Hoofdsponsor

1/48 Tarangus Saab Viggen

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*
Het is de moeite waard, Silenoz, maar het zou wel eens lastig kunnen worden om deze kit nog te pakken te krijgen. Ik ben al benaderd op Scalemates om hem door te verkopen, en ik heb daar niet eens kits te koop.

We gaan in deze update naar de laatste bouwstappen uitgezonderd het landingsgestel.

21682ee935342f575e5b0403270b2742.jpg


De airbrakes van Maestro vormen een mooie toevoeging door het inwendig detail dat nu tevoorschijn komt.

a1b357ebe44a14a3eceeae2c23302d5f.jpg


Er is ook een aansluiting voorzien voor de zuiger, al is die niet voorzien.

8bd48e1db560acf8ed2949b9b3b3968c.jpg


bd13d59bcff1172d34644fc0fbc9586f.jpg


d96398dda431c55483c336b3dce1ad7f.jpg


Het interieur ziet er gedetailleerd uit, maar ik had dit al vastgelijmd in de voorzien ruimtes toen bleek dat de middelste zone in werkelijkheid uitgediept moet zijn om ruimte voor de zuiger te voorzien. Daarom ontwijkt Maestro dus dit onderdeel. Deze luchtremmen krijg je dan ook niet meer ingepast in gesloten positie en dit valt volgens mij ook op als je ze geopend monteert. De vraag is of de PE-stukken het uithouden als ik hier in ga boren. Dat is eventueel voor een volgende update, ik heb dit nog niet aangedurfd.

8d04e2a335810aac63a78bda3e442e8c.jpg

(foto https://forum.dcs.world/topic/129912-dcs-ajs-37-viggen-discussion/page/62/)

Een ander mankement aan de Maestro update is dat ze een onderdeel van het vliegtuig niet aanvullen dat men schijnbaar in de kit vergeten is.

8270096eb792306689faf902abeb84a5.jpg


Dit versterkingsstukje is op alle foto's in het boek duidelijk zichtbaar en ik ga het dan maar met stukjes restmateriaal van het PE scratchen.

155ee03a32bacace683bbc847353425d.jpg


44b575dd7e0947ebfed3ee6c241e9169.jpg


a10a011e7b8595a942772d8a38e9fc85.jpg


0891e7394d414506eafdf5b66393c429.jpg


Ik heb waarschijnlijk de hoek van de lip niet correct maar er zijn wel meer details aan de straalpijp niet helemaal zoals ze moeten zijn. De set van Maestro wil ook de rand met plastic driehoekjes achter de uitsparing overplakken met een lege strip maar dit vind ik maar op een kleine minderheid van de foto's terug en daar springt de strip niet aan de buitenkant uit. Meestal zijn de driehoekjes er wel.

Het was me in de vorige update opgevallen dat op dat bovenaanzicht uit het boek veel meer detail zichtbaar was dan dat er op het model zat, in de vorm van rivets. Een deel van die rivets was weliswaar aanwezig in panelen achter de cockpit in de vorm van putjes. Maar deze rivets waren duidelijk ook op de vleugels en canards zichtbaar. Die zijn in de kit maagdelijk vlak. Toen ik de droptank aan het bouwen was, zaten er op de steunen voor de vinnen ook geen rivets.

fa4d06c34d521614d9426980465891de.jpg


Ik had een jaar geleden een riveting tool van Mastertools gekocht die ik tot hiertoe amper een blik gegund had. Maar nu wilde ik eens uittesten wat die echt waard was. Ik drukte de rivets in de droptank en dit bleek goed mee te vallen.

e092177ae20b107ffdc0271ed978088b.jpg


c9be754f1718f404ed821ae40e0a8367.jpg


Dan heb ik vijf minuten in dubio gezeten of ik ook een duizendtal rivets op de bovenzijde van de kist wilde gaan zetten. Maar eens ik het resultaat op de tank zag, was ik eigenlijk al overgehaald.

6adbd8812dc7844779ad4c6139735a69.jpg


13a782bd6cc2f9c5ff5ae86ade4ab8b9.jpg


Eerst gebruikte ik een lineaal om de drevel te geleiden, maar bij elke beweging ging die lineaal aan het schuiven, dus gebruikte ik daarna alleen potloodlijnen om te volgen. Ik probeerde wel de aantallen rivets te respecteren, want anders zou het snel een zootje worden.

9170f3995e27433f6078125d13b55aa8.jpg


270e73a0c6465c9e8df2bc6034b13bc8.jpg


0a788d28e9ed98ade57401cd569bad64.jpg


Op de canards waren de rivets fijner, dus daar het ik de drevel aangepast naar twee standen kleiner. Dit zou met een potlood onduidelijk worden, dus daar is met een fineliner de schets voorbereid.

