Ben ik een jaar geleden toch vergeten danku voor de comments vergeten zeggen zeker
. Dus, danku!
Vorige week vrijdag 7 april ben ik voor de vierde keer papa geworden. Een meisje luisterend naar de naam Eléonore.
De datum is uiteraard toeval, maar wel een tof toeval: er is een link met Yamato, namelijk de dag dat Yamato gezonken is.
Het perfecte excuus om (eindelijk) maar eens wat verder te werken.
Vorig jaar had ik de 15.5m rangefinder met Type21 radar, en de Hoiban low angle director in elkaar geflanst, buiten de antenne die nog bovenaan moest geplaatst worden.
Yamato heeft twee Hoibans (de ronde cilinder bovenaan): een bovenop de 'pagode' brug, en eentje op de achterste rangefinder. Het verschil tussen de twee is miniem, maar het is er (iets andere configuratie van de kijkgaten, de uitstekende 'doosjes' aan de buitenkant). En ik had dus de verkeerde in plaats gelijmd.
Een immens d'Oh! moment, maar het probleem was: krijg dat ding er maar eens terug af zonder te beschadigen. Ik had de keuze om het zo te laten, of toch maar het risico te nemen. Ik ben voor het tweede gegaan. De railingen moesten er aan geloven, maar ik kon ze nog recuperen om nadien terug aan te brengen. En met wat geluk en voorzichting gewrik met een dun mes is het uiteindelijk gelukt.
Dan kon ik de juist Hoiban director plaatsen, de railing terug op hun plaats lijmen, en dan de griezelig priegelige antennes aan te brengen. Dit viel beter mee dan gedacht, en dus is deze sub assembly eindelijk achter de rug.
En dan nog even het verplichte nummertje met de gigantische roze aansteker
Hopelijk vind ik nu sneller tijd en motivatie om een volgende update te brengen