Dank je wel Jan. Laatste stap van de OC in deze post te lezen, de vlakken zijn wat meer 'ingebed' nu en niet meer zo sterk omlijnd als voorheen.
78. Ik kreeg op mijn vorige post vooral complimenten, maar ook een reactie van iemand die het niet zo mooi vond en die zich afvroeg hoe realistisch het is. Ik toonde hem dit beeld, van een Yokosuka Ginga:
Daar is het effect heftiger dan op mijn model te zien. Het is maar net hoe een vliegtuig belicht wordt en dat geldt ook voor mijn model.
Ik schreef vervolgens:
Ik waardeer alle commentaar waartoe mensen de moeite schrijven het te posten, positief of (opbouwend) kritisch; maar wil jullie op het hart drukken dat die vleugel nog niet af is; de laatste stap (correcties en details) is nog niet uitgevoerd.
Daarnaast ben ik bang dat het onmogelijk is je een definitief oordeel te vormen voordat je het met eigen ogen hebt gezien. Ik kan foto's maken waarop het effect totaal onzichtbaar is en ik kan foto's maken waarin het goed te zien is, waarbij dat laatste moeite kost. Het lukt me tot op heden NIET om foto's te maken van hoe mijn ogen het zien.
Dus of je het nu denkt mooi te vinden of denkt niet mooi te vinden... pas totdat je het in het echt ziet, weet je het zeker. Intussen zal ik proberen zo realistisch mogelijke foto's te maken. Beetje lastig is dat wel, want als je er een halve meter vanaf zit lijkt het vooral alsof het toestel vervuild is. Daarom had ik er vannacht juist zo'n dubbel gevoel over. Mensen die nu zeggen dat het te duidelijk in zicht is... met alle respect, maar je kunt daar echt niets van zeggen. En eerlijk gezegd, degenen die zeggen dat ze het mooi vinden... eigenlijk geldt daarvoor hetzelfde. Beetje vervelende positie heb ik dan, want ik probeer toch het topic af te ronden en alles te laten zien.
Ik kan niet wachten het resultaat aan modelbouwers in real life te laten zien. Zelf begin ik het, met het contrast van het buitendeel op de andere vleugel toegepast, imposant te vinden worden.
79. De laatste stap van het OC proces behoeft geen afplakken en zorgt ervoor dat contrasten iets worden verminderd en dat de afplaklijnen worden vervaagd. Dit gebeurt met de airbrush met losse hand, zonder afplakken dus; en op ongeveer 1,5 centimeter afstand van het model op lage compressordruk. Tot nu toe was alles wat hoekig en recht, wat op zich al een leuk effect opleverde. Maar met deze laatste stap krijg je een effect van driedimensionaliteit.
Hier is dit nog niet toegepast. De vleugels zijn klaar voor de laatste stap:
80. En hier heeft de laatste stap plaatsgevonden, op beide vleugels:
81. Voor versus na:
[size=small][font=Tahoma, Verdana, Arial, sans-serif]Bestede tijd: 60 uur.[/font][/size]
82. OC van de romp en de staart (stabilo en kielvlak) kostte ongeveer 2 uur, wat de groene delen betreft. De volledige oil canning, althans het groene en aluminium deel, zal ongeveer 12 uur kosten schat ik. Daar komt nog bij die van de motorkappen, het geel, het rood en het wit.
Op een gegeven moment krijg je er natuurlijk, zoals met alles, wat meer handigheid in. Stabilo en kielvlak deed ik symmetrisch.
83. Tipje tussendoor, voor als je 'scherpe bochten' moet afplakken: pak een punch & die set, punch een stukje tape, plak het op de juiste plek, goed aandrukken en dan wegsnijden wat je niet nodig hebt. Het motorwortelvlak rechts op de foto is al afgeplakt.
84. Achteraan met, vooraan zonder OC.
85. Motorkappen en propellers in dryfit.
Moet nog best het een en ander gebeuren, zoals de gele decals (toch maar) vooraan, oil canning van de rode decals, plaatsen van meer decals, decals... decals... verwering (uitlaatsporen bijvoorbeeld), de wielen, pitotbuis en antenne... en o ja, het meeste werk dat nog resteert: oil canning van de onderkant. Ik ga dat toch maar doen, hoeveel moeite het ook kost. Ik ben inmiddels helemaal enthousiast. Want hoewel je het effect pas van dichtbij als zodanig herkent, lijkt het vliegtuig ook van iets verder af bekeken, op de een of andere manier 'echter'.
En dan kijk ik nog eens naar het vliegtuig dat ik hier in de kamer heb staan; en zie zo in het kunstlicht niet of nauwelijks die oil canning. Ik een foto maken en jawel! Het is me gelukt om een foto te maken van het toestel bijna zónder zichtbare oil canning... lol! Wilde ik toch nog even met jullie delen:
Gek he
Vergelijk met bovenstaande twee foto's... er is intussen echt niks veranderd
Bestede tijd: 63 uur.