Hoofdsponsor

1/48 Tarangus Saab JA37D Viggen [wip]

Hier se, daar se, Jadefalcon... euhh, Jadefalcondinges... euhh, ah ja nu weet ik het weer Jadefalcongeert 8)

Awel, da's héél lang geleden. Hoe is't maat ? Nog altijd bezig met die wandelende mech-dinges ? Waarop ge die prachtige verwering en "jeweling" toepast ?

Mooi project deze Viggen. En jawel een Viggen moet in camo zijn. Is een bitch om af te plakken, maar het resultaat is supermooi.

De driehoekige vormen van de Viggen zijn veel mooier dan de rondingen van de Gripen. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen :

Czech-Air-Force-211squadron-1280x720-3.jpg

Maar euhh, back to the Viggen :


Veel succes en veel plezier met dit project !
 
Geeft toch altijd een verfijnde meerwaarde die PE.. Mooie aanvang van den bouw...!!

Grtz yves,
 
Aha Nat Selderijke --- alles goed man ? Ja is veel te lang geleden he. Ik ben zwaar aan het zoeken geweest in mijn doos, maar zulke piloten zaten er niet bij als bij de jouwe.... misschien best, mijn madam zou niet akkoord zijn ;)

Even kijken .... wat hebben we vandaag nog gedaan .... veel gepriegeld met de PE... De cockpit is buiten een paar kleine hendeltjes klaar om in de vernis te zetten en een lichte wash te geven, maar dat is voor morgen vrees ik.

Rechter romphelft :

41141457621_e2ab5f26a8_k.jpgP1020279 by Geert Weterings, on Flickr

Linker romphelft :

41141456761_382e2a7599_k.jpgP1020280 by Geert Weterings, on Flickr

Even een dryfit van de tub in de romp

41141455561_ce8f10da53_k.jpgP1020284 by Geert Weterings, on Flickr

En dan de tub volledig afgewerkt :

41141453201_aee80b3ed2_k.jpgP1020288 by Geert Weterings, on Flickr

41141452141_3e3700042d_k.jpgP1020289 by Geert Weterings, on Flickr

Ik zie dat er op de eerste foto nog wat residu hangt maar dat is ondertussen aangepakt en de "haren" aan de pedals onderaan zijn de eerste stappen van een hele lichte weathering...

tot de volgende
 
Hey Jade,

Awel, da's inderdaad lang geleden he maat. Ondertussen zijn we het forum goed aan het vullen met van alles en nog wat dat door onze handen gaat.
Nu, blijkbaar ben je het ook nog niet verleerd, te zien aan de Viggen die je gaat bouwen.
Met die resin en PE onderdelen gaat dat zeker een meerwaarde geven.
Nu, het lijkt echter wel raar dat de kitproducent ook de aftermarket uitgeeft, vraag dan wat meer voor de doos en steek als dat moois er dan in...., maar dat economische gedoe uiteraard... ;)
We volgen deze dame.... (en die twee andere op een bovenstaande foto mogen er meer of zijn... :) :) :) )
 
Bedankt voor de complimenten allemaal ...

Ik heb al een en ander zijn voorbij komen van jou Swaken, nog altijd even goed bezig heb ik gezien ...

Anyway, on topic, we hebben de kleursapjes boven gehaald en de RAT aan het verven geweest :

26287684057_2d319b79de_z.jpgP1020292 by Geert Weterings, on Flickr

Die staat ondertussen in de vernis om dan een washje te krijgen ...

En dan begonnen met de details van de D-mod toe te voegen.

Tarangus heeft gekozen om met een aantal simpele ingrepen de typische D kenmerken toe te voegen, maar ze zijn enkel vergeten de handleiding aan te passen:unsure: getuige de "tab" voor de VHF-antenne achter de staart die deels is uitgestampt maar niet wordt vermeld in de handleiding

26287682857_8ff7776c43_z.jpgP1020293 by Geert Weterings, on Flickr

En een aantal extra details die voor een AJ-versie opgaan, maar niet voor een JA-37 (en al zeker neit voor de D-mod).

