Zoals de meest van jullie ben ik oo actief op een ander forum endaar is een zeer terecht vraag gesteld die hier ook vermeld moet worden ,vind ik :
bekijk eens even je eigen foto :
[IMG=http://img148.imageshack.us/img148/4503/afbeelding075kt5.th.jpg]
en dan je allereerste prentje van de handleiding.
De boeg loopt veel te hard omhoog. het is juist zoals een springschans voor skieên !!!!!
Weet je hoe dat komt ???
de grootmeester heeft mijn fout ontdekt
mea culpa, mea culpa
Ik heb deze "fout" niet vermeld omdat ik mij er toen niet echt aan stoorde als beginneling en het niet gemakkelijk is uit te leggen.
Maar ik heb nachtpost dus eventjes tijd.
Wat is er fout gegaan ?
Aan de boeg is de afstand/hoogte juist en aan de spiegel is de afstand/hoogte juist , doch heb ik een skihelling?
Dit komt omdat er de hoogte van één plank ontbreekt in het midden !!!
Hoe komt dit :
De duitse BB zei 2 planken bovenkant plaatsen met verjonging van 1.5mm naar hek en boeg.(bovenkant = waar de mal van de romp eindigd)
De engelse BB zei 2 planken bovenkant plaatsen zonder verjonging.
(pas achteraf gelezen, na de problemen(duitse fabrikant dus normaal is de duitse handleiding het beste, pas achteraf gemerkt ook een engelse versie)
Dan de romp volledig beplanken en de laatse plank gewoon op maat snijden.
Dit op het forum gegooid.
Na raad van verschillende mensen en omdat die overgang van de mal niet echt goed was , ben ik begonnen met de zandstrook.
[iQuote:
]ik zou je aanraden vanaf de kiel beginnen en vermits je een spiegelschip hebt; moet je zeker naar het achterschip op een eigenaardige manier gaan verjongen. ( Met een buikje- zoals de vakman zegt.) Je zal ineens van tamelijk breed naar 1/2 breedte moeten gaan[/i]
Nu om deze raad op te volgen ben ik begonnen met 2 huidplanken zonder verjonging te leggen aan de kiel en daarna met verjonging (1.5 mm links en rechts) naar boven gaan.
Ene keer voorbij de bocht merk ik dat er iets misloopt. Ik kom niet aan het berekende aantal planken.
Dit komt ten eerste omdat ik de 2 planken in de kiel niet hebt verjongd (3 mm kwijt = aan 1 plank)
Ten tweede denk ik de plankjes waren zeer dun dus niet afgeschuind , waardoor de plankjes soms niet echt goed tegen elkaar sloten(0.?mm maal 12 plankjes = ? mm)
Ben dan iets meer gaan verjongen maar ik geraakte er niet.
Zoals ik al zei stoorde het mij niet erg op dat moment, was al blij dat het mij redelijk goed gelukt was (mijn eigen mening)
Maar bij de binnenbouw kwam deze fout terug opnieuw opsteken vandaar het bovenstaande bericht om de mensen te waarschuwen,zodat ze niet dezelfde fout maken.
Quote:
't Was beter geweest de engelse te volgen (deze uitleg staat bij inbouw dus veel te laat,(teveel stappen vooruit))omdat als men naar het binnenwerk gaan alles gebaseerd is op de bankensteun die moet komen op de spleet tussen de 2 de en 3de plank.
Omdat ik via de zandstrook begonnen ben kloppen mijn afstanden bovenkant niet perfect, waardoor ik zelf ben moeten gaan bepalen waar de steun kwam te liggen en waardoor ik bepaalde zaken heb moeten bijvijlen.
dit is volgens mij de oorzaak, hopelijk zijn jullie niet slecht gezind omdat ik dit niet vermeld hebt.
Voila dit is de reden denk ik, heb je een ander gedacht laat het me weten. t'is belangrijker te weten wat je fout hebt gedaan dan de fout zelf,vind ik