Hoofdsponsor

1/48 Sea King Mk.48 RS-05 WIP.

ERVARING
Gevorderd
BOUWWIJZE
aftermarket sets gebruikt
BOUWBUDGET
geen budgetlimiet
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
zeker
Erwin,
Voor een Belgische Seaking op 1/72 gebruik je best de Seaking HAS.6/AEW, doos Nr 04450 van Revell.
Indien nodig kan ik je wel het artikel van kit IPMS bezorgen om deze Seaking op 1/72 te maken.
 
Erwin,
Voor een Belgische Seaking op 1/72 gebruik je best de Seaking HAS.6/AEW, doos Nr 04450 van Revell.
Indien nodig kan ik je wel het artikel van kit IPMS bezorgen om deze Seaking op 1/72 te maken.
Heel vriendelijk maar denk dat ik die KIT ook wel liggen heb.
Stelde juist de vraag omdat die doos hier toch ligt en het verschil in staartrotor me opgevallen was.
Heb trouwens de oude Airfix Seaking al in mijn museum staan, heel lang geleden gebouwd.
 
Mooie kit en staat ook op mijn verlanglijstje ooit.
De 3d cockpit van quinta zijn fantastisch, moesten alleen niet zo duur zijn....

Ga je volgen en succes met deze Belg

Grtz Ed
 
goed bezig , knap om te volgen
Dank u en bedankt voor de interesse. (y)

Mooie kit en staat ook op mijn verlanglijstje ooit.
De 3d cockpit van quinta zijn fantastisch, moesten alleen niet zo duur zijn....

Ga je volgen en succes met deze Belg

Grtz Ed
Dank u voor de interesse.(y)

Klopt wat je zegt, de Quinta sets zijn prachtig maar zeker niet goedkoop. Uiteindelijk loont het wel want ze geven echt wel een meerwaarde aan het model.

MVG

Danny
 
Komt wel mooit uit in dit model vermoed ik, mooie grote cockpitramen dus er zal veel te zien zijn als alles dicht zit.
 
Komt wel mooit uit in dit model vermoed ik, mooie grote cockpitramen dus er zal veel te zien zijn als alles dicht zit.
Ik denk het ook wel, daarom ook de keuze om een 3D cockpitset te gebruiken.

Welk een quinta set heb je juist gekocht voor deze?

Bedankt voor de how to over de nodige aanpassingen
Ik heb de set voor de HAS.5 aangeschaft. QD48430. Deze leek mij het beste om de Mk.48 cockpit te benaderen al zullen er wel verschillen zijn. Weet ook dat er een small version van deze 3D set bestaat die goedkoper is en enkel de cockpit betreft.

MVG

Danny
 
Ondertussen zijn we wat verder geraakt. Na het voorzien van de nodige gaatjes gaan we verder met de cockpit en laadruimte achterin.

Zoals ik al aangaf in voorgaand antwoord op Silenoz zijn vraag aangaande de Quinta set, heb ik gekozen voor de Sea King HAS.5 set omdat deze naar mijn mening vergelijkbaar is met de cockpit van de Sea King Mk.48. Nu, er zijn een paar verschillen hoor, zeker en vast.......dus ik ga proberen van deze verschillen zo goed mogelijk op te vangen.

We starten met het bulkhead van de cockpit en de laadruimte en meteen valt er een verschil op. Op volgende foto links bovenaan zie je een soort van paneel. Dit zou een fuse-box kunnen zijn, ik heb in het boek enige referentie proberen opzoeken maar niet gevonden en ook niet op het www. Airfix voorziet dit onderdeel in de kit, en Quinta voorziet hier ook een 3D decal voor, dus ik ga ervan uit dat dit een pure HAS.5 modificatie is. Waarom?.......In het boek heb ik een foto gevonden van een Belgische Sea King die dit niet heeft, dus conclusie.......ik heb een onderdeeltje verlijmd dat er niet mag zijn. :oops:

FFAPC5Dl.jpg


De foto uit het boek.

