Dank jullie wel! Pascal, ja die decals hadden nogal wat voeten in de aarde... lees je hieronder terug.
@Ron: (voor anderen: we hebben gePM'd), zie hieronder punten 86 en 101.
@Swa: dank je wel voor je compliment. Ik weet dat je zelf ook van de details bent, ik bewonder je bouwwerken juist om die reden.
86. De laatste werkzaamheden dan.
Toen ik de stickertjes van de raampjes verwijderde, begon ik met die van de bovenste reeks en dan vooraan. En ik schrok toen ik zag wat zich erachter bevond... een wit / grijs 'dashboard' om het even met een auto te vergelijken. Zou er een magnesiumbom zijn afgegaan binnenin terwijl ik aan het schilderen was? Ik begreep het niet, maar na verwijderen van de andere stickers bleek simpelweg dat ik een stukje vergeten was groen te schilderen. Echt ontzettend zonde want daar zou ik nooit meer bij kunnen. Even wat opties bedenken... kapje verwijderen? Nee, wordt 'ie niet mooier van. Andere methode om alsnog geschilderd te krijgen? Uitgesloten.
Totdat op een ander forum ons immer vriendelijke en beleefde forumlid Ferry mij erop attendeerde dat zich een gat bevond tussen kap en romp. Ik goed kijken en... jawel hoor! Doordat de foto zo laag was genomen, was het kiertje (anders dan op normale zichtshoogte) te zien.
Dat bracht mij tot de volgende gedachte:
87. Er paste een penseel doorheen, maar wel een minimum aantal haren. Afplakken dan maar...
88. Gekeken welk penseel de langste haren had... helaas was dat een gloednieuw penseel, maar he ik koop wel een nieuw. Met een mesje 90% van de haren verwijderd totdat het penseel er helemaal in paste... druppel interieur-groene verf voor de ingang gelegd en vervolgens die verf naar binnen geduwd. Met veel beleid, want ik wilde per se voorkomen dat de verf tegen de ruitjes zou komen. Met zo klein mogelijke bewegingen duwde ik de haartjes van het penseel naar de hoeken en naar achteren. Geen van de ruitjes werd geraakt, 90% van het oppervlak is nu groen! En het mooie is, de rest lijkt net een lichtinval! Echt heel onverwacht allemaal.
89. Hier zie je de groene kleur binnenin aangebracht. Dit gedaan hebbende, gebruik ik het penseel om een 'kitlaag' van verf rondom de cockpit heen te leggen, zodat die afgedicht zit en de piloten geen kou hoeven te lijden. Naar aanleiding van commentaren op de 'eindfoto's heb ik vandaag nog een laagje gelegd, omdat het vorige wat is gekrompen. Ik doe dit net zo lang totdat er een min of meer effen afdichting is.
90. En hier begon een nachtmerrie voor de modelbouwer. Tot nu toe ging alles in de bouw wel naar aanvaardbare maatstaven van ergernis, maar vanaf nu stapelden de eigenaardigheden, fouten en onhandigheden zich op. Grotendeels mijn eigen schuld, maar soms ook echt dikke pech. Alles begon met de gele decals die ik had aangebracht. Na een kwartier bleken ze aan beide zijden te bollen. Kennelijk reageren deze Hasegawa-decals op setting vloeistof (Micro set), iets wat ik nooit eerder heb meegemaakt. Er was geen andere optie dan ze te verwijderen, want dit was dergelijke vervorming dat zelfs Micro sol er niets aan zou kunnen herstellen. Ik had beter een ander bouwverslag kunnen bekijken eerst, want ook die bouwer had deze decals gebruikt en ervoer hetzelfde probleem... daar kwam ik nadien dus achter.
Zo krijg je trouwens wel héél realistische chipping.
91. Sowieso waren de decals een rampscenario. Die van hasegawa heb ik voor 95% gebruikt, omdat in het aftermarketsetje te weinig 'roundels' zaten. Echt te dom om te kakken, hoe krijgen ze het voor elkaar om 4 roundels bij te voegen als je er 6 nodig hebt? Maar goed. De enige aftermarket decals die ik heb gebruikt zijn de cijfers achterop het kielvlak. Twee decals dus... die bovendien dusdanig dun zijn dat het een wonder is dat ze niet zijn gescheurd (ze vouwden meteen dubbel en ik kreeg ze maar heel moeilijk erop... terug het water in, miraculeuzerwijze ontvouwde het geheel zich aldaar... alsnog met veel moeite erop gekregen... ) maar de Hasegawa decals waren ook al niet geweldig wat de carrier betreft. Op een gegeven moment tape op geplakt toen het al lang en breed droog was, om de oil canning toe te passen; kwamen er stukjes carrier mee. Nou ja! Ook nooit eerder gehad. Alles moest weer worden gecorrigeerd (gelukkig geen pigmentschade).
