Hoofdsponsor

1/35 AFV Churchill Mk.IV AVRE + SBG assault bridge [wip]

Ja, Marc, dat is Hector de Jemenkameleon. Soms hebben we al eens een huiskat, maar die zijn gevaarlijker voor de hobby dan een terrariumdier. Merci voor je complimentje.

Is niks hoor wij zijn hier ook dieren liefhebbers , mijn kleindochter haar goudvis is gisteren dood gegaan en verdriet alom maar ze heeft nog een hele mooie cavia en een superhond ( American Stafford ) een liever dier bestaat er niet denk ik ze is nu bij ons omdat ze weg moesten en het is een plezier om haar in huis te hebben en zeker dat onze hond verleden jaar ingeslapen is ook een Stafford ( wij moeten niks anders hebben ) karakterbeesten met een gouden hart alhoewel de media er anders over denkt
Marc

Misschien verwerk ik er wel een in mijn volgende project, dat in een Vietnam-omgeving plaatsvindt. Dan zou ik deze set gebruiken: https://www.scalemates.com/kits/133046-eduard-36198-fauna-small-animals. Zo'n Stafford stond ooit eens onaangekondigd in onze woonkamer, met een halsband met punten om. Die was gaan lopen bij een overbuur die we niet kenden. Dan knijp je hem wel even, maar inderdaad, het was een vriendelijk beest. Gelukkig had hij zijn telefoonnummer bij.

Weer mooie vordering Steven, je let echt op zoveel details. Maar je gaat dan ook diep in je project met als je kits zoas resin en PE.
Wat ik ook wou vragen, welk tekenprogramma gebruik je ? Is mij te lang geleden om te herinneren :)

Terug mooie vorderingen aan je tank Steven.
Ongelooflijk haast hoeveel detail je er in steekt.
Prachtig gewoon!!

>w Ooit (zo'n 20jaar geleden) heb ik overwogen om een Jacksoniï Chameleon aan te schaffen, maar die waren/zijn zeer moeilijk te vinden.
En dan heb ik een slang (Elaphe Gutata) gekregen van mijn zus haar vriendin die hem niet meer wou hebben.
Van het één kwam het ander en had ik plots 6 slangen in huis, met als gevolg enkele jaren later waren het er in de dertig (eigen kweek).
Nu zijn ze allen weg, en komen er geen meer in de plaats door tijdsgebrek en kinderen in huis...
Maar ik vind reptielen nog steeds zeer mooie dieren ;)
>w

@Jumper: het is Inventor Professional 2015. Ik heb hier nog een kleine update die me toch een dag tekenwerk gekost heeft, een tracklink.

attachment.jpg

attachment.jpg

@Beyond: slangen zijn hier nog niet binnengemogen, maar ik heb al wel fischer's kameleons en Jemens gehad. Een panther ook maar die is niet volwassen geworden door rachitis. Verder zijn er al heel wat groene en blauwe gekko's en langstaarthagedissen de revue gepasseerd.

Dit is toch echt iets wat ik graag nog zou kunnen... veel respect voor jou en de anderen die het wel kunnen. In de discussie of dit nu wel of geen modelbouw is, zeg ik -naar mijn idee logischerwijs- honderdmaal 'ja'. Meer nog, het gaat een stap verder. Koop je een doos van Revell, dan zul je daar wellicht ook een wiel of een schakel in aantreffen en dan is het ook modelbouw. Ik vind het geweldig en zie er een rooskleurige toekomst in. Het komt in elk geval het realisme van de modellen ten goede.

Ik volg dit topic al een tijd en vind het super wat je allemaal doet, ook hetgeen met de computer.

Maar om verder in te gaan op het computergedeelte:

Het is inderdaad iets wat de modelbouw ten goede kan komen maar wat met bouwers die niet goed zijn met een computer of zich dat niet kunnen veroorloven? Die blijven aangewezen op de standaard dozen en de eventuele scratch (met afval). Ontstaat er zo niet een kloof? Of is dat niet zo duur en moeilijk als het er uitziet?

Alain beste vriend voor zover dat ik weet is het maar een handvol bouwers die dit gebruiken ( knappe koppen daar gaat het niet om ) maar wat doen andere bouwers hun plan trekken en proberen het op een andere manier zien klaar te krijgen
Marc

Om dit te tekenen heb je de professionele software zoals dit, of SolidWorks en vast nog een boel andere, waar je best een opleiding voor volgt zoals ik nu doe; dit wordt bekostigd door de metaalsector omdat het beroep dat ik ermee wil gaan uitoefenen een knelpuntberoep is. Maar er zijn ook freeware programma's, gratis dus, zoals Google Sketchup, waarmee je meteen kan beginnen experimenteren zonder de uitleg. Waarschijnlijk nemen die ook niet zoveel pc-vermogen in. Op de vorige ledendag stond die lasersnijmachine daar, zo'n dingen kunnen gestuurd worden via tekeningen zoals hierboven. Ik ook al op het punt gestaan om een 3d-printer te kopen, maar besloot nog af te wachten op een voordelige combinatie printer/hervulling. Ik kan me wel voorstellen dat ik in de toekomst al eens een onderdeeltje zelf print, maar de goedkoopste methode blijft voorlopig om zelf in je sparebox te rommelen en je ogen goed open te houden voor bruikbaar materiaal in de omgeving.

Laatst bewerkt:
Zeer mooie update Steven zou het mogelijk zijn om eens het resultaat te laten zien van de 3D print van de tekeningen. .😉😉

Bedankt, Danny, maar zoals ik al zei, ik heb nog geen printer. Ik heb er ooit eens bijna een gekocht omdat die nog maar aan vierhonderd euro stond, maar de filamenten bleken dan weer duurder en alleen te bestellen in het buitenland. Het komt er wel eens van.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het petard mortar heeft een springveertje zoals de echte, maar je kan er geen kanonballetjes mee afvuren.

attachment.jpg

Toolclamps van Resicast.

attachment.jpg

attachment.jpg

De tracklink nog eens hertekend. Nu past hij beter rond het wiel, wel nog eens een dag werk. Ook uitgehold nu, zoals op de foto's.

attachment.jpg

De assembly om de passing te testen. Er komt er nog een waarin ik een animatie van een rijdende track wil maken.

Je zult de site wel kennen, maar voor de zekerheid toch maar: hier kun je de 3D-printerinvestering aan anderen laten en er zelf gebruik van maken.

Er zijn wereldwijd zo'n 20.000 3D-printers op het netwerk aangesloten en dat aantal groeit snel. Zoek op prijs en kwaliteit.

Inderdaad Steven had ik gelezen maar ik vermoed dat men interesse dat heeft doen vergeten😉
Verder weer mooie 3D tekeningen steven die zeker in de toekomst de details nog zullen vergroten,heb even de link van Roy eens uitgeprobeerd werk wel heel goed heb er zelfs eentje gevonden in op nog geen 3 km van men huis 😉mooie site Roy. ...

Laatst bewerkt:
<offtopic>
Ja zolang een goede printer nog zo duur is (zo'n 1.500 euro) ga ik die investering niet doen ook al zou ik de ontwerpen zelf kunnen maken. Kijk op diezelfde site voor een overzicht van beste 3D-printers in 2015, gebaseerd op een grote peiling, en je ziet wat de kwaliteitsprinters kosten en waarom de aanschaf van een laaggeprijsde printer misschien toch niet zo'n goed idee is.

En dan heb je een goeie printer, komt er een maand later een goedkopere en veel snellere, nauwkeurigere uit. Ja dag... dat heb ik meegemaakt in het tijdperk van de opkomst van de computers, de jaren '90. Daar hadden we voor 10.000 gulden een 10 mhz computer met super VGA 40 megabyte harde schijf, wat veel was; en toen kregen we een 33 mhz sx (verkoper zei dat het een 40 dx was, stickertje op de processor... wat een ontzettende oplichter) en toen die en dat... elk jaar liep je achter met je PC. Ik denk dat dat ook gaat komen bij deze printers.

Ik woon zelf in Amsterdam en daar zitten tientallen mensen met zo'n 3D-printer. Het zal niet goedkoop zijn om iets te laten printen, maar dat is de aanschaf + onderhoud + plastic ook (helemaal!) niet. Leuk om te hebben, verstandiger (denk ik) om te 'lenen'.

Sorry voor het offtopic geneuzel, hoe interessant het (ook in verband met dit hybride bouwtopic) ook is.
</offtopic>

En inderdaad, het zijn prachtige tekeningen. Eigenlijk zijn die tekeningen al kunstwerkjes op zich, maar ja dat is mijn mening dan he. Misschien wat nerdy ;)

Daarom denk ik ook dat het best nog even de kat uit de boom kijken is voor dat 3D-printen als je er geen businessplannen mee hebt. Voorlopig is de bedoeling om er illustratiemateriaal voor het project mee te maken en er wat mee bij te leren over de werking van het programma zelf. We krijgen wel specifieke tekenopdrachten maar daarna vergeet je soms weer welke tools men waarvoor gebruikte tijdens het college. Die vind je pas terug als je ze praktisch nodig hebt.

attachment.jpg

Om terug op het project te komen, hier zien we een plaatje waar een AVRE opgegraven wordt in Graye-sur-Mer. Het is de tank die in mijn diorama een bijrolletje zal krijgen als ondersteuning waar de SBG-brug op gelegd zal worden. Je kan hier ook goed de bovenkant van de koepel zien. Er is een gat waar de ring voor het bestuurdersluik zou moeten zitten en er is ook een Petard Mortar.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze tank kan nog bekeken worden nabij de plek waar ze gevonden is. Ik heb hier foto's van http://preservedtanks.com/Profile.aspx?UniqueId=88 waar je ook wat info vindt over de situering. De koepel komt perfect overeen met wat er in de kit zit, ik zal alleen de luiken moeten kopiëren.

attachment.jpg

Deze set bogies is voor het oorspronkelijke model van dit topic. Je kan op de tank van Graye zien waar die gemonteerd waren, ook op een bruggenlegger zaten ze. Ik heb ook weer een vierdubbele verennest gemaakt, want deze zitten goed zichtbaar op de bovenkant van de tank.

attachment.jpg

Ik had wel een modernere ring bij de kit gekregen, maar daar zitten veel te veel periscopen op en het luik is niet rechthoekig.

attachment.jpg

Hier is de ring doorgezaagd. De openingen moeten opnieuw vormgegeven worden.

attachment.jpg

De koepel is geplamuurd waar de naad met de onderkant zit. Ik had ook nog een mantlet voor het mortier en een van de twee periscopen.

attachment.jpg

Deze PE-strips worden gebruikt om scharnieren mee te scratchen. De bouten worden met messingdraad gemaakt en komen in de boorgaten te zitten.

attachment.jpg

De luikjes zijn al af en de ring is dichtgeplakt. Ook de ronde opening moet verkleind worden.

attachment.jpg

De achthoekige plaatjes vormen de andere helft van de scharnieren. Vergelijk maar met de echte, ik probeer alle details mee te nemen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik vond ook extra grendels. Nu eens kijken naar het andere luik.

Prachtig multi media topic Steven !
De Churchill hoort niet bij mijn persoonlijke favorieten, maar dit bouwverslag is werkelijk om te smullen super_zps0681fd38.gif
Heb ik het goed begrepen dat je in 3D bezig bent om deze Churchill in zijn geheel virtueel na te bouwen ?

veel plezier met het vervolg... ik volg popcorn2_zps81zugjwp.gif

Terug
Bovenaan