977454a7cf9f3728619b0f1714fc5f19.jpg


2181ac91156cf4b37088d039e5e3f32e.jpg


38eddb56036fae4642c8f417a5469106.jpg


En vandaar was de volgende stap logisch, ik zou de rivets allemaal gaan zetten. Momenteel zijn de vleugels grotendeels afgewerkt.

0eb7426304a3e80a7b3e2e50b49ea444.jpg


a73cbd4cf562c5f82add9f881cbf5ffc.jpg


d7faefdd4d7125452673557da6b0a789.jpg
 
Prachtige update. Velen zullen hier niet aan beginnen maar het plaatsen van de rivetten zal zeker een meerwaarde geven aan deze bouw, en vooral nadat je reeds zoveel detail hebt toegevoegd dmv PE.
Wat het verschuiven van de meetlat betreft, kan je deze bij de langere stukken misschien vastzetten met tape. Ik doe dit zo voor het graveren van grotere oppervlakken. Succes verder.
 
Bedankt, Airbus. Bij het plaatsen van de rivet moet je wat ronddraaien en dat is helaas niet tegen te houden.
 
Mooi werk, geduldig werkje ook. Kan dymo tape geen soelaas brengen? Heeft dikte om op uit te lijnen, is zelfklevend, dus geeft hechting en je kan besparen door de strookjes in 2 te snijden...
 
Bedankt voor de appreciatie, rivets zitten er ondertussen voldoende op.

d0953b02519e1192f6901ab40bd8a815.jpg


Het staartvlak wordt nu ook gedetailleerd, want hier zijn geen onderhoudsluikjes in gegraveerd en ik vond er toch ook wat rivets op. Ik heb eerst een panelline een paar millimeter naar achter verschoven, de oude is met CA-lijm opgevuld.

177eb5fe9246a8b4ada009d3924fa7a0.jpg


afcf1116d1a0ea64527a728bbf696d8b.jpg


Ik kreeg de indruk dat er nog ergens iets niet klopt met de afmetingen van het roer, maar ik heb het nu zo afgewerkt met rivets.

00ea96ea83a5b20f671c420750377711.jpg


Helaas was ook de canopy niet voorzien van rivets, hier is het extra oppassen om niet uit te schuiven. Gelukkig hield ze het uit onder spanning en gleed ik alleen ergens aan de rand uit waar geen glas is.

9254b2b3664bf5d8711f985a96592ac5.jpg


Als de non-specular verf gespoten is, kan straks de windshield er al op.

29ac3b78d434024f191f206ac8c78814.jpg


Ik ben toch maar begonnen aan de correctie van de luchtremmen. Binnen deze boorgaten moet het PE en achterliggend plastic weg.

b9e8ff350290a678c63f71ee62952953.jpg


Dat komt alleen goed als je het recht kan afzagen.

e794fe6de4d48792b445f0307770b2e7.jpg


Het PE kwam er zoals voorspeld niet altijd heelhuids mee weg. Gelukkig niet onherstelbaar.

7e47aafb21980486194c6ed4d4bfc418.jpg


d4ad18d939d217b2f0ed822190a5e2e9.jpg


Hier kunnen later de zuigers in geplaatst worden. Nu gaan we even kijken naar het landingsgestel, dat ik tot hiertoe overgeslagen had.

a026031ec569bb88e12629265e598c48.jpg


Het voorste deel is eenvoudig, buiten de twee actuators voor de deuren die je plots een stuk verder naar achter moet zetten in het PE-deel van Eduard. Daardoor passen ze waarschijnlijk niet goed op de deuren en zal er een stukje af moeten. Ik ontdekte dat een van de cameravensters half los zit. Ik kom niet meer bij de binnenkant van de neus, dus dat wordt misschien terug opereren.

b47a2266e052f525913a4e3043eb8ee8.jpg


Ik heb nog een Angle Of Attack Probe gescratcht.

0513149acb8bd21d9beefc8bc441d1c2.jpg


Veel van de stukjes poot zijn niet volledig geperforeerd, al is het niet moeilijk om dit zelf af te werken.

d2b2ca0ec75021ad4162c5ff95ebd0ac.jpg


Enkele smalle stukjes moeten voorzichtig uit de gietramen verwijderd worden, ik heb er toch nog twee gebroken. De voornaamste problemen zijn hier om de fijne gietnaad overal af te halen, het past wel goed ineen. Voor de kleine stukjes PE moet je wat plastic wegvijlen zodat de stangen niet uit het vlak gaan staan.

542dfa0d69a06c081cbf7ec5eb318ab4.jpg


De wieldeuren zullen pas na het schilderen bevestigd kunnen worden, maar ik probeer toch al om alle kleinere componenten van het gestel als een subassembly te verlijmen.