Er is een inkeping in het staartstuk die op een JA-variant niet aanwezig is en het opliggende luik is niet vierkant maar rechthoeking .... het betere slasher-werk dient zich dus aan :P

26287681527_21bf058aef_z.jpgP1020294 by Geert Weterings, on Flickr

Stap 1 : opvullen met Evergreen strips

27286319458_a71318c520_z.jpgP1020295 by Geert Weterings, on Flickr

En omdat we ecologische jongens zijn herbruik ik het schuurstof om met een kwak lijm te gebruiken als putty. Beetje onorthodox maar werkt vrij goed moet ik zeggen

27286314198_61f395e56c_z.jpgP1020299 by Geert Weterings, on Flickr

Het nieuwe luik gemaakt van Evergreen en een beetje opgeschuurd

41160257601_4188acba45_z.jpgP1020304 by Geert Weterings, on Flickr

Waarna een vergetelheid van de kit is aangepakt. Aangezien de Viggen thrust reversers aan boord heeft om STOL landingen mogelijk te maken was het noodzakelijk een "geleiding" te voorzien bij de motor openingen. Deze is niet aanwezig in de kit, dus opnieuw de Evergreen ter hulp.

Eerst een tab insnijden, stukje Evergreen en lijmen maar

26287679177_29b8954c30_z.jpgP1020296 by Geert Weterings, on Flickr

27286317138_d4273c2fc0_z.jpgP1020297 by Geert Weterings, on Flickr

En dat herhalen we drie keer, zodat we uiteindelijk tot dit resultaat komen

41160254631_1b41141274_z.jpgP1020306 by Geert Weterings, on Flickr

Daarna, een typisch kenmerkt voor de D-mod, extra koeling, twee keer 5 verluchtingsgaten op de motor in een mooie rechte lijn .... dus snel even inboren is niet direct een optie voor mij.

Maar kijk, wat hebben we liggen, extra remkleppen die toch niet gebruikt worden en toevallig net 5 gaatjes mooi op een rij ....

41160251521_f45a67617e_z.jpgP1020308 by Geert Weterings, on Flickr

Stukje afknippen, beetje opschuren en een sleuf maken in het staartstuk :

27286305348_66aa59fef5_z.jpgP1020307 by Geert Weterings, on Flickr

Beetje Evergreen (ja, ik heb aandelen gekocht:unsure:)

27286302548_671fe03035_z.jpgP1020309 by Geert Weterings, on Flickr

En dat doen we dan 2 keer per kant .... we zullen ons nog kunnen bezig houden

G
 
Eens te meer bewijs dat een goede docu uiterst belangrijk is. Goed bezig zou ik zeggen.
 
Thx Erwin, maar dat is ook het gevaar van teveel documentatie .... er zijn eigenlijk geen correcte modellen op de markt, zelfs de duurste kits die ik ken hebben fouten of onvolkomenheden aan boord ... ook een van de redenen waarom ik zo graag SciFi maak .... geen AMS te bespeuren daar :)
 
En de bouw gaat rustig verder .... wielbakken zijn gespoten in metaalkleurtje en een klein beetje bijgeverfd her en der

39349971520_fd7081d288_k.jpgP1020310 by Geert Weterings, on Flickr

Om daarna wat te weatheren en in te bouwen in de vleugel. Het is letterlijk een vervangonderdeel dus veel werk is er niet aan. De details zijn niet super super geverfd omdat de wieldeuren bij een geparkeerde Viggen dicht werden gehouden dus alle details zitten weg jammer genoeg

26564556967_05287b1d97_k.jpgP1020316 by Geert Weterings, on Flickr

Daarna (nuja, eigenlijke ervoor al) de flaps uitgesneden en de BOY401 Dispensers op de vleugels gezet. De BOY401 waren niet meer dan flare dispensers die bovenop de binnenste actuators voor de flaperon werd geplaatst. Hierdoor konden de wapenstations gebruikt worden voor standaard bewapening. Vanaf 1995 werden de rails voor de Sidewinders aangepast en voorzien van dispensers waardoor de BOY401 in onbruik geraakte. Historisch gezien bestaat de kans dat een D-Viggen met een BOY heeft gevlogen, maar dit zal zeker niet standaard protocol zijn geweest aangezien de ingebouwde dispensers al beschikbaar waren voor de D-updates begonnen.

