Hoofdsponsor

1/35 AFV Churchill Mk.IV AVRE + SBG assault bridge [wip]

@Danny: bedankt voor je regelmatige complimenten. Ik probeer ook telkens om van iets simpels zoals een gaatje boren toch een foto toe te voegen omdat er iemand misschien van zou kunnen leren hoe het scratchen eraan toe gaat.
@Beyond: ik voel me ondertussen als een Indiaan met al jullie complimenten.
@Peter: dat ga ik inderdaad doen, en als het goed lukt ook nog de brug erbij. Het heeft me wel wat moeite gekost om aan alle nodige plannen te geraken, dus wilde ik er iets extra mee doen. Voordien was de Churchill ook niet mijn stokpaardje maar ik wilde wel eens een geallieerde tank maken na al dat Duitse geweld de laatste jaren. Dan is het wel zijn buitenissig ontwerp dat me aansprak.
 
Je werkt heel precies! Doe zo verder vind mooie progressie.
om over 3d printer te hebben. Ik zou momenteel als ’thuis’ werk echt niet aanraden. Het is te nieuw enbest onhandig en ook wel duur. Binnen paar jaar heb je een waardige printer te vinden. Momenteel is de laag minimum 0,15 mm.niet dik zou je denken. Afhankelijk bepaalde toepassingen wil je geengekartelde randen hebben. Ooit...
maar eerste stap is toch wel oefenen en werken met 3d programma’s. Zonder dit is een3d printer geen hebbe dinghoor. Vergeet dan de andere programma’s niet.
 
Ik blijf zoals steeds volgen vol bewondering.
Van alle Geallieerde tanks is de Churchill de enige die ik nog liggen heb en dan nog als Crocodile vlammenwerper. Hoop deze ooit te bouwen met betrekking tot mijn Normandy '44 project. Maar hij zal zeker niet zo gedetailleerd zijn als jouw tank.
De Churchill van Graye-sur-Mer is mij heel goed gekend, reeds van kort na zijn plaatsing als monument. Was hem toen gaan zoeken naar aanleiding van een artikel in 1 van de eerste Toen & Nu nummers.
Een Churchill Crocodile zonder aanhangwagen staat aan het museum in Bayeux.
 
Bedankt voor jullie bijdrage, Jumper en Erwin. Ik heb nu ook de tweede koepel afgewerkt. Voor het mortier heb ik de set van Resicast gebruikt en voor de Besa gewoon een roestige spijker die de goeie diameter had, waar ik dan een Evergreen vuurmond op gelijmd heb.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Bedankt, Jan. Ik ben nu even overgestapt naar een primerfase omdat ik de fenders al wil monteren voordat ik uiteindelijk de buitenkant ga schilderen. Ik heb dus eerst alle openingen dichtgetaped.

attachment.jpg

Dan heb ik een sopje gemaakt met airbrushcleaner en Per om de berg blinkend metaal in te kieperen, hier moet de verf namelijk goed op blijven zitten.

attachment.jpg

Daarna heb ik de spuitbus bovengehaald. De bogies en de veren waren nog niet vastgemonteerd dus alles kon goed gespoten worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook de onderkant moest er aan geloven, zelfs al is hier een tweede spuitbus aan te pas gekomen.

attachment.jpg

Morgen wordt er XF-61 Dark Green over gebruikt. Ik heb ook al maar iets gehaald om een plas water mee te gieten. Dit spul heb ik wel nog niet gebruikt, er zit een flesje springstof bij dat de boel met een exothermische reactie moet doen uitharden. Er zal ook nog kleurstof in moeten. Wie er ervaring mee heeft wordt hierbij uitgenodigd zijn zegje te doen...

attachment.jpg
 
dit merk is me wel bekend, maar niet voor het aanmaken van een plas water maar eerder voor het maken van een gietmal. heb dit ook nog maar 1 keer geprobeerd en al een hele tijd geleden, dus kan je niet echt verder helpen. ik wist zelf niet dat dit merk iets in zijn gamma had om water na te bootsen. ben benieuwd naar het resultaat. en veel succes verder met het project. :)
 
Bedankt, het product is eigenlijk bedoeld om interessante voorwerpen in een kristalhelder blok te gieten. Je giet met een deel ervan een basis, laat dat geleren en zet dan het voorwerp er op en giet de rest van het spul er over. Het heeft de code GTS, vreemd genoeg vind ik het op hun website niet bij de productenlijst terug.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De Churchill staat nu in de groene basisverf. Dat betekent dat ik de fenders en de bogies nu definitief kan monteren.

attachment.jpg

Er waren wat kosten aan mijn wading set. Het was zo dun gegoten dat het hier en daar "doorgeroest" was.

attachment.jpg

attachment.jpg

Wat PE gezocht dat er op paste en dan konden we weer door. Je ziet wel dat het onderaan wat krom staat.
 