276c08bd89ccb05ee4fdc610fbde2613.jpg


Daar komt wel wat dry-fit bij kijken.

0d80767959fecda3f6383f7ac1f7511c.jpg


Van deze luiken lijm ik ook de zuigers al vast aan de wielbak. Let op de leidingen die daar lopen.

5c205638bfc37a683844cb9bbec1c7d5.jpg


Uit wat ik op deze foto's kon opmaken, zijn die leidingen in de kit per ongeluk gespiegeld gegoten. Je ziet dat ze door de voorkant van de wielbakken moeten lopen, maar het gaat net omgekeerd in de kit.

c8329ec1834b9e764ac60525f7716bd5.jpg


Aan de buitenkant van het gestel zit een brede opening voor het wiel.

13bc7b37c7799b2d4ff6b88b0a3beb8d.jpg


Het wiel uit de kit heeft aan de velg een flens die in die openingen past, en het buitenste deel van het wiel zit er met een pinnetje aan vast.

2f53972234a11a299ec7488960c9036c.jpg


Maar het lijkt wel of het wiel van CMK dit pinnetje te ver laat doorlopen. Afhankelijk van hoe ver het uit het wiel steekt, moet er misschien een stukje af.

Ik had het in de vorige update nog niet gemeld, maar ik heb van de thrust reverser toch de twee onderste petals plat gelegd. Het zou geen steek houden om zonder piloot de motor op te laten staan om de reverser af te sluiten.
 
Jammer dat die camera ruit losgekomen is. Zou je ze niet met een zuignapje naar boven kunnen trekken?
 
Ik heb er wel een paar kleine uit de toetsen van een toetsenbord, maar om dat zuignapje te gebruiken zou je eerst moeten duwen en dan duw je de ruit waarschijnlijk helemaal naar binnen. Mijn eigen idee is om een staaldraad naar binnen te steken door een gat dat ik achter de neusantenne ga boren. Maar er is niet veel ruimte.
 
De Viggen was even ondergedoken voor een ander project in het scheepsbouwgedeelte, maar komt nu terug op de tafel. Ik was ook wat twijfelachtig voor de aanpassing die nu op het programma stond, want dat hield in dat er in de wielbakken geknipt en gefreesd moest worden. Ik had twee maten van metaaldraad gekocht, een plooibare aluminiumdraad van 1,5mm en een staaldraad van 2mm. Die waren nodig om de nieuwe leidingen van te plooien.

bed8854c19737043dc5f50e28a4a99ef.jpg


De staaldraad was natuurlijk moeilijker om in deze kleine diameter te plooien. Zelfs deze tang had ik er nieuw voor gekocht. Ik moest er zo'n kracht op zetten dat ik schrik kreeg dat ze zou breken.

29305ee33545d33bf9bb230f1d7ae030.jpg


Even passen waar ze moet komen.

d2bf275087bf718c7a92ce4b6bdad74f.jpg


Dan het spiegelbeeld plooien.

c53ad33c7006547646f641b112dbd3e9.jpg


Nu ik zeker was dat ik een alternatieve leiding had, kon de leiding in halfreliëf afgeknipt en weggefreesd worden.

478da17e5cbd453133281b1464d6b58e.jpg


Sessie 1 van het frezen, er is al wat Tamiyalijm op gesmeerd.

cb8a63c3b066db92f3937f1964c0e3e0.jpg


Nu zouden alle hoekjes uitgehaald moeten zijn.

4a686fa6afff97dffa75bc7017e90283.jpg


De leidingen hebben een aantal koppelringen en klemmen, die maak ik na met dit stuk PE van het scheepsproject.

185c08d7fbc0c33677360e563f49f1be.jpg


De ringetjes worden gekleefd met de open kant naar binnen.

225c35ac995852051d808b90e747bcf8.jpg


Ik heb een gat geboord waar de buis in de wielbak verdwijnt, zo zit ze stevig vast.

f3fd3e60ee6d2137a43003745c272dfb.jpg


Een aftakking in aluminiumdraad is toegevoegd. Dit plooit een stuk makkelijker.

8d21ef7583f98f8af84a6863c5cfc750.jpg


Vergelijking met de echte buis. Momenteel ben ik wel een van de twee zuigers voor de wielpoten kwijtgeraakt. Die viel gewoon op de grond en was daarna voorlopig niet meer vindbaar ondanks dat hij groter van een centimeter is. Zelfs na een aantal keer de vloer te vegen, waarbij nog een zeeman in 1/350 opdook.
 
