Het onderwaterschip is eindelijk wit, of liever wit met het wit er af.
Dan de zijgallereien;
Dat was een behoorlijke puzzel, en niet bepaald voorgekauwd
De bouwbeschrijving zegt hier over; stel de zijgallereien samen volgens tekening
Dit is de tekening (er liggen wat spullen bij, maar hier eest de tekening)
Niet echt duidelijk.
Waarom ziin er bij de plaatjes triplex stukjes uitgezaagd, en zijn ze ook nog eens allemaal verschillend
En vooral; waar te beginnen met het plaatsen van de gallereien op de romp
Oké, na steeds weer passen en meten gaat het als volgt.
- Allerest de wulf plaatsen (onderste houten deel op de foto), maar die moet eerst in vorm en op maat worden gemaakt.
Op een foto van de Italiaanse bouwer zag ik dat hij een zgn "kwartrond" gebruikt.
Bij de bouwmarkt zelf een kwartrond gehaald om te zien of dat klopt; alleen moet je dan een lengte van 2.70 meter kopen terwijl ik maar =/- 15 cm nodig heb, (Ik kan dus nog een fors aantal WvH's bouwen, of gewoon aan de andere bouwers geven natuurlijk)
Wat blijkt, de kwartrond is perfect en heeft al de exacte ronding die nodig is voor de ornamenten (op de foto ligt al één rond ornament, en dat zijn er straks 6)
Dan de uitsparingen; er zit een uitgezaagd sleufje in het 3e plaatje (van boven) links boven op de foto.
Daarin komt de boevenkant van het messing ornament (ligt rechtsboven het kwartrond)
Zo heb je precies de plaats van dat onderdeel.
Ik heb e.e.a. dryfit gepast en zo moet het zijn.
Dat grote ornament loopt ook precies over het kwartrond en komt zo mooi op zijn plaats, en vast in dat beruchte sleufje
Oké, een ingewikkelde uitleg, maar wel duidelijk hoe ik verder moet.
Ik ga nu eerst de blokken van de onderste gallerei op maat maken, zodanig dat ze recht op de romp komen, dan de wulf nog wat bijwerken.
Daarna de wulf plaatsen en de onderste gallerei (aan SB en BB) plaatsen.
Ik heb nu dus een goede basis om verder naar boven te kunnen werken.
De overige ornamenten liggen erbij om aan te geven dat deze straks op en aan de Gallerei worden geplaatst, en heb ik gebruikt om te kijken of ik nét onder de vertuining blijf.
Uiteindelijk moet het worden als op onderstaande foto (maar dan netter afgewerkt)
Deze foto maakt de uitleg ook wat duidelijker