Het heeft even geduurd maar er was veel werk te verzetten. Het dek heb ik uit kunststof platen gesneden. Ik ga later in deze openingen houten latten aanbrengen zoals bij het origineel. Geeft veel details aan het dek wat toch een eyecatcher is.
Het bestaat uit 4 delen. Ik heb dit niet uit een deel gemaakt omdat het te lang is. Want tijdens het uitsnijden buigen deze platen nu eenmaal door en ik wil niet riskeren dat het kan gaan breken of knikken tijdens het snijwerk. Dan nu de plaatjes ervan.
Hier liggen de 4 delen los op het dek passend gemaakt aan de vorm van de romp.
Klaar voor het snijwerk.
Ik heb tevens de eerste vloedgaten in de romp gemaakt. Met behulp van de dremel gaat dit prima. Deze openingen aan beide zijden heb ik ook meteen zwart ingeverfd aan de binnenzijde. Later moet dit uiteraard nog een keer na het airbrushwerk door de overspray daarvan.
Deze openingen zijn bedoeld om tijdens het duiken water in te laten van de zadeltanks. Ging uiteraard alleen als deze leeg waren en als nood om sneller te duiken met lege zadeltanks. Voor het overige hadden deze nut als extra inlaat voor de ballast tanks. Deze werden met een klep geregeld.
Het voordek bevatte een ruwere oppervlak als de rest van het voordek. Dit was nodig om uit glijden te voorkomen in dit smalle gedeelte.Ik heb dit gesimuleerd met schuurpapier voor de goede verhouding op schaal.
In mijn archief bevinden zich genoeg info materialen om het dek in de goede vormen te gaan snijden.
En aan info materiaal heb je nooit genoeg....
Goed uittekenen.
En dan voorboren en eruit snijden met een sterk en scherp mes.
De " Capstan head " oftewel elektrisch aangedreven lier. Deze kon op zee verwijderd worden. Hiermee was de uboot aan de kade te trekken of op volle zee zich te koppelen aan een tweede uboot voor contact. Vooruitstrevend voor die tijd.