Maar genoeg over de decals. Ik ging dus afplakken voor de gele stukken (wilde de aftermarket decals niet eens proberen... dacht 'bekijk het maar', ik baalde toch al dat ik werk dubbel zou moeten doen... als ik wist wat er nog ging komen!!!)
92. Eerst alles wit gespoten. En hier zie je precies wat mijn grootste fout is geweest tijdens deze bouw... die paarse dikke tape die bovenop ligt (achterzijde vleugels)... die zat niet goed vast vooraan. Je ziet de openingen. Ik had nooit verwacht dat ik zo ver met de airbrush zou komen, maar had geen rekening gehouden met het spuiten van vooraan het vliegtuig, om de bolling te schilderen.
93. Maar airbrushen als je niet goed hebt afgeplakt is rampzalig voor je model.
Op de volgende foto te zien (natuurlijk bedoeld om oil canning op het rode vlak te tonen maar who gives a ### ), is dat ik de witte en gele verfpuntjes die de achterzijde van de vleugels (binnenste helften) bedekten, heb overgespoten met de lichte groene verf. De zorgvuldig aangebracht oil canning, die al genuanceerd was weergegeven en op afstand niet te zien, was hier nagenoeg verdwenen (zie pijl).
94. Maskol op de wieltjes werkte prima.
95. Sfeerimpressie.
96. Ik besloot de onderzijde van het vliegtuig alleen te voorzien van oil canning voor zover normaliter zichtbaar. Inmiddels was er zoveel misgegaan en de enige probleemsituatie leidde tot de andere... overspray hier, onder de tape doorsijpelende verf daar (panel lines... grrr), decals met problemen, stukjes die los lieten, teveel om op te noemen... onderdeeltjes die kwijt raakten (pitotbuis en antennemast). Die ik gevonden had en op een onhandige plek neerlegde en wéér kwijtraakten. Alles doorzocht maar niet gevonden... totdat ik terug kwam naar de bouwtafel en 'm daar gewoon zag liggen recht voor m'n neus... zelfs een onderdeeltje dat spleet (basis van de ringantenne) door teveel kracht met de drukpen, hetgeen gelijmd moest worden, waarna gaatje geboord moest worden 0,5mm., en het gaatje was bijna klaar en toen... spleet 'ie weer!! En weer lijmen, in elkaar persen en dan eindelijk gaatje erin, krijg ik problemen met het koperen ringetje dat ik had gemaakt. En dit, en dat. Alles moest gecorrigeerd worden en er was in toenemende mate ergernis. Op momenten even pauze gehouden
Op de foto te zien, zijn ook nog wat decals die intussen geplaatst werden.
97. De antenne kostte nog wat moeite om te plaatsen; verticale lijn was geen probleem, maar de horizontale kreeg ik maar met moeite vast; en dan was 'ie vast, ging 'ie wat krullen. Dat wilde ik niet. Hoe krijg je 'm er dan weer af? Tot driemaal geprobeerd... aargh!! Uiteindelijk alles strak.
Eerst dryfit van de ringantenne.
98. Wash bij de roeren (niet makkelijk, door het matte oppervlak) met Vallejo wash die nog 's extra werd verdund.
99. Maar hetgeen deze bouw voor mijzelf van 'tegenvallend' tot 'zeer redelijk' maakte, was mijn besluit om opnieuw te gaan oil cannen op de binnenzijde van de bovenvleugels. Ik heb er een pokkenhekel aan om dingen twee keer te doen, zeker zulke intensieve werkzaamheden als deze, maar ik ben blij dat ik het tóch heb gedaan. Deze keer niet licht op donker, maar donker op wit, wat een speels en zeer willekeurig effect geeft. Misschien is het zo wel beter dan hoe het was.
Toen volgden de 'eindfoto's zoals hierboven gepost. Die gaven mij (mede naar aanleiding van opbouwend kritisch commentaar op fora) aanleiding om vier dingen aan te passen. Te beginnen met het doorsnijden van de tekens op de grens tussen richtingroer en kielvlak, en die opnieuw te voorzien van wash.
100. Daarnaast, het groen maken van de aansluiting verticale antenne met romp. Daar zat ook nog een stukje draad in een lus, heb ik weggeknipt. Goed dat de foto's er zijn, anders had ik het nooit gezien. Stond slordig.
Derde punt betreft het schuren van een bobbel, veroorzaakt door de druppel interieurverf die grotendeels naar binnen werd geduwd. Voorzichtig schuren met de punt van een schuurstickje.
101. En ten slotte moest de 'kitnaad' tussen cockpit en romp worden bijgetipt met groene verf, daarna nog wat geairbrushed en hier en daar nog wat chipping terugplaatsen. Hier het voorlopige resultaat, maar de verf zal nog wel een beetje krimpen denk ik.
Eindfoto's volgen nadat dit volledig zal zijn gedroogd en mooi glad zal blijken te zijn. Dank iedereen voor het volgen!