WpFKYUQl.jpg


en de Quinta instructies die duiden op dit onderdeel.

xF6KU6Kl.jpg


Ik had hier al wat werk ingestopt door het relief te verwijderen. Uiteindelijk was dit niet nodig omdat het onderdeel volledig verwijderd zal worden. Toch wil ik jullie mijn manier laten zien hoe ik het reliëf verwijderde niet onthouden. Ik gebruikte hiervoor drie tooltjes..........De chisel, en twee glasvezelpennen.

LwoIekvl.jpg


1osNezLl.jpg


FdLBHDnl.jpg


Uiteindelijk werk voor niks, maar wederom iets bijgeleerd.:sneaky:

We gaan verder met het interne gedeelte. Deze kit is voorzien van heel wat mooi detail, zeker wat betreft de cockpit en laadruimte achterin. Geloof me vrij als ik zeg dat extra aftermarket helemaal niet nodig is om van deze kit iets mooi te maken. Het is hoe je het zelf bekijkt of wilt.

RffYSrJl.jpg


BcfaFvsl.jpg


Tijd om de twee pilot seat's aan te pakken. Deze bestaan, net als de andere seat's uit zes verschillende onderdelen die op zich mooi gedetailleerd zijn. De seat cushions laat ik nog even los.

2nnock6l.jpg


Even een dry-fit op de cockpit-floor. De volledige Quinta set voorziet hier ook riemen en een kussen in vacht voor alle seat's in de Sea King.

dMIP6Bfl.jpg


XwKerqXl.jpg


Nog even het bulkhead erbij.

o90g6f5l.jpg


dC9R3vzl.jpg


Volgende stap het IP, en wel de midden-console. Airfix bied twee verschillende consoles aan. Ik ga voor console F17.

doHjR4Hl.jpg


Wederom, heel mooi detail van Airfix, maar ik ga voor een Quinta 3D detail, dus dit alles word verwijderd.

jFUss8zl.jpg


tVao800l.jpg


Ook het front IP ondergaat dezelfde metamorfose.

sYX5Hkql.jpg


MImdBj2l.jpg


MVG

Danny
 
Tijd voor een volgende update............Vandaag heb ik de tijd genomen om het interne gedeelte verder te voorzien van de nodige details. Geen makkelijke klus, want de Airfix kit voorziet dus geen optie's om een Belgische Mk.48 te bouwen.
Als eerste heb ik de achterzijde van het IP even onder handen genomen. Hier en daar wat bekabeling kan nooit kwaad, want dit gedeelte is zichtbaar door de neus beglazing.

a4YIPYAl.jpg


QM6Xoa6l.jpg


Het is nu niet direct op en top accuraatheid wat de klok slaat, maar deze extra's dragen wel bij tot de details die door de beglazing te zien zijn.

xwbLARLl.jpg


En dan nu, het moeilijke gedeelte......:1zhelp:........Belgische Sea Kings werden gebruikt voor de SAR role. Met zijn MEL Super search radar, de FLIR pod bediend door de SARSO (Search and Rescue System Operator) en een goed getrainde bemanning waren de Belgische Sea Kings heer en meester in de SAR role. Ik begin met het SARSO station. En ik kan al meegeven dat dit geen makkelijk klus zal worden. Herinneren jullie zich nog de gaatjes die ik voorheen geboord heb om het één en ander al voor te bereiden........Wel nu blijkt dat er niks van dat alles kan gebruikt worden voor de Belgische versie van de Sea King.:angryfire: Op zich niks mis mee, want ik los dat wel op.
Eerst en vooral, de instrumenten voor de SARSO die in de kit zitten, lijken langs geen kanten op de Mk.48. Dus we gaan vanuit de standaard kit-part's werken naar een beter en accurater IP.

