Dank jullie wel heren, doet me goed om te lezen
Roy: bedankt voor de tip, we zullen dit eens nakijken zie
Guyke, ik wist dat ook niet
.
Het is toen ik wat begon te lezen over Yamato ter voorbereiding dat ik dit te weten kwam.
Blijkbaar, na het verlies van een aanzienlijk deel van de 'firepower' van de Keizerlijke Japanse Marine in de lucht kwamen de Japanners tot de conclusie dat de 'capital ships' zichzelf deftig moesten kunnen verdedigen tegen inkomende vijandelijke vliegtuigen. De San Shiki model 13 ammunitie woog 1359 kilogram en bestond uit 900 ontbrandbare buisjes gemaakt van rubber termiet en 600 stalen pinnen. Er zat een timer in die werd afgesteld en wanneer het projectiel werd afgeschoten ontplofte het projectiel op de gewenste hoogte. De inhoud werd in een conische vorm 20 graden naar voren toe afgevuurd, op de inkomende vliegtuigen af. Het omhulsel zelf van het projectiel ontplofte ook nog eens wat nog extra toevoegde aan de ontploffing. De ontbrandbare buisjes ontploften een halve seconde later en brandden 5 seconden met een temperatuur van 3000 graden Celsius
De vlam was iets van een 5 meter lang ongeveer.
Geen flauw idee of andere naties dit concept ook hadden trouwens.
Klinkt allemaal indrukwekkend maar in realiteit heeft het niet veel uitgehaald. Deze ammunitie is ook erg weinig kunnen afgevuurd worden want vanaf het moment dat het schip iets te veel overhelde naar stuur- of bakboord waren de 18.1 kanonnen onbruikbaar.
Het stemt trouwens tot nadenken door het feit dat Yamato belachelijk veel AA kanonnan aan boord had tijdens haar laatste trip van verschillende kalibers, maar echt veel vijandelijke vliegtuigen zijn hier niet mee neergehaald.