Roy, bedankt voor het compliment
Ron, ik heb ze nog niet geteld maar ik geloof je hoor
Wel, tijd om nog eens een keertje up te daten.
Eindelijk is er verf aan te pas gekomen. De geschutstorens werden in de Mr. Surfacer 1500 grijze primer gezet. Echter, hiervoor had ik de metalen lopen een laagje Mr. Metal Primer gegeven voor extra stevigheid zeg maar. (en Photobucket werkt weer fantastisch de laatste maand of twee
)
Hierna heb ik een preshade aangebracht (zoals je op de foto's kan zien is de preshade er wat 'spetterig' uitgekomen, op zich niet erg omdat het nadien amper zichtbaar gaat zijn, maar toch vreemd ondanks het goede reinigen van de airbrush en stevig verdunnen van de verf)
Na de preshade enkele laagjes Tamiya IJN Grey (Kure Arsenal) verdund met Mr. Hobby Levelling Thinner
Na het aanbrengen van de eerste laagjes bleek er verf te komen uit de airbrush op een plaats waar dit niet hoort: aan de trigger
. Bleek dat één van de 'o' ringetjes het begeven had. Gelijk bij Artobi maar een nieuw setje besteld, samen met een naald om de spuitmond te reinigen en een reinigingsproduct om de AB ultrasoon mee te reinigen.
Enkele dagen later was mijn H&S Evolution terug zo goed als nieuw en konden we de highlights opspuiten.
Meestal ben ik een grote fan van zware contrasten op mijn tanks omdat het verweren dit later terug subtieler maakt. Echter leek het me aangewezen om alles van in het begin wat subtiel te houden, vooral om dat ik niet echt heavy kan gaan qua verwering. Yamato werd namelijk spik en span gehouden en had tijdens haar bezoek aan de werf te Kure nog een nieuw verflaagje aangebracht gekregen.
De details werden geverfd: de blastbags met Vallejo Deck Tan en de highlights Silvergrey. De canvas slaapzakken of whatever ze gebruikten als extra bepantsering voor het AA platform werd met Iraqi Sand in een kleurtje gezet.
En dan tijd voor wat verwering. Het te bewerken oppervlak vochtig gemaakt met geurloze terpentijn (op de foto is het iets te veel van het goede, wat te nat gemaakt, maar niet getreurd. Dan verdunde olieverfjes aangebracht.
En de olieverf met een proper penseel ingewerkt. Niet in een slepende beweging, maar met een deppende beweging. Doel is niet om 'streaking' te verkrijgen maar een filter om het oppervlak wat interessanter te maken.
Het uiteindelijk resultaat is de moeite maar subtiel. Zo subtiel dat het eigenlijk moeilijk op foto te krijgen is. In het echt is het beter zichtbaar
Dat is het alweer voor vandaag
Cheers