Oké, even een update, eigenlijk vrij uitgebreidt omdat het een zeer onduidelijke fase in de bouw is.
Ik heb dagen lopen puzzelen en zoeken naar een oplossing.
Speciaal voor Dick (bouwt ook de WvH)
De gallerei;
Als wulf heb ik niet het bijgeleverde deel gebruikt, maar een kwartrond.
Dat heb ik in verstek op maat gemaakt, en ook de basis van de gallerei, (is donker houten deel op de romp.
Zo ziet het er nu uit, gelijmd en wel
Nu de details;
Om de schuinte van de gallerei te bepalen moet je eerst weten dat het dak van de gallerei parallel lopen met de vertuining.
(Dus als je de vertuining aanbrengt zorg je dat deze met de zeeg meeloopt)
Zo krijg je een bijna horizontale basis van het dak.
Als het onderste deel (de basis) van de gallerei aanbrengt zorg je dat deze voor en achter op de zelfde afstand van de basis van het dak loopt.
Die basis heb ik eerst afgetekend op de romp.
De groene lijnen geven fictief het dak aan.
De rode lijnen zijn de gemeten afstanden, (beide exact gelijk)
Je ziet op de foto dat de basis voorbij de wulf loopt, dat MOET, daar zit namelijk een ornament tegen, en dat is handig bij het vastzetten van dat ornament. Het ornament ligt een beetje verzonken in het geheel
Voor de eigenlijke gallerei heb je een meetpunt nodig waar je moet beginnen.
De gallerei moet aan de achterzijde worden afgeschuind, het meetpunt wordt aangegeven door de rode pijl op de onderste foto.
De zij gallerei moet namelijk gelijk lopen met het hakkebord.
Ik zie nu dat deze foto een beetje vertekend, is een beetje schuin genomen zodat het lijkt dat het blok niet gelijk loopt, maar dat is wel zo.
De blauwe lijn geeft aan dat de basis over het ornament moet lopen.
Ik heb in de wulf een inkeping moeten maken om het ornament er beter passend op te krijgen.
Oké, ik hoop dat het duidelijk is, en geloof me, ik wil niet als betweter overkomen, dit is puur en alleen zoals ik het gedaan heb, en Dick, je bent uiteraard volkomen vrij om deze methode al dan niet te volgen
Wordt vervolgt