Er is weer heel wat werk verzet aan dit diorama. Ik toon eerst wat ik laatst gedaan heb, dat is het simpelste. Ik heb het Cointet-element nu in Gunze 319 geschilderd, een fris groen kleurtje.
Dat moet nog kleuraccenten krijgen. Dit heb ik al wel bij de tank uitgevoerd, nadat de brug afgeplakt en groen geschilderd is.
Ik heb de wading kit en de uitlaten al vastgelijmd. Hiervoor heb ik wel de Airwaves inlaatroosters moeten vernielen, maar bij deze zijn ze ondertussen toch gereviewd geraakt.
Tenslotte is er allerhande materiaal in huis gehaald om het diorama mee te gaan opbouwen. Ik heb een plaat MDF waar de tank op past, al werd er elders aangegeven dat er nog een stukje af kan. Ik heb ook een plaatje multiplex om de kanten recht te zetten, een fles PUR-schuim op het landgedeelte op te vullen en dan het Vosschemie epoxy waar het water mee gelegd gaat worden. Eerst volgt het referentieplaatje dat ik wil namaken, dan de opzet met de tank en tenslotte een getekende voorstelling.
Linksboven de enige foto van de historische situatie, met ernaast de moderne toestand waar veranderingen aan het terrein gebeurd zijn, je ziet de opgegraven tank rechtsboven in beeld. Onderaan een uitvergroting waarop ik een paar elementen probeer te identificeren. Je ziet de anti-tankgracht waar de grote pijl naar wijst en verder enkele Churchills. Andere dingen zijn moeilijker te identificeren.
Het blauwe is water, waar misschien nog een deel van gaat wegvallen. Je herkent de gezonken tank onder de brug en er ligt ook een fascine, bestaande uit samengebonden takken, in het water. Het hek staat rechts van de tank en verder zullen de figurensets de boel nog wat opfleuren.