Hoofdsponsor

1/35 Belorus UMZ M6 1:35 [wip]

Ik heb ook altijd ruzie met mijn scherm Aris, dus ook hier kantelen met scherm of alles wel duidelijk is en dan heb ik geen oogafwijking. Maar hij ziet er nu uit of hij al een paar jaartjes buiten heb gestaan.
 
Nu dan gooi ik er nog een paar bij.

Achterkant, dan met deuren, de onderkant en compleet


attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Update, De tractor zelf,
Enkele leidingen in kleur gebracht, De V- snaar die gelukkig Niet beschadigd was, een kleurtje gegeven. Ging een stuk beter , want nu zat de ventilator niet in de weg.
De leidingen, zijn de koppelingen opnieuw gemonteerd.
De koppelingen glimmend ijzer.
De cabine opnieuw in wit, daarna in de tape gezet om, De tractorkleur met hetzelfde mengsel, nogmaals gespoten.

Zo wat vorderingen.
Vandaag bij de raamrubbers, de tape verwijderd. Hier en daar is nu net te veel wit. Verder vind ik de cabine en de deuren er nu heel goed uit zien.

Morgen verder met het cabinefront
 
Hey,

Dat vordert hier ook goed zo te zien, knappe werken na te herbegonnen te zijn. 😉
 
Dank voor de complimenten!!

Enkele nieuwe foto's, wederom met dezelfde/andere camera gemaakt.

Nu zijn het buiten foto's,

Werkwijze, ik heb in volgorde,
alles in de primer,
rubbers in kleur,
afgeplakt,
cabine in kleur
afgeplakt.

De tractor en andere delen gespoten in definitieve kleur.
Echter omdat ik wil verouderen en verweren, een mengsel van de witte primer en de rode lak, niet goed in de Cup gemengd. Zodat ik verloop van kleuren krijg.

Hierna de raamrubbers, en de cabine uit de tape.

De rubbers vielen mij tegen, op foto vond ik het al lelijk.

Geschuurd opnieuw in de primer, gelakt.

Nu met een marker gedaan.

Lijkt in mijn ogen goed en hopen dat deze op foto's goed overkomt.

NB

In de serie zitten 2 foute foto's, toch vond ik het effect wel mooi.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Met een marker inkleuren is hopen dat die inkt later niet gaat uitwaaieren over de aanpalende plaatwerkdelen. Daar zijn gevallen van bekend, vooral in het kader van preshading. Daar had iemand preshading toegepast door gewoon rechte lijntjes te plaatsen met de marker. Vervolgens verf over het geheel en (pas) na een week of zo zag hij dat de inkt begon uit te vloeien. Dat vliegtuig ging de prullenmand in... Beetje rigoureus want hij had de verflaag ook gewoon kunnen strippen maar het geeft wel aan hoe risicovol dit is.

Laat je dit zo, dan zul je goed moeten overwegen of je de inktlaag een vernis geeft (bijv. alvorens te weatheren) of dat je het zo laat.

Tweede ding, het wit is wel erg wit; ik heb daar juist iets over geschreven in mijn BMW-topic, titaanwit is meestal geen goede definitieve modelbouwkleur net zo min als zwart dat is. Maar met weatheren kun je dit goed bijwerken, dus nu geen probleem. Kijk goed op referentiefoto's om te zien welke tinten grijs, bruin en zo er bij kunnen komen. Je kunt dit goed doen met filters in combinatie met olieverf-mapping.
 
Laatst bewerkt:
Roy dank je geeft antwoord op een niet gestelde vraag. Als de temp beneden de 25 is, gaat hij in de vernis.
Dan ga ik verder met verouderen

Het tweede, de zwarte streep over de motorkap, en de grille is donkergroen, zo ook de lampen.
 
Om me even te moeien in deze zaak met de marker stiften hetgeen Roy aanhaalt is wel degelijk juist heb dat ook ondervonden maar er zit een maar aan in Vallejo verf zit een kleinigheidje van alcohol in om ze snel te laten drogen of in de verdunning en dat is de dooddoener die zorgt dat de kleur van de marker zich laat uitvloeien , ik gebruik dit ook nu al een poosje maar heb er nog geen last van gehad en zelfs onder de blanke lak uit een spuitbus zit toch wel een degelijke hoeveelheid oplosmiddel in
Ik denk eerder dat de kwaliteit van de marker een rol speelt en het goed laten drogen en ook het aanbrengen van de eerste vernis of laklaag ( kleurloze ) ik denk dat de eerste laag cruciaal is om ze zo dun mogelijk te leggen als een soort fond ( basis ) en deze eerst goed te laten drogen om dan verder te gaan anders word de marker kleur terug week en zal dan de neiging hebben om uit te lopen ( is mijn mening hierover ) heb het zelf nog maar 1 x meegemaakt
Grt
Marc

