@Pascal: ik snap wat je bedoelt. Hieronder zal ik eens een alternatieve uitleg geven, vanuit het oogpunt van een draaibank- en freesmachinewerker.
@Aris: dank je wel, het kost inderdaad behoorlijk wat tijd. Hopelijk gaat het straks als ik alleen maar tekenvoortgang laat zien wat sneller, maar voor deze video ben ik denk ik toch alweer een uurtje of 8 bezig geweest. Fijn om te lezen dat je het allemaal goed kunt volgen.
@Coachke: ik ga het hieronder nog eens op een andere wijze uitleggen, misschien dat dat het nog wat makkelijker te vatten maakt. Ik vind het erg sportief dat je dit topic blijft volgen, ook al ben ik in het recente verleden niet altijd even zachtzinnig geweest in jouw topics.
@Silenoz: je gaf me het idee voor de volgende serie, waarvoor dank!
Fusion 360 bezien vanuit het oog van de metaalbewerker
Fusion 360 is voor metaalbewerkers beter te begrijpen dan je zou denken. De filosofie en de opzet van het programma is eigenlijk identiek: je werkt met ruwe vormen en schaaft daar wat vanaf (=met draaibankbeitel of frees bijvoorbeeld), of plaatst er wat op (=door te schroeven of solderen bijvoorbeeld).
Stel we maken de aloude bout uit een messing cilinder.
Dan tekenen we eerst de basale vorm van de cilinder, te weten een cirkel.
Die cirkel maken we driedimensionaal door hem 'uit te rekken'.
Een oneindig aantal cirkels op elkaar (als het ware) wordt zo een cilinder.
Stel je nu een draaibank voor. Het blauwe stuk wordt weggeslepen in de richting van de pijl...
Maar we laten een stuk over, dat wordt de kop van de bout.
We maken met de draaibank een schroefdraad.
Dan gaat de bout naar de freesmachine. Op het volgende screenshot zie je de zeshoek tot waar moet worden uitgefreesd, al geschetst.
Dit zijn de vlakjes die weggefreesd moeten:
In Fusion 360 selecteer ik dan het vlak tussen zeshoek en cirkel in (de 'kantelen') en dat gebruik ik als het ware als 'frees'.
Zo kun je dus ook een bout tekenen.
De bout gaat ten slotte weer terug naar de draaibank. Ik heb deze hieronder schetsmatig weergegeven: de beitel zit links en de chuck zit rechts (let op de aandoenlijk getekende pijltjes
).
Stel je voor dat de bout in de chuck zit geklemd. Je ziet al dat de beitel een stukje van de bout zal wegslijpen. Het verschil met een echte draaibank is, dat daar de bout om zijn eigen as roteert. In Fusion is het de beitel die om de bout heen roteert.
In Fusion selecteer je dan de linkervorm als beitel. Je zegt 'roteer om de centrale as en slijp daarbij het metaal weg' en dan krijg je dit.
Let wel, ik probeer niemand aan te zetten tot gebruik van dit programma, ik probeer alleen maar de nevels van mysterie weg te halen en tot beter begrip te komen van de software, zodat de geïnteresseerden straks mijn tekenvoortgang beter kunnen volgen en er meer aan hebben.