Bedankt mannen, blij dat het jullie bevalt ... Oh en Marc, die vingernagel ... ik gebruik die als testbed voor ik een model bewerk met pigmenten (en dat is geen grap, ik probeer altijd even een klein beetje als de kleur wat uitkomt of niet .... afwijking zeker
)
Anyway, het beest(je) zit samen .... de pasvorm is vrij tot zeer goed, maar de beslissing van Tarangus om met 1 run meerdere versies te maken speelt toch serieus op op bepaalde momenten ....dadelijk een beetje meer daarover, maar eerst, de pit :
P1020339 by
Geert Weterings, on Flickr
De HUD is geplaatst en de canvas bedekking in het midden van de afdekconsole is gesimuleerd met matte vernis. Ik had ook een stukje papier kunnen drenken in de witte houtlijm, maar eerste testen lieten dat wat "uit verhouding" te brengen, dit was een iets betere schaaloplossing, maar is een beetje effen van structuur ...
En zo staat ze er nu bij :
P1020340 by
Hmmm, er mist precies iets aan de vleugels .... yup, ondanks alle omzichtigheid heeft Murphy zich gemoeid, ik heb het beestje uit mijn handen laten glippen en één van de twee flaperons was gebroken .... geen mooie breuk, maar eerder een verzameling van kleine stukjes en dus maar beslist om een paar nieuwe te bestellen. Die zijn ondertussen onderweg ...
Maar goed, geen gedraal, ik zie de vraag al komen ... wat is die rode lijn op de rug, nieuw vulmiddel met een kleurtje ?
Noppe, op dit beest zit geen gram putty ... alle naden zijn opgevuld met stukjes sprue die is uitgerokken boven een kaars, ingelijmd, even wachten, terug een laagje lijm er op en beginnen smeren. De plastiek lost op in de lijm zoals jullie weten en dan krijg je dus een instant vulmiddel in dezelfde (of gewenst andere) kleur van het model. Het voordeel van deze techniek is dat het makkelijker en mooier is om paneellijnen te hertrekken ... nadeel, het is een even groot prutswerk als vullen en afschuren.
In het geval van de rode streep is dat 1 van de nadelen van 1 run voor meerdere versies. Dit zou een paneellijn kunnen voorstellen maar die zit op de echte niet op die plaats en ten tweede is ze schaalgewijs bijna net zo breed als een WOI loopgraaf, upvullen dus die handel.
P1020341 by
De kit val grotendeels vanzelf in elkaar, maar de verlenging van de JA37-versie is, net zoals bij de echte, een ring die net voor de vleugel is geplaatst. Daar hebben ze toch wel een foutje gemaakt, want die kreeg ik voor geen meter perfect aansluitend, dus ook hier weer een rode sprue gebruikt om vulling te hebben. De reden voor het rood is dat dit beter zichtbaar is dan de grijze sprues van de kit.
Ondertussen ook maar de RWR (Radar Warning Receiver) op de staart aangepakt (ook weer een stukje sprue)
P1020342 by
En om het af te leren .... de naden op de flanken van de luchtinlaten hebben ook een sprue behandeling gekregen :
P1020346 by
De aandachtige kijker ziet ondertussen toch iets wat lijkt op putty ... maar dat lichtgrijze kleurtje is niet van Putty maar van Mr Surfacer. Ik ga nog altijd even na met deze verf om fijne schuurschade op te vullen en kleinere gaatjes op te vullen.
Nog een klein foutje in de kit zijn de steunen voor de air intakes. Langs de bovenkant zijn de steunen netjes meegeleverd (het kleine verbindingsstuk tussen luchtinlaat en romp)
P1020343 by
Dezelfde zouden ook onderaan moeten zitten .... niet dus. Dus weer de aandelen van de witte plastiekmeesters aangesproken en zelf iets in elkaar geflanst, niet echt 100% accuraat maar het gaat er mee door (Mental note to self ik moet afstoffen voor ik de foto neem )
P1020344 by
En een zicht op de semi afgewerkte onderkant (en de grooooote boemstok van de JA37 : het Oerlikov kanon)
P1020345 by
En het stukje vulwerk waar ik het meest trots op ben : de fairings van de canards
P1020347 by
En de beslissing is genomen qua kleur ... het wordt dus een grijze uitvoering .... de BOY401 flarebakken waren enkel vanaf de JA37 D-variant beschikbaar en die waren allemaal grijs (buiten de Quintus 26 testbird).
Maar om jullie niet te onthouden van een 4 kleurige splintercamo een schaamteloze promo voor mijn vorige Viggen, de SH37 Maritieme verkenner/aanvaller, ook een Tarangus kit
P1020351 by
P1020350 by
CU