P.s. ik vind het goed uw werk als we weten van waar je gekomen bent
 
Oei mijn antwoord staat er vreemd tussen, hetgeen Roy over de stift aanhaalde heb ik gelezen en in me opgenomen. Dat heb ik in gecalculeerd, omdat afplakken de tamya-tape al te dik is en staande randen gaf. Dus Roy en Marc bedankt voor het antwoord.

De vraag die ik had willen stellen, is of ik in de primer moet zetten, voor het weatheren. Daar kreeg ik al antwoord op, nu is de volgende toen ik me zat in te lezen, over dat punt, werd er als verklaring gegeven. Mocht het weatheren fout gaan dan is het te herstellen, zonder de er onder zittende lak te beschadigen. Tot nu toe en het toont niet op de foto, met het beetje kleur aanbrengen, slijt de laklaag al door mijn vingers. Dus sealen met blanke lak was mijn bedoeling al. Maar dat betreft de gehele tractor, incl wielen schuif en kraan enz.

En nogmaals dit is pas mijn 10 of 11 de kitje, misschien de 4de waar ik iets als bougie draden aanbreng, of nu de diesel leidingen en de olieleidingen. Ook de eerste met deuren die ik draaibaar maakte. Dus alle informatie zuig ik op als een spons.

En normaal gesproken, lees ik ook liever items door van ook 10 jaar oud om niet met een vraag te komen die al gesteld is, of waar ik het andwoord makkelijk op kan vinden.

Het enige vervelende is, ik had een daf ntt opzij gelegd om deze kit voorrang te geven, voor mij zelf zit ik er nu ook aan vast dat die portieren moeten draaien, ipv zomaar vast te kleven.
Iets in die trant had Roy ook beschreven een paar berichten terug. Dus alle commentaar ben ik heel blij mee, en tussen de regels krijg ik veel meer informatie, ipv dat er 30 x op de like knop gedrukt wordt. En hoe een discussie loopt of gaat, ik doe er mijn voordeel mee. Zoals als de inkt uitloopt, direct in de ovenreiniger, dat heb ik al gedaan toen de rubbers niet strak in de verf waren.

En leren of bekwamen, dat gaat door de raad van anderen, en van de eigen fouten. Wat direct goed gaat is op de repeat zoals een aap ook alles kan.
 
Alvorens te verweren wordt inderdaad vaak een laagje vernis geplaatst:

- Ter bescherming van het gedane werk; en
- Om het verweren te faciliteren.

Ik kan hierover heel erg gaan uitweiden en dan ben ik zo 20 pagina's tekst verder. In plaats daarvan een paar kernbeginselen:

* Een pinwash plaats je idealiter op een glossy (gladde) ondergrond. De modelbouwer heeft daarvoor ten minste drie keuzes: glossy verf (bijv. bepaalde enamels van Humbrol of Revell); bepaalde parketreinigers op acrylbasis zoals Klear of Future; of een glossy vernis zoals 2K-autovernis of Alclad glossy

* Een filter daarentegen plaats je idealiter op een matte ondergrond. Dus een matte vernis als je de onderlaag wilt beschermen, bijvoorbeeld.

* Etc., elke verweringstechniek heeft een ideale ondergrond (hoewel je je daar niet per se altijd aan hoeft te houden). Met andere woorden, welke verwering je als eerste gaat toepassen zou logischerwijze in beginsel invloed moeten hebben op de finish (glossy, satijn of mat) van de laag waar je nu mee bezig bent. Modelbouwen is vaak vooruitkijken en plannen.

Veel bouwers beginnen hun verweringsritueel met een pinwash en zullen dat doen op een glossy (gladde) ondergrond. Daarbij is van belang dat die glossy ondergrond veelal toch al is ontstaan na het plaatsen van de decals. Die doe je immers eveneens op een gladde ondergrond en na het setten van de decals doe je er een laag glossy vernis overheen om silvering van de decals te voorkomen althans tot een minimum te beperken. Bouwers die na decals niet willen verweren of niet willen starten met een wash, brengen een laag matte vernis aan. Bouwers die wel een pinwash willen plaatsen, kunnen dat meteen doen en zo gebruikmaken van de glossy laag die over de decals is gezet.

