@Filip: dank voor je bericht. Het is na zulke uitgebreide werkzaamheden (het maken van één vlog kost tussen de 5 en 9 uur, de eerste zelfs langer) altijd fijn om commentaren te lezen, zelfs al staat waar ik nu mee bezig ben redelijk ver van het bed van modelbouwers af...
Het is trouwens niet de bedoeling van mijn vlog dat als je hem hebt bekeken, je het zelf ook allemaal kunt; eerder om een beetje een idee te geven hoe het ongeveer gaat, zo'n tekening maken.
@Marc: technische zaken hebben mij altijd geïnteresseerd. Vroeger wist ik er minder vanaf maar ik heb er veel over gelezen en tegenwoordig biedt het internet zoveel leerstof dat je het jezelf kunt aanleren zonder dure opleiding.
@Bart: ik kan uit je tekst niet helemaal afleiden of je nu de gespiegelde versie zelfstandig zou willen of dat die afhankelijk zal moeten blijven van de eerdere versie.
Hoe het ook zij, het wordt een zeer eenvoudige kwestie van spiegelen en in veel gevallen een blijvende afhankelijkheidsrelatie.
Eerst selecteer je de subassembly shackle (die tot nu toe bestaat uit 8 components: de twee koperen ringen, de kroonmoer, de schommel, de twee bouten, de clip bovenaan en de dwarsbout bovenaan).
Dan selecteer je de spiegellijn. Vervolgens dan druk je op ok... en dat is het.
Zo is het een kwestie van luttele seconden, dat de linker shackle subassembly gemaakt is! Op die manier wordt een groot deel van de auto getekend.
Deze subassemblies zijn precies spiegelend. Stel dat ik er later achter kom dat ik een fout heb gemaakt, dan hoef ik alleen maar wat aan te passen aan de rechter shackle (of de linker) en dan worden beide subassemblies tegelijkertijd (gespiegeld) aangepast.
Sommige stukken van het model zijn bijna wel, maar nét niet spiegelend, zoals de chassisbalk. De linkerbalk heeft een iets andere vorm dan de rechter, maar 95% van de vorm is hetzelfde. Dan kan ik er ook voor kiezen om het wel te spiegelen, maar om de koppeling tussen rechts en links te verbreken, zoals je zelf zegt. Dan is het een eenmalige spiegeling, waarna de linker chassisbalk een zelfstandig onderdeel wordt.