Goede middag beste kijkers,
De titel van deze groepsbouw is 'stepping out of your comfort zone' en de einddatum is reeds lang vervlogen. In mijn geval zou de titel beter zijn: "Stepping out of your planned timing zone".
Het is intussen weeral bijna een half jaar geleden sinds de laatste update. Er was dan ook erg weinig tijd om te bouwen. In september werden we benaderd door een multinational die interesse had om mijn bedrijf te kopen, en we zijn daar op ingegaan, en per 1 december was de zaak rond. Deze hele procedure nam uiteraard een zee van tijd in beslag dus het bouwen gebeurde maar mondjesmaat. Ik blijf werkzaam bij de overnemer, dus echt veel tijd is er in de nabije toekomst niet. Maar eenmaal de fusie afgerond is (wat nog wel een paar maanden zal duren) hoop ik toch meer met de hobby bezig te zijn.
Genoeg gezeverd nu, hierbij een verslag van de werken die alsnog werden uitgevoerd.
Aangezien een groot project soms een sleur kan worden, heb ik eerst het Zodiac bootje aangepakt. Dit is in feite een mini kit en het leek me leuk om dat als afwisseling er tussen te nemen. Ook hier stelden we vast dat het bootje in feite gewoon een 'homp' resin is, zonder enig detail. Volgens de instructies diende daar een bankje (houten plaatje) aan toegevoegd te worden. Maar dat leek me allemaal erg summier, dus zochten we een aantal foto's op het web als referentie en werd het als volgt aangepakt:
1) Rondom het bootje werd met styreen een stootband aangebracht. Op deze foto kan je goed zien hoe de basis van het bootje is, een blok resin.
2) Vervolgens leek het me interessant om het bootje ook te voorzien van roeispanen. Deze werden gemaakt van hout (saté stokje), styreen staaf, en alu buisje.
3) Vervolgens werden houdertjes voor de spanen aangebracht.
Na een laagje verf op de spanen even een dryfit gedaan:
4) Het bootje wordt voorzien van touwen & handgrepen, houten bankjes enz, en geverfd.
Met de roeispanen geïnstalleerd is dit het eindresultaat:
Even ter vergelijking - De Kit volgens de instructies, en de verbeterde versie.
Dat was even een afwisseling van het hoofdproject. Vervolgens zijn we verder gegaan met de bouw van het jacht.
5) De zijwanden werden voorzien van styreen kadertjes rond de ramen, en het geheel werd wit gespoten.
6) De raampjes werden via de achterzijde voorzien van gordijnen.
Met volgend resultaat:
7) De wanden werden aan de kajuit bevestigd d.m.v. houtlijm en voldoende klemmen.
Nadien stelden we vast dat de pasvorm een onbestaand begrip is in deze fase van de bouw. Er zaten kieren waar een olifant door kon.
Volgens de handleiding dient er op de hoeken van de structuur een L-vormige styreen lat te worden gelijmd. Echter op een aantal plaatsen zijn de kieren zo groot dat zelfs de styreen L-beam deze niet kan afdekken.
Dus even een voorraad putty ingekocht en aan de slag.
9) De grootste kieren werden eerst gedicht met houten latjes.
10) Vervolgens werden de zones die gedicht dienden te worden met putty afgeplakt met Tamiya tape. Dit om te vermijden dat de putty op plaatsen zou eindigen waar we dat niet wensen.
Zo dat is het voorlopig weer. Niet echt een dramatische voorruitgang, maar toch enkele stappen gezet.
Hopelijk in de toekomst een beetje meer tijd en frequentere updates.
En last but not least werden er op de banken ook kussentjes geplaatst. Ik heb verschillende pogingen ondernomen deze zelf te maken, maar steeds met een belabberd resultaat. Op het Web vond ik er dan ook voor een paar Euros en heb dan beslist om deze aan te schaffen. Een klein detail maar wel een leuk detail.
Groeten en prettige feesten aan iedereen.
Dirk