barfwachting van de velgen die ik in Duitsland heb laten 3D printen , iemand die ik leren kennen heb in Houten ,snel nog enkele zaken verricht
Zoals een intercooler gemaakt van een oude Porsche radiator ( recup )
ik ga weet wat uitleg geven voor de mensen die het interessant vinden
Ok wat is een intercooler ? Je kan een intercooler het beste vergelijken met een gewone autoradiator maar ditmaal gaat er geen koelwater door maar gewone buitenlucht
Hoe gaat het in zijn werk , de turbo maakt dat de aangezogen lucht een overdruk krijgt van +/- 0,9 bar dus bijna 1kg per vierkante cm druk , deze lucht stroomt via dikke buizen door de intercooler naar de motor waar die dan gemengd word met benzine nevel , juiste dosering om een brandbaar mengsel te krijgen om dan zo in de motor verbrand word en dan op zijn manier de turbo aandrijft om weer nieuwe zuivere lucht aan te voeren
Nog een weetje per liter gekoelde lucht zal men ongeveer 1 pk winst maken dus hoe groter de intercooler hoe meer pk er word ontwikkeld , daarom zie je dikwijls 2 intercoolers staan of zeer grote en daarachter bevind zich dan de gewone autoradiator
Eerst een idee van het maken van de intercooler
Het gescratchte stuk radiator
de intercooler met een luchtbuis
Voila " Problem solved " probleem opgelost dus om verder te gaan , het volgend beeld laat zien hoe de turbo zijn werk doet naar de intercooler
nog een paar foto's over de stand van zaken nog enkele retouchkes en het motorcompartiment is bijna klaar
Marc