41435584581_0379bbb8e2_k.jpgP1020314 by Geert Weterings, on Flickr

Daarna het tweede wapenstation aangepakt en de Resine update geplaatst. Ten opzichte van de originele uit de kit komt deze dus 1.5mm verder ?! Voor de rest is deze 1 op 1 gelijk ... beetje lullig, maar ja

41393047722_9ccf1ca292_k.jpgP1020321 by Geert Weterings, on Flickr

En dat ziet er dan zo uit allemaal samen

26564555247_a9330efde0_k.jpgP1020322 by Geert Weterings, on Flickr

Ondertussen zijn beide vleugelhelften aangepakt en geupdate

CU
 
Ondertussen zijn de bouwwerkzaamheden verder gezet en zit het beestje in elkaar ....

Eerste stap de RAT inbouwen

27563078208_a31104690f_k.jpgP1020324 by Geert Weterings, on Flickr

En een beetje ondersteuning aangebracht in de vorm van tissue gedrenkt in witte houtlijm

27563077318_c0cc132b61_k.jpgP1020325 by Geert Weterings, on Flickr

En de intakes bijgewerkt zodat de RAT niet in de weg zat. De intakes worden vrij ingenieus gebruikt om de voorste romphelften te "zetten" en dus onontbeerlijk om die netjes aan te sluiten op elkaar.

41393045742_cc6be6b1a7_k.jpgP1020326 by Geert Weterings, on Flickr

En dan de 4 rompstukken aan elkaar bevestigen. Om de boel een beetje uit te lijnen en aan te sluiten een lading elastiekjes (en een borsteltje:nowink:)

27563075638_d0c73cf905_k.jpgP1020327 by Geert Weterings, on Flickr

En dan een beetje experimenteren met metaalkleurige pigmenten

27563073898_880f67e607_k.jpgP1020330 by Geert Weterings, on Flickr

40721130784_65d515d5f7_k.jpgP1020332 by Geert Weterings, on Flickr

En de boer hij ploegde voort :$
 
Vind ik ook Erwin , maar da wil nu nog niet zeggen dat hij zijn vingers mee moet schilderen omdat Geert da kleurke graag ziet he :laugh:
Goe bezig ken er zo goed als niks van maar het geeft me toch een gevoel van natuurgetrouw modelbouw
Marc
 
Ben onder indruk van dit werk en vind de cockpits altijd wel wat hebben als die mooi gedaan zijn.
 
Bedankt mannen, blij dat het jullie bevalt ... Oh en Marc, die vingernagel ... ik gebruik die als testbed voor ik een model bewerk met pigmenten (en dat is geen grap, ik probeer altijd even een klein beetje als de kleur wat uitkomt of niet .... afwijking zeker :) )

Anyway, het beest(je) zit samen .... de pasvorm is vrij tot zeer goed, maar de beslissing van Tarangus om met 1 run meerdere versies te maken speelt toch serieus op op bepaalde momenten ....dadelijk een beetje meer daarover, maar eerst, de pit :

41440913192_dc9d5b1003_k.jpgP1020339 by Geert Weterings, on Flickr

De HUD is geplaatst en de canvas bedekking in het midden van de afdekconsole is gesimuleerd met matte vernis. Ik had ook een stukje papier kunnen drenken in de witte houtlijm, maar eerste testen lieten dat wat "uit verhouding" te brengen, dit was een iets betere schaaloplossing, maar is een beetje effen van structuur ...