We beginnen met de kit-part's samen te lijmen.....

jPY1wxAl.jpg


Tot hiertoe niks aan de hand, buiten het detail dat wederom zal verdwijnen voor de 3D decals.

En nu begint de miserie..........:aargh4:

YjWJGlAl.jpg


Dit grote radarscherm is een feature gelinkt aan de HU.Mk.5 van de Britten. Dus onbruikbaar voor een Mk.48 zoals u op volgende foto zal zien.

Zf0Evyql.jpg


Enig verbouwwerk is nodig en na een half uurtje heb ik het één en ander veranderd naar een meer accurater IP.

JBOklUQl.jpg


Ook de plaats, waar de SARSO zijn station heeft moet worden veranderd. Dus hier ook is het opletten geblazen. Nu, het interne gedeelte, en m.n. dan de laadruimte word ingebouwd in zeg maar een soort van coccoon, dat achteraf tussen de eigenlijke romphelften word gelijmd. Dus het veranderen van de plaats moet ook gecontroleerd worden omdat het SARSO station nog moet kunnen passen in deze coccoon. Op zich was dit geen probleem, dus we kunnen verder. Ik heb op de instructies van hetgeen niet gebruikt zal worden een rood kruis gemarkeerd.

gmnp5CEl.jpg


Hier zien jullie de positie van de SARSO zoals aangegeven door Airfix. Dit is voor een Britse HU.5 en dus niet correct als je een Mk.48 wilt bouwen.

4zUjv8yl.jpg


De correcte plaats is deze, bij het eerste raampje.

C6oqHKbl.jpg


Pl8bqVBl.jpg


Op het dubbele rompgedeelte zitten twee blokjes waar nog een onderdeeltje op moet gelijmd worden. Dit zit echter in de weg als je het SARSO station gaat verlijmen in de romp, dus deze blokjes worden verwijderd.

s6F7n2Cl.jpg


9gF3Ezgl.jpg


Jnl5k6fl.jpg


Achter het SARSO station en de linker entrance door heb je het rek voor de avionica, m.n. VOR 1 en VOR 2. De Airfix kit heeft deze voorziening niet en dus maak ik dit volledig uit scratch. Ik gebruik hiervoor Evergreen styreen, looddraad en koperdraad.

vM5Lm1il.jpg


OTnMTrvl.jpg


Belangrijk is dat ik steeds een dry-fit uitvoer om te zien dat het geheel wel klopt.

1O6eoppl.jpg


Op deze manier bouwen we verder, en het begint er al meer op te gelijken.

mR5TJc3l.jpg


NhL02A0l.jpg


ck2povel.jpg


cW0C6Rtl.jpg


8ouB548l.jpg


8jiD9V7l.jpg


MVG

Danny
 
Dit vind ik spijtig. Dan betaal je veel geld voor een kit dat in principe toch minstens een beetje accuraat zou moeten zijn voor de versies die ze presenteren en dan krijg je nog al dat werk te doen.
Wie het speciale boek niet heeft, hangt er aan voor de moeite.
 
Dit vind ik spijtig. Dan betaal je veel geld voor een kit dat in principe toch minstens een beetje accuraat zou moeten zijn voor de versies die ze presenteren en dan krijg je nog al dat werk te doen.
Wie het speciale boek niet heeft, hangt er aan voor de moeite.
Ik snap u volledig hoor Erwin. Maar oorspronkelijk is dit een Airfix kit die enkel de Britse HAS. en HU. Sea kings bevat. De basis is er, en van hieruit kan je dan andere versies maken mits enkele update sets. HMH gebruikt de Airfix kit als basis in zijn eigen kit, samen met het boek (trouwens apart verkrijgbaar) en enkele update sets. Natuurlijk kan het altijd beter maar uiteindelijk ligt het aan de bouwer zelf in hoeverre hij of zij wil gaan.

Mvg

Danny'
 
cfr #17 en #18. Het verloop van de bouw en de bijgevoegde foto's geven een mooi overzicht van de gemaakte vorderingen. Mooie en leerrijke updates. Top (y).
 
