@ Luc,
Ik ben er nog mee bezig. Dat wil zeggen, het komt er aan. Een update zal zodra komen. Maar ben nu ook bezig met het opnieuw inrichten van de site. Dat heeft met leesbaarheid te maken. Dan als ik weer een mooi geheel heb, dat zal het erbij komen met meer nieuws.
@ Pantani,
Dat ziet er wel heel goed uit. Let je wel op het opschieten van het touwwerk.
Verder even een stukje over je vraag van geheel spuiten of niet.
Ik schrijf, NEEEEEEEEEE. Echt niet doen. Dan krijg je harde draden. deze harde draden zullen door de lak breken of schilferen. En dat is niet wat je wilt. Als je de onderdelen mooi in de lak hebt zitten en je schip stofvrij in een vitrine hebt staan zal dit de juiste oplossing zijn. Hiermee is het dan gewoon gedaan. Zoals je weet, touwwerk en tuig netjes in de bijenwas zetten en het blijft voor 10-tallen jaren goed. Niets aan doen dus.
Verder qua zeilen. Dit soort schepen met een mooi uitgerust tuig moet je niet voorzien van zeilen. Zeilen op deze schaal zijn vaak te dik. Hierdoor krijg je een vervelend schaaleffect. Dan kunnen we nog wel eens iets anders doen om toch een voorstelling te maken van zeilen. Dat is de eerste en tweede fok inheisen, dan daarna torentuigen, dus alleen de bovenste twee zeilen intuigen. De rest inbinden onder de ra. Dan heb je toch zicht op het tuig en toch voor rustige vaar de zeilen in voor de wind stand.
Let wel op de juiste stand van de ra's op dat moment. Deze zullen dan nooit helemaal haaks staan. Dit is vaak wel het geval als het schip afgetuigd is voor overwintering. Juist voor tussen stop is het vaak ook zo dat de ra's niet eens haaks zullen staan.
Echter Pantani, ik zou de zelfde keuze als jou gemaakt hebben en geen zeil intuigen. Maar dan voor zomerstop tuigen, dus de zeilen opgetrokken in de ra's hangen en als rollen weergegeven. Dan moeten de ra's wel iets schuin staan. Maar dat is een persoonlijke keuze.