Bedankt, Marc. Sinds ik mijn huidige airbrush kocht, heb ik geen email meer gespoten. Ik ging eens kijken naar mijn voorraad kringwinkelfotokadertjes. Ik vond ook een mooi exemplaar dat groot genoeg was. Het was wel iets breder dan het voertuig, dus ging ik eens in mijn boekje kijken wat er als ondergrond gebruikt kon worden.
Er waren op de parade in 2009 in Peking afwisselend volle witte en onderbroken gele lijnen gespoten.
Daartussen liepen soms aanduidingen die een bepaald punt in de optocht leken aan te duiden. Zo wilde ik er ook iets bij halen.
Op de achtergrond viel me vooral dit element op. Het is een gebeeldhouwde zuil die zich voor het keizerlijk paleis bevond. Na even zoeken vond ik de naam, "huabiao".
https://en.wikipedia.org/wiki/Huabiao#/media/File:Tiananmen_huabiao.jpg
Ik heb even gezocht of dat monument als souvenir te verkrijgen was. Als koelkastmagneet was het makkelijk te vinden, maar voor de rest vond ik alleen dure exemplaren in metaal terug, minstens 50 euro. Het ding leek me niet zomaar van een foto te reproduceren op schaal, dus liet ik het idee maar varen.
Ik begon maar aan de weg, eerst heb ik een stuk parketisolatieschuim zwart geschilderd. Daarna kwamen er banden in grijs en Flat Earth. Dan moest er gemaskeerd worden.
De volle lijn wordt tussen 2 kartonnen gespoten met Tamiya wit.
De stippellijn is eerst wit ingekleurd en daarna geel.
Het resultaat van een paar opeenvolgende maskeringen, waarna er nog slijtagesporen op het tarmac gespoten zijn. Ook de figuren zijn al in een vergevorderd stadium. Ik heb de decals overgespoten met een schaduwtoon, zodat de overhangende delen van het kostuum meer diepte kregen. Daarna heb ik de figuren ingelijnd omdat er door de decal veel vormen nog moeilijk te onderscheiden waren. Ik heb enkele hoofden gedemonteerd en verwisseld, zodat de personen in de koepel een intercomverbinding hebben met de chauffeur. Er zijn nu ook insigne-decals en een paar delen zijn metallic ingekleurd. Voor de witte handschoenen heb ik een lichtblauwe pinwash gedaan, net zoals voor de anti-tankraketten.
Nu die figuren nog mat krijgen.