Ik bewonder steeds het maken van die details weer.
Dank u Pascal. Ik begin hier stillaan gek te worden, als ik denk dat het ene detail gedaan is heb ik weer een nieuw detail op het oog...........:why:
Maar ok, ik doe het mijzelf aan natuurlijk.

MVG

Danny
 
Vandaag een extra dagje vrij gekregen van de baas, dus ik kon nog wat verder werken aan de Sea King.

We gaan verder met het detail van het interieur. M.n. de kooi die het SARSO station afscheidde met de padding van de rest van de laadruimte.

Wederom komt het boek hier goed van pas om het één en ander op de juiste manier samen te stellen.

1nxUALnl.jpg


Met wat Evergreen styreen, wat zelfklevende alu folie en wat ander materiaal kan men hier al een heel eind mee springen.

Dit is wat er van geworden is.

cqf7rQNl.jpg


Om alles zo een beetje passend te krijgen in de romp moet er wat meet en paswerk aan toe komen.

DC3sBxdl.jpg


VGJaKCfl.jpg


nr2up8el.jpg


Nu, ik hoor het al zeggen, "eens de romp toe is zie je van dit alles niks meer".........klopt voor het grootste deel, maar, ik laat de grote laaddeur open en ook de crew entrance deur blijft open staan en dat maakt dat er toch genoeg detail zal te zien zijn binnenin de Sea King.

De operationele Belgische Sea Kings hadden tijdens hun missie's een soort van dekzeil in de laadruimte liggen voorzien van een soort van waterkering. Waarschijnlijk was dit om de laadvloer te beschermen tegen water en zand. Ik ga dit ook voorzien en dus heb ik de laadvloer al voorzien van markeringen waar dit dekzeil moet komen.

6KLngyNl.jpg


67XYpsil.jpg


Dan de padding voor de kooi van de SARSO. Ik gebruik hiervoor zelfklevende alu folie. Wederom een werkje dat wat tijd in beslag neemt. De padding zag je op voorgaande foto ook.

GGAO8UCl.jpg


A0V2nKLl.jpg


Ziezo we staan wederom een stapje verder.

MVG

Danny
 
Ziet er al netjes uit.
Veel plezier.
Dank u. (y)

Ok, verder met de volgende update nu. Soms denk ik bij mezelf......."Waar ben ik mee bezig":unsuree: Maar langs de andere kant, telkens ik weer een stapje verder ben geeft me dat weer moed om verder te gaan........dus we gaan verder en eerlijk ik ken mijzelf hierop want steeds zie ik wel iets dat er nog bij kan.:34:

Voorheen had ik het al over het dekzeil dat de cargovloer beschermd. Vandaag heb ik deze aangebracht.

jPoOMbel.jpg


Wederom de zelfklevende alu folie en wat Evergreen styreen maken de job wat makkelijker.

OrnqCyKl.jpg


Dan de linker cargo wand. Ik heb geprobeerd om de padding na te bootsen. Na wat denkwerk hoe ik dit tot een goed einde zou kunnen brengen kwam ik op het idee om met epoxylijm gemengd met micro-balloons wat reliëf aan te brengen zodat de alu folie een natuurlijke look zou krijgen. De micro-balloons in de epoxy-lijm verhinderen dat de de lijm te hard uitloopt.

JOVaVGLl.jpg


Het resultaat was zeer bevredigend naar mijn mening.

DlIfOKxl.jpg


pDMejRul.jpg


Dan de medische apparatuur, en de duik-apparatuur die ook langs de linker zijkant voorzien was. Ik heb getracht om deze zo een beetje te benaderen.

MpvyOZgl.jpg


mAjKVJCl.jpg


Ptsp6Q7l.jpg


En op deze manier gaan we stap voor stap verder.

MVG

Danny
 
Terug
Bovenaan