F
Furioza
Guest
@ Luc,
De zeilen van dit soort schepen zijn van katoen. Dat betekend dat ze kunnen rotten als je ze opgereefd laat hangen tot de volgende seizoen. Dat kun je vaak zien aan het weer zoals wij dat noemen. Die bruine/zwarte plekjes in het katoen. Je kent ze wel.
Ook is het zo dat zo'n schip meerdere zeilen heeft op een bepaalde ra. Voor elke soort windtype kan je wel iets bedenken. Dat was vroeger al zo. Kwestie van zo efficiënt mogelijk zeilen. Dus deze werden vaak in en uitgehaald. Dat is voor de bemanning gewoon routine.
Als zo'n schip in dok ligt. Dan komt er onderhoud aan het schip. Eens in de zoveel jaar zelfs groot onderhoud en dan dus in het droogdok. Vandaar uit word dan het onderwaterschip meegenomen. Nu bij het gewoon onderhoud kun je denken aan onderhoud aan staandwand ra's stengen etc. Maar zeker ook de zeilen. Deze worden gekontroleerd op slijtage etc. Delen kunnen vervangen worden maar ook gehele zeilen.
Ik hoop dat je iets mee kunt.
De zeilen van dit soort schepen zijn van katoen. Dat betekend dat ze kunnen rotten als je ze opgereefd laat hangen tot de volgende seizoen. Dat kun je vaak zien aan het weer zoals wij dat noemen. Die bruine/zwarte plekjes in het katoen. Je kent ze wel.
Ook is het zo dat zo'n schip meerdere zeilen heeft op een bepaalde ra. Voor elke soort windtype kan je wel iets bedenken. Dat was vroeger al zo. Kwestie van zo efficiënt mogelijk zeilen. Dus deze werden vaak in en uitgehaald. Dat is voor de bemanning gewoon routine.
Als zo'n schip in dok ligt. Dan komt er onderhoud aan het schip. Eens in de zoveel jaar zelfs groot onderhoud en dan dus in het droogdok. Vandaar uit word dan het onderwaterschip meegenomen. Nu bij het gewoon onderhoud kun je denken aan onderhoud aan staandwand ra's stengen etc. Maar zeker ook de zeilen. Deze worden gekontroleerd op slijtage etc. Delen kunnen vervangen worden maar ook gehele zeilen.
Ik hoop dat je iets mee kunt.