Dank je wel Marc. Ja dit is toch wel een belangrijk deel van het uiterlijk van zo'n vliegtuig; een landingsgestel wordt geacht een stabiele basis te zijn en de beste manier om stabiliteit en kracht te suggereren, is het landingsgestel goed uit te lijnen.
ATTENTIE, GEEN NIEUWE INFO IN DEZE POST!
Naar aanleiding van een vraag op een ander forum, heb ik het herstel van de landingsgesteldelen nog even schematisch uiteengezet. Onderstaande tekst bevat (bijna) geen nieuwe info, dus is niet echt van toegevoegde waarde voor degenen die alle beslommeringen al hadden gevolgd en een goed beeld hadden gekregen van het hoe en wat. Zie het als verduidelijkende samenvatting.
Meestal is photo etch een aanvulling op kitonderdelen, maar heel zelden is het een
vervanging voor dragende delen. In dit geval geldt niet alleen dat laatste, maar speelt er bovendien een kwestie van benodigde precieze uitlijning. Twaalf punten moesten ten opzichte van elkaar worden uitgelijnd en dat moest gebeuren vóór het samenlijmen van de vleugeldelen.
Op de tekening hierboven, zie je onder 5 en 6 de oorspronkelijk zwakke verbindingspunten tussen messing en plastic (het plastic is de verbindingsstreep tussen 5 en 6). Als je gaatjes gaat boren in het plastic, gaatjes gaat ponsen uit het messing en een en ander met elkaar gaat verbinden, kun je er vergif op innemen dat er iets van een afwijking tot stand komt. Eigenlijk zijn dit al vier variabelen, zo beschouwd.
Het uitlijningswerk aan die twee punten zie je hier in actie:
Ik gebruikt daarvoor als sjabloon het plastic onderdeel. De photo etch steuntjes komen iets schuin te staan ten opzichte van de plastic poot.
Toen ik één PE steuntje had geplaatst, kon ik het andere steuntje parallel daaraan hangen, in de zelfde hoek, gebruik makend van zwaartekracht. Zie foto hierboven.
Daarna moesten de landingsgestel-poten ten opzichte van elkaar worden uitgelijnd. Ook daarvoor gebruikte ik weer de zwaartekracht.
Dan de bevestiging van landingspoten op hun platforms. Omdat een PE tabje was afgebroken door heen en weer buigen (fout in de instructie van Eduard), heb ik de andere drie tabs eveneens verwijderd en vervangen door Evergreen strips, gelijmd aan de bases van de landingsgestellen. Ook dit gaf weer minieme variaties in stelhoogte (tekening, onder 3 en 4). Ten slotte... door nóg een fout van Eduard moesten het plastic van de binnenste vleugeldelen flink worden bijgevijld en -geschuurd. Wederom gaf dit variaties (tekening, onder 1 en 2). Het plan was, deze variaties 1 tot en met 4 allemaal tegelijkertijd uit te lijnen door gebruik te maken van de weekmakende werking van liquid poly. Als alles dezelfde hoogte zou hebben, zou het worden ingekapseld in secondenlijm ter versteviging, omdat er toch niets meer van te zien is als straks alles op z'n plek zit. Dit kostte evenveel moeite als gevreesd, maar het lukte.
Nu zou alles goed moeten zitten en zouden de twee platformpjes binnenin de vleugeldelen kunnen worden geklemd, en zou je theoretisch gezien een mooi uitgelijnd geheel zien. Echter, hier kwam een foutje van de Hasegawa-set aan het licht.
Kijk goed naar de pijlen, die wijzen richting de uiteinden van de aanhechtingspunten tussen platforms en onderste vleugeldelen. Het ene punt bleek 0,8mm. hoger te liggen dan het andere. Zodoende kwam het vliegtuig, bij dryfit, scheef te staan.
Zo ziet de constructie er schematisch uit, als dwarsdoorsnede. Het gemarkeerde deel is het platform, waartegen het landingsgestel is bevestigd. Het zit ingeklemd tussen het bovenste en onderste vleugeldelen. Bij de linker vleugel is dit precies zo gelaten.
Bij de rechter vleugel echter, zijn de beschreven aanpassingen geweest.
Omdat het landingsgestel daar te hoog stond, moest het binnenste vleugeldeel, dus het platform, hoger binnen de vleugel komen te liggen. Eerste stap was, om Evergreen stripjes toe te voegen op de plekken hierboven aangeduid als 'A' en 'B'.
Zie foto hieronder:
A=1
B=2
Kijk je terug naar de tekening hierboven, dan zie je dat deze ophoging ertoe leidt dat het
bovenste vleugeldeel onder druk komt te staan en zelfs niet meer goed past. De ophoging + pin bij C heb ik om die reden weggesneden met een mesje. Na dryfit bleek toen, dat de vleugeldelen toen weer mooi op elkaar pasten. Echter, het landingsgestel ontbeerde nu fixatie en had dus wat speling. Daarom heb ik ten slotte een nieuwe pin geplaatst, op de foto hieronder te zien als 4.
Dat 10 seconden schuren was misschien wat overdreven, zo gezien, maar feit is wel dat de tweede exercitie (het verlagen van de rechter poot) oneindig veel makkelijker en sneller ging dan het uitlijnen van het landingsgestel.
Op verzoek, een foto om de schaal beter te duiden: