Hoofdsponsor

1/35 AFV Churchill Mk.IV AVRE + SBG assault bridge [wip]

Je bent het goed aan het oplossen, schat ik in. Dat is toch de romantiek van niet massaal geproduceerde kitjes he.

Zoals Roy het hier al aangeeft vind je de wel een mooie oplossing hiervoor wat de brug betreft deze word et de dag groter en mooier.....😈

Laatst bewerkt:
volgde deze in stilte maar vind het prachtig hoe alles vorm krijgt stilaan.
Doe er de nodige ideeën en kennis weer mee op voor mijn toekomstige projecten.

keep up the good work

Erwin, bedankt voor de foto's, ze zullen gebruikt worden tijdens de assemblage. Aan de anderen, bedankt voor de support.

attachment.jpg

De brug moest terug uit elkaar, ze was niet helemaal recht. Er zat een torsie in dus het middendeel moest er weer uit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier worden de stukken in een andere volgorde aaneen gekoppeld. Het is me nu gelukt om het veel rechter af te werken.

attachment.jpg

Nu kon ik twee styreenpalen snijden, gelukkig had ik daar een tool voor gekocht.

attachment.jpg

attachment.jpg

De uiteinden van de brug worden voorzien van PE verstevigingen. Nu een foto van de tank met de brug ervoor en de andere koepel op de hull. Die heeft geen onderstuk en past nu even beter op de tank die nog afgeplakt is.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Elke keer als een modelbouwer iets uit elkaar haalt om het beter te maken, met betere inzichten, verdient dat bewondering en respect.

Bedankt, jongens. Het is belangrijk dat je zeker de dingen die meteen in het oog springen in een model, foutloos monteert, want anders zullen de mensen misschien al niet meer verder kijken naar de rest. Dan is nog een halfuurtje verder knoeien met secondelijm zeker de moeite. Ondertussen is de brug voor de helft wit geschilderd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Aan Erwin nog eens dank voor de foto's van het Cointet-element, het staat reeds in de primer.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier zie je goed dat ik stukken heb moeten repareren die te dun gegoten waren of zelfs niet volgegoten geraakt waren.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nog eens kijken welke kleuren ze hadden. Ik gok dat ze behoorlijk verroest waren destijds, ze werden elke dag twee keer overspoeld door zeewater.

Er is weer heel wat werk verzet aan dit diorama. Ik toon eerst wat ik laatst gedaan heb, dat is het simpelste. Ik heb het Cointet-element nu in Gunze 319 geschilderd, een fris groen kleurtje.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dat moet nog kleuraccenten krijgen. Dit heb ik al wel bij de tank uitgevoerd, nadat de brug afgeplakt en groen geschilderd is.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb de wading kit en de uitlaten al vastgelijmd. Hiervoor heb ik wel de Airwaves inlaatroosters moeten vernielen, maar bij deze zijn ze ondertussen toch gereviewd geraakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Tenslotte is er allerhande materiaal in huis gehaald om het diorama mee te gaan opbouwen. Ik heb een plaat MDF waar de tank op past, al werd er elders aangegeven dat er nog een stukje af kan. Ik heb ook een plaatje multiplex om de kanten recht te zetten, een fles PUR-schuim op het landgedeelte op te vullen en dan het Vosschemie epoxy waar het water mee gelegd gaat worden. Eerst volgt het referentieplaatje dat ik wil namaken, dan de opzet met de tank en tenslotte een getekende voorstelling.

attachment.jpg

Linksboven de enige foto van de historische situatie, met ernaast de moderne toestand waar veranderingen aan het terrein gebeurd zijn, je ziet de opgegraven tank rechtsboven in beeld. Onderaan een uitvergroting waarop ik een paar elementen probeer te identificeren. Je ziet de anti-tankgracht waar de grote pijl naar wijst en verder enkele Churchills. Andere dingen zijn moeilijker te identificeren.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het blauwe is water, waar misschien nog een deel van gaat wegvallen. Je herkent de gezonken tank onder de brug en er ligt ook een fascine, bestaande uit samengebonden takken, in het water. Het hek staat rechts van de tank en verder zullen de figurensets de boel nog wat opfleuren.

Zeer interessante referentie materieel die foto's Steven dus het zal een historisch correct dio gaan worden,ben echt benieuwd naar de verdere werken hier van al een idee hoe je de golven gaat maken die het strand oprollen 😈. ..

Steven, als ik het goed begrijp dan wil jij de historische gebeurtenis nabouwen waarbij de eerste Churchill reeds vast zit in het gat en dat de tweede Churchill er een brug komt overleggen, juist?
In dat geval is je Cointet element overbodig want dit stond op het strand tussen de hoog- en laagwaterlijn tenzij opgesteld als directe wegversperring hetgeen daar niet het geval was vermits er een anti-tankgracht lag.

In geval ik het zou mis hebben en je een scene op het strand wil uitbeelden wil ik enkel meegeven dat een Cointet element steeds met de vlakke kant naar zee gericht was.

Mag ik ook eens vragen op wat je je baseert om de tankbrug deels wit en deels groen te kleuren?

Bedankt voor de complimenten. De brug kreeg deze kleur op basis van de boxart van Resicast, die op zijn beurt weer gebaseert lijkt op de volgende foto genomen op D-day zelf. Vermoedelijk elders en een andere tank, maar er zijn toch geen detailbeelden van wat ik wil gaan maken, ik heb alleen zekerheid over die opgegraven tank. Erwin heeft het juist over het gekozen tijdstip. Het hek zou ik meer naar achteren in het diorama kunnen plaatsen en zo de overgang van strand naar doorgang verkort afbeelden. Zou het er niet ook kunnen staan om voertuigen in de richting van de val te dwingen?

attachment.jpg

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info, had nog nooit aandacht besteed aan die kleuren. Zo zie je nog eens dat we altijd kunnen bijleren.

Ik begrijp je bedoeling met het Cointet element maar vrees je niet dat dit te veel aandacht naar zich zal trekken ten nadele van de tank waar je toch al dat vele werk ingestoken hebt om die zo realistisch mogelijk te maken? Het dio gaat hem tenslotte toch hoofdzakelijk over de SBG brugtank.

Ik vind dat een dio niet mag gedomineerd worden door een van de componenten. De tank is belangrijk maar wanneer je er een zwart vakje over zou tekenen, zou de rest nog steeds even interessant moeten zijn om naar te kijken. Ik heb al dio's gezien waer een hele architecturale scenery aan de tank toegevoegd werd, dat ben ik nu ook weer niet van plan.

Deze zes kerels zullen zich achter de Churchill gaan verschuilen. Twee ervan gaan de katrol van de tank bedienen, want die resin luilakken gaan het niet doen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Terug
Bovenaan