Deze draad heb ik een tijdje over het hoofd gezien.
Eventjes een comment over "stealers", ik weet dat er een paar personen (op het Nederlandse forum) stealers beschouwen als "des duivels". Echter heb ik (ook al heb ik eigenlijk nog steeds geen houtbouw gefinished, maar wel veel research achter de rug) daar serieus mijn twijfels over. Inderdaad is het zo dat je bij Hollandse schepen uit de 17de en 18de eeuw geen "stealers" zal aantreffen. Dit komt niet door het feit dat ze die niet wilden gebruiken, echter en alleen door de manier van bouwen (die heden ten dage echter nog steeds niet helemaal duidelijk is), waardoor ze er gewoon geen nodig hadden. Echter dit scheepje is helemaal niet Hollands (tjah in die tijd sprak men nog niet van "Nederland" veronderstel ik), en dus zijn stealers wel degelijk toegelaten en natuurgetrouw. Dat doet een mens dan ook wel eens denken aan iemand die een laat 18de eeuws Spaans schip bouwt en alle moeite van de wereld neemt om z'n latjes zo aan te passen dat er geen stealers nodig zijn he (overigens een prachtig model geworden, daar niet van, maar 1 persoon heeft de waarheid niet in pand).