Pascal, er zijn verschillende soorten hout. Dat hoef ik jou natuurlijk niet te vermelden. Maar wil je dit soort kleine zaken gaan schuren dan moet je er toch even rekening mee houden dat je de houtnerf idd niet beschadigd. Nu heb jij waarschijnlijk een abachi of iets dergelijks. Dus die heeft een grove vezel. Als je bijvoorbeeld met notelaar of appelaar gaan schuren en vijlen, zul je zien dat je hier veel minder last van hebt. Dit omdat de structuur van het hout vele malen fijner is. En dus ook kleinere vezels, deze breken door de vastigheid dan ook minder snel af.
Moet je toch een grovere houtsoort zo klein gaan berken, dan kun je dit beter eerst vlakker schuren met een vijltje of een schuurblokje met een stabiele vlakke ondergrond. Dan pas op lengtemaat snijden, de lengte maat nooit schuren of vijlen. Al is het nog zo weinig. Gebruik dan altijd een scalpel. Dan snijdende beweging maken, om zo door de vezels te snijden. Anders gaat dit alsnog rafelen.
Een andere optie wat ik vaak toepas. Is het hout eerst met verdunde lak inprengeren. Daarna schuren en dan is het al een stuk steviger. Let wel dat je dan ook rekening moet houden met het verlijmen van dit hout. Ik heb daarvoor dan tweecomponenten lijm. Die is helemaal helder en geeft geen problemen met het lijmen van dit bewerkte hout en de lijm is snel droog, en ook daarna gemakkelijk weg te schuren of te schrapen mocht dit nodig zijn.
Door de lak worden de vezels als het ware samengelijmd. Daardoor heb je minderkans dat het afbrokkeld en ook zal de snijkant mooier een rechter blijven.
Ik hoop je zo hiermee een beetje geholpen te hebben.