Amaai , amaai wa is da allemaal zeg en ik die dacht dat vliegtuigen in bouwdoos simpel ineen te zetten waren , sorry hoor , wel ik ben van gedacht veranderd het is hier een hele boterham
Maar het ziet er wel heel leuk en knap uit
 
Er zit nog veel meer rommel binnen in een vliegtuig dan in een auto hoor, meer dan dat je kan namaken... Aan de wielkast worden nu hydraulische leidingen toegevoegd in zilverdraad.

0d865056fedeab92c515d659c5b6c139.jpg


e388ac2928b24467ffcfa2bf50c35398.jpg


Ik heb het voor 90 procent geprobeerd na te bouwen. Helemaal correct kan niet omdat er componenten in de kast ontbreken.

f0e4749d63e04bea06e2bee1a8e43f5a.jpg


11b1f833307fd484c71acae65ce88128.jpg


Daarna heb ik een vergrendelingssysteem nagebouwd dat ook wat plaats inneemt op de foto's in het boek en dat helemaal ontbrak.

6a03ce2e4b316cea398abb7a19964911.jpg


e2e5852ceb60dde5d9df3385e641377d.jpg


d31f7b83c38ed7db4beb59942492d1a7.jpg


Nog even naar de voorste wielkas kijken en dan zou het in de verf moeten kunnen.
 
Bedankt, Pascal. Het verloren stukje was nog niet teruggekomen, misschien heb ik het de foute kant opgeveegd. Daarom is er nu een nieuw gemaakt uit messingbuis.

655d33dd5d031fddebef166143de76aa.jpg


Dan heb ik een deel van de wielbakken in de groene camokleur gezet, die op de foto's te zien is. Alleen de delen in de vliegtuigromp en de wingspar hebben deze kleur. Ik heb ook weer zoals gebruikelijk drie kleurlagen gespoten, dat is met zoveel details moeilijk zichtbaar. De luchtremmen moeten niet groen, maar die zijn bij deze al geprimerd.

ff90e550dd8513094d5c90993358b939.jpg


389e38d65ac043d9a3b4cd9eb8d73c07.jpg


92b2b028028b6af65907edb9d2584ac9.jpg


8e464bd8cedd7868544b120cfd646668.jpg


Nu zal dit afgeplakt moeten worden...
 
Echt een meerwaarde geworden de extra leidingen en de vergrendelbare

Ziet er top uit

Grtz Ed
 
Bedankt voor de comments! Deel twee van de wielbakken is nu in Gunze 308 gespoten. Volgens de handleiding van Tarangus moest het landingsgestel in verschillende tinten metaalkleur, maar volgens mijn referentie zijn er maar een paar stukken verchroomd en de rest ziet er matgrijs uit. Daarom heb ik het mee in dezelfde verf gezet.

15cc73d6f323169156c79c5c0b8539aa.jpg


a858a92e741b2bba3896b5648fe77033.jpg


De afgeplakte wielbakken om het groen te beschermen.

7841ebf805c244cab1e0dc6979bb366a.jpg


a7bfa5730b220b92c2b3427ad1beb8a3.jpg


Het grijs is ook gemoduleerd met NATO black en wit. Ik stelde vast dat het hele toestel onderaan in deze kleur mag, maar er moeten dan nog een paar glaasjes ingepakt worden.

67aef79bc8fad601798dcade64034040.jpg


Deze verf is op zich een glossy type. Er zal dus geen p+ nodig zijn.
 
Nu komt er een fijner kleurtje, Gunze 58.

d05fd5543126d70fe93ac509325195a6.jpg


Na snel even de cockpit dichtgekleefd te hebben, was ik enkele uren bezig om deze kleur dekkend aan te brengen. Op den duur begin je onwillekeurig aan bananen te denken.

5098290af25f43d0618a50a6a52795c9.jpg


ed4f8df036962ceba64e744df5c690fc.jpg


7339a9a23f428c723e48206a0c3d3061.jpg


De volgende stap was om twee druppels transparant groen toe te voegen. Meteen krijg je een opvallender groen. Ik heb ook maar meteen de cockpit gemaskeerd, zwart en dan groen gespoten.

ac1c4729b16174449e300092c6af2b96.jpg


54ee57e64f29f32cfa9e3bc4a3faa188.jpg


12487aa93ec6ae7284fd492b0eb273ac.jpg


De laatste stap is om de opvallende groene lijntjes te verzachten met een mengsel met een druppel citroengeel.

2eb48925fc9f903507cb1805256d9857.jpg


a755d72d80d82e1d32dfce381b2e36b9.jpg


c25cf2c76a37e11d6743966e922b05fd.jpg


0f5fd4311cba63415c9f058d47554c77.jpg


Nu ben ik wel nog vergeten om de luchtremmen mee te nemen, er komt wat van deze kleur op. Gelukkig is er nog genoeg van dat geelgroen.
 
Terug
Bovenaan