En zo staat ze er nu bij :

27611374778_53f691c0d3_k.jpgP1020340 by Geert Weterings, on Flickr

Hmmm, er mist precies iets aan de vleugels .... yup, ondanks alle omzichtigheid heeft Murphy zich gemoeid, ik heb het beestje uit mijn handen laten glippen en één van de twee flaperons was gebroken .... geen mooie breuk, maar eerder een verzameling van kleine stukjes en dus maar beslist om een paar nieuwe te bestellen. Die zijn ondertussen onderweg ...

Maar goed, geen gedraal, ik zie de vraag al komen ... wat is die rode lijn op de rug, nieuw vulmiddel met een kleurtje ?

Noppe, op dit beest zit geen gram putty ... alle naden zijn opgevuld met stukjes sprue die is uitgerokken boven een kaars, ingelijmd, even wachten, terug een laagje lijm er op en beginnen smeren. De plastiek lost op in de lijm zoals jullie weten en dan krijg je dus een instant vulmiddel in dezelfde (of gewenst andere) kleur van het model. Het voordeel van deze techniek is dat het makkelijker en mooier is om paneellijnen te hertrekken ... nadeel, het is een even groot prutswerk als vullen en afschuren.

In het geval van de rode streep is dat 1 van de nadelen van 1 run voor meerdere versies. Dit zou een paneellijn kunnen voorstellen maar die zit op de echte niet op die plaats en ten tweede is ze schaalgewijs bijna net zo breed als een WOI loopgraaf, upvullen dus die handel.

41440912012_0cb41cee82_k.jpgP1020341 by Geert Weterings, on Flickr

De kit val grotendeels vanzelf in elkaar, maar de verlenging van de JA37-versie is, net zoals bij de echte, een ring die net voor de vleugel is geplaatst. Daar hebben ze toch wel een foutje gemaakt, want die kreeg ik voor geen meter perfect aansluitend, dus ook hier weer een rode sprue gebruikt om vulling te hebben. De reden voor het rood is dat dit beter zichtbaar is dan de grijze sprues van de kit.

Ondertussen ook maar de RWR (Radar Warning Receiver) op de staart aangepakt (ook weer een stukje sprue)

27611373038_9a1a5ac609_k.jpgP1020342 by Geert Weterings, on Flickr

En om het af te leren .... de naden op de flanken van de luchtinlaten hebben ook een sprue behandeling gekregen :

27611370038_be4fbc85cd_k.jpgP1020346 by Geert Weterings, on Flickr

De aandachtige kijker ziet ondertussen toch iets wat lijkt op putty ... maar dat lichtgrijze kleurtje is niet van Putty maar van Mr Surfacer. Ik ga nog altijd even na met deze verf om fijne schuurschade op te vullen en kleinere gaatjes op te vullen.

Nog een klein foutje in de kit zijn de steunen voor de air intakes. Langs de bovenkant zijn de steunen netjes meegeleverd (het kleine verbindingsstuk tussen luchtinlaat en romp)

41440910792_bb5ac5cbbf_k.jpgP1020343 by Geert Weterings, on Flickr

Dezelfde zouden ook onderaan moeten zitten .... niet dus. Dus weer de aandelen van de witte plastiekmeesters aangesproken en zelf iets in elkaar geflanst, niet echt 100% accuraat maar het gaat er mee door (Mental note to self ik moet afstoffen voor ik de foto neem )

27611371698_e308a6ab71_k.jpgP1020344 by Geert Weterings, on Flickr

En een zicht op de semi afgewerkte onderkant (en de grooooote boemstok van de JA37 : het Oerlikov kanon)

41440909672_b4eeeae91d_k.jpgP1020345 by Geert Weterings, on Flickr

En het stukje vulwerk waar ik het meest trots op ben : de fairings van de canards

27611369278_2eee32f2f0_k.jpgP1020347 by Geert Weterings, on Flickr

En de beslissing is genomen qua kleur ... het wordt dus een grijze uitvoering .... de BOY401 flarebakken waren enkel vanaf de JA37 D-variant beschikbaar en die waren allemaal grijs (buiten de Quintus 26 testbird).