Ik kan zo nog uren doorgaan maar mijn vingers worden gek van mijn smartphone-toetsenbordje dus ik lat het even hierbij. Heb je een vraag, stel hem gerust..
 
Een filmpje en vele tientallen foto's, zowat alle details die je kunt bedenken.

Was net op tijd klaar toen de eigenaar aan kwam lopen en hem aan me wilde verkopen (geen grap). Ben je op zoek naar een bepaald detail, laat maar weten ik kom er morgen weer langs.
 
Alle details zijn welkom, dus zo veel mogelijk, wat meestal vergeten wordt, foto's van de elektrische bedrading. Dan ga ik die ook erin monteren.

En 1 echt kopen heb bij andere tractors ook gedacht, kopen gaat wel, maar mijn achtertuin is ook te klein. En het opknappen, zijn geen modelmuntjes...
 
Laatst bewerkt:
Even afstoffen,
De motorkap, daar is een zwart, PE deel. deze ga ik wijzigen naar, een iets grijze
Daarachter is de radiator die is nog steeds het vreemde rood, die gaat ook naar een donkergrijs. De passing is zo krap,dat het lijkt alsof het al gekleefd is.
Dan het verweren, veel kennis verzameld, en het echt in kleur brengen.

test, dat was de raamrubbers kunnen nu wel, ondertussen heb ik mij bekwaamd en een echte fijne kwast.

Wat is er nog meer gebeurd, kwam thuis, met 2 projecten en de...iedereen was blij dat ik er was, en ik struikelde, en alles viel op de grond, de bull en deze. Resultaat, niets gebroken en alles op zijn plaats.

en een stel foto's om te herinneren....

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Ja toen ik thuis kwam van de meeting besefte ik dat er helemaal geen tijd meer is geweest om grondig naar dit model te kijken. Ik zou mijn gedachten geven over hoe ik een mogelijk plan van aanpak zou zien. Toen ging ik richting soldeertafel... en toen was daar het einde van de meeting. De tijd op zo'n meeting verspringt niet per seconde, maar per uur, lijkt het wel.

Van wat me zo is blijven hangen van je model, zou ik het volgende aanraden:

- Ik zou de grille helemaal van verf ontdoen en opnieuw primen en schilderen. Je hebt iets te dik gespoten, waardoor bepaalde gaatjes in het rooster dichtgeslibd zijn. Je kunt voor het verwijderen van de verflaag bijvoorbeeld pure Dettol gebruiken.
- Je verflaag is eerder oranje dan rood, ik zou deze toch nog een paar laagjes rood geven.
- Raamrubbers kun je nagenoeg perfect airbrushen, als je de rest van je model eerst goed afplakt. Dit is een flinke klus, maar zorgt voor een prachtig resultaat. Hoe meer zorg je besteedt aan het voorbereidingswerk (=het afplakken), des te mooier is het eindresultaat. Met handmatig schilderen ga je, als je bent zoals ik en 97% van de modelbouwers met mij, geen perfect resultaat behalen.

Het in elkaar zetten van het model zal nog de minste problemen geven, zelfs al zijn de diverse onderdelen volledig van een verflaag voorzien. Die verflaag haal je dan ter plekke op het lijmpunt weer weg; en als dat echt niet anders kan, kun je zelfs ook lijmen zonder de verf weg te halen, mits die verflaag er stevig op zit. Vloeken in de modelbouwkerk maar ja het werkt als je het goed doet. Toch is het altijd het beste om een blanco lijmoppervlak te creëren.

Ik ben blij dat je verder gaat (of lijkt te gaan) met dit prachtige en bijzondere model, een eyecatcher wanneer je die eens in gerede staat naar een meeting of wedstrijd meebrengt.
 
hhahahaha Kan ik doen, en dan terug naar #112, weer in bad


Dit is nu het uitgangspunt,

de grille bestaat al voor 40% uit verf de rest PE is in bad gebleven
 
spijtig dat deze kennis heeft gemaakt met 'moeder aarde'

Maar je kan het ook zien als een kans om alles te herdoen (zoals je blijkbaar al van plan was). Zolang er geen cruciale onderdelen gebroken zijn, moet dit zeker mogelijk zijn
 
Terug
Bovenaan