Bedankt, Redriver. Hier de resultaten van de assemblage. Door het vastnemen zijn er wel afdrukken op de tank gekomen, daar vind ik wel wat op. Waar het PE nog loshangt, ga ik proberen een opstelling te maken om het onder druk te verlijmen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Je ziet inderdaad de vingerafdrukken goed zitten weet nu niet of je hierbij van die plastieken handschoenen hebt gebruikt als je alles aan het monteren was,natuurlijk met zoveel PE heb je niet de keuze gehad om het voertuig te AB zonder het te demonteren misschien kan je als de verf voldoende is uitgehard nog eens afspoelen in een lauw sopje..😉
 
Bedankt voor de tip, het komt vast wel goed. Ik ben al begonnen aan de kit voor de brug.

attachment.jpg

Ik heb alle sprue en flash van de grote delen gehaald. Er was niet veel opkuiswerk aan. Wel zijn er een paar delen wat krom, misschien ga ik proberen die wat te weken met heet water. Toen dit achter de rug was, kreeg ik zin om wat inkopen te doen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze infanteristen zullen de tank volgen om na de depositie van de brug over te kunnen steken. Ik had daar al wel SAS-leden voor maar ik vroeg me al af of die wel op hun plaats waren. Je ziet ook nog een speciaal PE-setje om zonder lijm ineen te zetten, die is niet bedoeld voor dit topic. Ik dacht dat iemand op dit forum ook al een dergelijk robotje gekocht had. Ze gingen als zoete broodjes, zei de verkoopster.
 
Ik heb de eerste stukken van de brug geplakt. Ik moest hiervoor stukjes meegeleverd Evergreenprofiel op maat snijden met de Amati snijplank.

attachment.jpg

Op de brugelementen staan lijntjes aangeduid waar de profielen moeten komen.

attachment.jpg

Ik ga morgen wel andere profielen zoeken, want ik ben van mening dat het T-profielen moeten zijn. Dat is zelfs in de handleiding zichtbaar, maar ik heb er geen bij de kit gekregen. Je kan het ook op dit stuk uit een oud filmpje zien.

attachment.jpg
 
De T-profielen zijn gevonden bij Lucas Creativ.

attachment.jpg

Zo moeten ze gemonteerd worden. Van elke lengte heb je acht stuks nodig. Dat kwam bijna op een meter uit en ze worden in eenheden van een meter verkocht, dus dat viel mee.

attachment.jpg

Het duurde niet zo lang om dit te maken. Ik kon ook het kromste brugelement elimineren, want je krijgt van alle serieonderdelen eentje extra.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo staat de brug er nu bij. Er zijn nog wat kieren te elimineren maar die zitten aan de onderkant.

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze in- en uitlaatonderdelen zijn in de primer gezet, gewoon Sencys van de Brico.
 
Beste Steven jijnzal dat wel kennen " wasbenzine " daar kan je veel vlekken mee wegdoen en geen verf aantasten
Marc
 
Marc, gaat dit over bovenaan de bladzijde? Het probleem was niet dat er vlekken op de verf kwamen maar dat er een deel verf terug weggeveegd is. Wasbenzine is goed om organisch vuil weg te halen zoals vet of een wash van emailverf. Ik ga eerst met wat schuurpapier zorgen dat er geen vingerafdruk meer op staat en dan gewoon terug bijspuiten.
 
Mooie update Steven wel spectaculair om deze brug te zien groeien en zeer leuke winkel Lucas Creative spring deze Cook regelmatig binnen gelukkig vind ik er eentje in Aartselaar niet zover van men woonplaats Hoboken...
 
Ze is nog steeds snel aan het groeien, bedenkt voor de aanmoedigingen.

attachment.jpg

De dwarsbalken werden gelegd met behulp van de snijmat en wat gewicht.

attachment.jpg

Deze dwarslatten moet je op maat snijden, er zijn geen paspinnen voorzien.

attachment.jpg

De aankoppeling bleek ergens fout gegaan te zijn. Dit moet uit zichzelf recht blijven.

attachment.jpg

De oorzaak was te vinden op de plaats waar de twee delen aaneenpassen. De brugelementen komen niet altijd helemaal tot aan de rand, het resin varieert soms wat in lengte. Daardoor maakt een plaatje tussen de elementen soms teveel contact.

attachment.jpg

Er was gevraagd om de elementen vooral aan de uiteinden te doen kloppen. Het is daar dat de brug aan de tank vastzit en dit moet goed uitkomen.

attachment.jpg

Dit geeft al een idee hoe afstanden bij identieke resindelen kunnen variëren. Ik heb het zelfs ergens doorgesneden om het toch nog te doen kloppen.

attachment.jpg

Dit is het te schuren plaatje. Er stond wel bij dat je het mogelijk moest bijschuren, maar op dat moment in de bouw heb je geen idee waarom en hoeveel.

attachment.jpg

Hier is de brug losgemaakt en worden de delen wat uiteen getrokken om te kunnen schuren. Daarna gingen ze zelfs helemaal uiteen, wat veel gemakkelijker schuurt.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu is de brug mooi symmetrisch. De uiteinden kunnen afgewerkt worden zodat de brug straks al in de verf kan. De ene helft wordt groen en de andere wit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze katrol moet achter op de tank komen. Enkele figuren zullen hem moeten bedienen. Ik heb de hoekstukjes vervangen door scratch exemplaren die ik per twee kon aanbrengen. De katrolarmen moeten in de plaats komen van de twee achterste hijsogen van de Churchill.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het Cointet-element moest nog helemaal opgeschoond worden. Er zat veel flash op, dat soms tot een halve millimeter dik was. Je moest goed kijken dat je ook geen dunne metaalplaten wegsneed.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik kan het nu gaan ineenzetten, dat zal echter voor overmorgen worden want morgen breng ik een dagje aan zee door.
 
Terug
Bovenaan