Maar om jullie niet te onthouden van een 4 kleurige splintercamo een schaamteloze promo voor mijn vorige Viggen, de SH37 Maritieme verkenner/aanvaller, ook een Tarangus kit

27611367358_f42c3226b6_k.jpgP1020351 by Geert Weterings, on Flickr

27611368338_b4117cf3a2_z.jpgP1020350 by Geert Weterings, on Flickr

CU
 
Intensieve maar zeer mooie bouw...met de nodige bijgeleverde technische info om wat bij te leren..!
Zeer fraaie 4-delige camo..!!
Keep on the excellent work!!!

Grtz yves,
 
En hier zijn we nog eens .... de flaperons zijn toe gekomen en er terug aan gezet.

url], on Flickr


Hoewel ze netjes gegoten zijn zijn er toch wat issues mee ... de "plaat" om de rolroeren en de flaps samen te houden is m.i. wat te zacht van vorm, dus terug de witte plastiek ter hulp geroepen. De scharnieren zijn zeer mooi, maar ik ben wellicht te lomp om ze te houden want een voor een vielen ze in stukken. Dus maar nieuwe maken

26940113117_2b86600bee_k.jpgP1020353 by Geert Weterings, on Flickr

En met een likje verf .... moet nog eea opkuisen hier

41766486532_31a05cfafe_k.jpgP1020354 by Geert Weterings, on Flickr

Om dan uiteindelijk de kleursapjes boven te halen en total loss te gaan met de airbrush ....
27939896808_40f3657fef_k.jpgP1020356 by Geert Weterings, on Flickr

27939894738_a265f7d51b_k.jpgP1020359 by Geert Weterings, on Flickr

40001289550_f45eb0cec1_k.jpgP1020360 by Geert Weterings, on Flickr

Even met flits

41766480752_e0197ccbe2_k.jpgP1020363 by Geert Weterings, on Flickr

En ondertussen zijn we er dus uit wat de kleuren betreft hé ... air superiority grijs. Het leuke van dit schema is dat de laatste jaren van de Viggen er heel wat veranderingen werden door gevoerd in de Zweedse luchtmach. Door besparingen werden bepaalde basissen gesloten en luchtgroepen verschoven van de ene groep naar de andere. Resultaat, Viggens werden voorzien van nieuwe squadron emblemen, oude emblemen overschilderd, reparaties uitgevoerd enz ...

Uiteindelijk is de keuze gevallen op David 54 van het 4de Flotille (The Great Lake Monster) (schaamteloze copy van Airliners.net)

40909778685_c7444891b2_b.jpg1287160341469 by Geert Weterings, on Flickr

Volgens wat ik kan afleiden van de foto's en de info is dit een overdrachttoestel van F17 wanneer deze basis werd gesloten. De oude markeringen werden overschilderd en voorzien van het F4 squadron. Getuige zijn de donkerder grijze kleuren op de neus en het kielvlak

41808584461_796b64e42f_h.jpg0895413 by Geert Weterings, on Flickr

Het donkerder grijs net achter de cockpit is het gevolg van de laatste aanpassing die ooit is doorgevoerd op de D-variant, de ED36 softwareversie die er voor zorgde dat er een interoperabiliteit was met de NAVO strijdkrachten, vandaar dat deze versie door het leven ging als JA37Di.

Duuus ... nog een beetje aanpassingen op de kleursapjes en de donkerder vlekken maar proberen namaken

26940111657_d5f021dd1c_k.jpgP1020355 by Geert Weterings, on Flickr

Nu mag ze rustig even drogen .... en kan ik beginnen zoeken op de weathering :)

Tot de volgende
 
Hey,

Jawade, da's hier ook een serieuze verandering... :)
Knappe voortgang hier. Zo te zien op een van de foto's mag je zwaar aanzetten met de paneellijnen. In je hand komt dat wel goed.
Ik volg.... ;)
 
Het ziet er toch een speciaal vliegerke uit :ohmy:
Ééntje dat je niet zo vaak tegenkomt op beurzen... :nowink:
 
Terug
Bovenaan