Dank jullie wel Mark en Pascal.
Pascal, de tekening ziet er ingewikkelder uit dan hij in werkelijkheid is. bijvoorbeeld dit...
.... lijkt op het eerste gezicht extreem lastig en een wonder van wiskunde. Echt waar, het is lang niet zo spectaculair als het eruit ziet. De computer doet het rekenwerk, ik hoef de computer alleen maar aan te sturen. Om het anders te formuleren: je kunt de meest complexe vormen maken door tien getallen in te voeren en op wat knoppen te drukken. Een van de doelen die ik bij dit hele topic voor ogen heb, is het mysterie bij een aantal onderwerpen zoals draaibank en electroplating, weg te halen, en te tonen dat het gewoon te doen is als je je tevoren een beetje inleest. Zo ook met CAD-tekenen, waarbij ik in dit geval ook mezelf verbaas dat ik zo snel zo ver kom, omdat ik nogal opkeek (en nog steeds wel doe overigens) tegen de mensen die dit soort software optimaal kunnen inzetten. Voor mij was het allemaal abracadabra, maar Fusion 360 heeft me ontzettend aangenaam verrast.
313. Stukje modelbouwplanning, voor de verandering! Op het andere forum kreeg ik van bouwer 'Propeller' de opmerking dat sommige van deze delen niet makkelijk of zelfs zeer moeilijk te maken zouden zijn. Ik beschouw hem als een van mijn leermeesters, dus als hij dat zegt word ik een beetje nerveus.
Ik heb de volgende eerste gedachte geschetst:
Eerst zou de solide 'D'-vorm kunnen worden gefreesd, gebruik makend van de verdeelschijf voor de curve), zie de tekening hieronder bij '1'.
Daarna zouden er stripjes messing langs de rand kunnen worden gesoldeerd, zie '2'.
De glijbaanachtige afronding kan waarschijnlijk worden verkregen door middel van solderen, zie '3'.
Vervolgens kan de pin worden toegevoegd. Het deel van de connector dat in het chassis zal worden geschoven, zal een subassembly worden van drie stukjes messing plaat, aan elkaar gesoldeerd. De twee verkregen onderdeelhelften zullen dan aan elkaar worden gesoldeerd.
Ik sta open voor betere / handigere suggesties.
314. In werkelijkheid is dat onderdeel zelfs nog complexer / uitgebreider, er zit namelijk een taps lopende cilinder aan vast. In die cilinder zitten gaatjes die ik parallel wil laten lopen aan de lengte van de body. Ook in Fusion 360 is dat niet per se makkelijk te maken. Voor een toelichting bij de volgende afbeeldingen, zie men
hier.
315.
316.
317.
318.
319. De sluitmoer van de ophanging heeft een bijzondere vorm.
320.
321.
322. Testen of het chassis past op de connector.