Het is de moeite waard, Silenoz, maar het zou wel eens lastig kunnen worden om deze kit nog te pakken te krijgen. Ik ben al benaderd op Scalemates om hem door te verkopen, en ik heb daar niet eens kits te koop.
We gaan in deze update naar de laatste bouwstappen uitgezonderd het landingsgestel.
De airbrakes van Maestro vormen een mooie toevoeging door het inwendig detail dat nu tevoorschijn komt.
Er is ook een aansluiting voorzien voor de zuiger, al is die niet voorzien.
Het interieur ziet er gedetailleerd uit, maar ik had dit al vastgelijmd in de voorzien ruimtes toen bleek dat de middelste zone in werkelijkheid uitgediept moet zijn om ruimte voor de zuiger te voorzien. Daarom ontwijkt Maestro dus dit onderdeel. Deze luchtremmen krijg je dan ook niet meer ingepast in gesloten positie en dit valt volgens mij ook op als je ze geopend monteert. De vraag is of de PE-stukken het uithouden als ik hier in ga boren. Dat is eventueel voor een volgende update, ik heb dit nog niet aangedurfd.
(foto https://forum.dcs.world/topic/129912-dcs-ajs-37-viggen-discussion/page/62/)
Een ander mankement aan de Maestro update is dat ze een onderdeel van het vliegtuig niet aanvullen dat men schijnbaar in de kit vergeten is.
Dit versterkingsstukje is op alle foto's in het boek duidelijk zichtbaar en ik ga het dan maar met stukjes restmateriaal van het PE scratchen.
Ik heb waarschijnlijk de hoek van de lip niet correct maar er zijn wel meer details aan de straalpijp niet helemaal zoals ze moeten zijn. De set van Maestro wil ook de rand met plastic driehoekjes achter de uitsparing overplakken met een lege strip maar dit vind ik maar op een kleine minderheid van de foto's terug en daar springt de strip niet aan de buitenkant uit. Meestal zijn de driehoekjes er wel.
Het was me in de vorige update opgevallen dat op dat bovenaanzicht uit het boek veel meer detail zichtbaar was dan dat er op het model zat, in de vorm van rivets. Een deel van die rivets was weliswaar aanwezig in panelen achter de cockpit in de vorm van putjes. Maar deze rivets waren duidelijk ook op de vleugels en canards zichtbaar. Die zijn in de kit maagdelijk vlak. Toen ik de droptank aan het bouwen was, zaten er op de steunen voor de vinnen ook geen rivets.
Ik had een jaar geleden een riveting tool van Mastertools gekocht die ik tot hiertoe amper een blik gegund had. Maar nu wilde ik eens uittesten wat die echt waard was. Ik drukte de rivets in de droptank en dit bleek goed mee te vallen.
Dan heb ik vijf minuten in dubio gezeten of ik ook een duizendtal rivets op de bovenzijde van de kist wilde gaan zetten. Maar eens ik het resultaat op de tank zag, was ik eigenlijk al overgehaald.
Eerst gebruikte ik een lineaal om de drevel te geleiden, maar bij elke beweging ging die lineaal aan het schuiven, dus gebruikte ik daarna alleen potloodlijnen om te volgen. Ik probeerde wel de aantallen rivets te respecteren, want anders zou het snel een zootje worden.
Op de canards waren de rivets fijner, dus daar het ik de drevel aangepast naar twee standen kleiner. Dit zou met een potlood onduidelijk worden, dus daar is met een fineliner de schets voorbereid.
En vandaar was de volgende stap logisch, ik zou de rivets allemaal gaan zetten. Momenteel zijn de vleugels grotendeels afgewerkt.
We gaan in deze update naar de laatste bouwstappen uitgezonderd het landingsgestel.
De airbrakes van Maestro vormen een mooie toevoeging door het inwendig detail dat nu tevoorschijn komt.
Er is ook een aansluiting voorzien voor de zuiger, al is die niet voorzien.
Het interieur ziet er gedetailleerd uit, maar ik had dit al vastgelijmd in de voorzien ruimtes toen bleek dat de middelste zone in werkelijkheid uitgediept moet zijn om ruimte voor de zuiger te voorzien. Daarom ontwijkt Maestro dus dit onderdeel. Deze luchtremmen krijg je dan ook niet meer ingepast in gesloten positie en dit valt volgens mij ook op als je ze geopend monteert. De vraag is of de PE-stukken het uithouden als ik hier in ga boren. Dat is eventueel voor een volgende update, ik heb dit nog niet aangedurfd.
(foto https://forum.dcs.world/topic/129912-dcs-ajs-37-viggen-discussion/page/62/)
Een ander mankement aan de Maestro update is dat ze een onderdeel van het vliegtuig niet aanvullen dat men schijnbaar in de kit vergeten is.
Dit versterkingsstukje is op alle foto's in het boek duidelijk zichtbaar en ik ga het dan maar met stukjes restmateriaal van het PE scratchen.
Ik heb waarschijnlijk de hoek van de lip niet correct maar er zijn wel meer details aan de straalpijp niet helemaal zoals ze moeten zijn. De set van Maestro wil ook de rand met plastic driehoekjes achter de uitsparing overplakken met een lege strip maar dit vind ik maar op een kleine minderheid van de foto's terug en daar springt de strip niet aan de buitenkant uit. Meestal zijn de driehoekjes er wel.
Het was me in de vorige update opgevallen dat op dat bovenaanzicht uit het boek veel meer detail zichtbaar was dan dat er op het model zat, in de vorm van rivets. Een deel van die rivets was weliswaar aanwezig in panelen achter de cockpit in de vorm van putjes. Maar deze rivets waren duidelijk ook op de vleugels en canards zichtbaar. Die zijn in de kit maagdelijk vlak. Toen ik de droptank aan het bouwen was, zaten er op de steunen voor de vinnen ook geen rivets.
Ik had een jaar geleden een riveting tool van Mastertools gekocht die ik tot hiertoe amper een blik gegund had. Maar nu wilde ik eens uittesten wat die echt waard was. Ik drukte de rivets in de droptank en dit bleek goed mee te vallen.
Dan heb ik vijf minuten in dubio gezeten of ik ook een duizendtal rivets op de bovenzijde van de kist wilde gaan zetten. Maar eens ik het resultaat op de tank zag, was ik eigenlijk al overgehaald.
Eerst gebruikte ik een lineaal om de drevel te geleiden, maar bij elke beweging ging die lineaal aan het schuiven, dus gebruikte ik daarna alleen potloodlijnen om te volgen. Ik probeerde wel de aantallen rivets te respecteren, want anders zou het snel een zootje worden.
Op de canards waren de rivets fijner, dus daar het ik de drevel aangepast naar twee standen kleiner. Dit zou met een potlood onduidelijk worden, dus daar is met een fineliner de schets voorbereid.
En vandaar was de volgende stap logisch, ik zou de rivets allemaal gaan zetten. Momenteel zijn de vleugels grotendeels afgewerkt.