@ Laurent : ik begrijp het niet goed, heb je het dek uit karton gemaakt ? Ziet er prachig uit
Yep !
ik gebruik daarvoor archieveerdozenkarton , die ik in mijn "copy-shop" koop, kost ongeveer 2,5 € per doos , en daarmee kan ik twee à drie scheepjes op schaal 1/100 "bedekken"
hierbijn zo'n doos , wordt altijd "plat" verkocht :
hieronder een foto van dicht , je kan gemakkelijk de structurele strepen in zien , deze helpen mij om de lijnen te traceren , deze lijnen worden met een 0,05 mm stiftje ( een van deze stiften voor industriele tekenaars die je bijvoorbeeld bij "Schleiper" kan kopen ) , dit karton is heel stevig en ongeveer 0,8 mm dik
hieronder het resultaat :
dat ziet er voor mij goed genoeg uit , ik heb liever zo een dek op mijn modellen , ziet er realistischer uit dan dekplanken eentje per eentje gelegd , zeker op deze schaal . De hout die je in je bouwdoos kreeg om de dekken te leggen mag je volgens mij direkt in de openhaard smijten
Alles wordt dan met G4 watervast gemaakt , een beetje G4 aan een stuk keukenpapier , over de karton vrijwen , totdat er een kleine hoeveelheid erin drinkt en alle overschot direct afvegen .
Ik heb reeds kritiek gehad op mijne dekken , door enkele duitse oorlogsschepenmodelbouwers , ze vinden dit "goedkoop" , zij hebben waarschijnlijk gelijk , maar als je echt goeie dekken wilt leggen in hout , op de goeie schaal , moet je dan echt harde fineerhout kopen , meestal zijn dat fruitbomen ( perenboomhout is meestal gebruikt ) en het blijft een tijdsrovende job .
Niet voor mij dus , ik ben nog niet zo zot als een achterdeur
Alhoewel
de groetjes ,
Laurent