Toen ik vannacht de update zag, dacht ik precies hetzelfde als wat Marc, Steven en Erwin hebben verwoord. Ik besloot echter om er niets van te zeggen want ik wist niet hoe het vriendelijk te brengen.
Ik zal alsnog een poging doen, want uiteindelijk heb je daar wellicht het meest aan.
Qua techniek heb je van de anderen al gehoord wat je zou kunnen doen om de randen te verbeteren. Ik wil alleen ingaan op het waarom.
Een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel en zo is dat in de modelbouw ook. Je kunt nog zo'n mooi werk verrichten aan photo etch, resin en filigrane koperdraadjes, als de afwerking laat afweten valt dat op. En als dat opvalt, haalt dat de aandacht weg van het mooie detailwerk. Hoe meer werk je in het detailleren stopt, des te zorgvuldiger zou ik zijn met de afwerking, immers hoe meer je te verliezen hebt.
Jij hebt geweldig werk verricht in de voorfase, maar loopt nu het risico het te laten lopen op een detail en dat zou zonde zijn.
De raamrubbers, heb ik er niet strak op gekregen, maar ik denk, hij is zo oud, en het wit is zoveel kleur/wit bijgeverfd, schoongemaakt. Het model van de fabrikant is ook niet strak.
Dit overtuigt mij niet. En natuurlijk hoeft het model alleen jezelf te overtuigen, maar wellicht dat je toch iets aan mijn feedback hebt.
De reden dat het mij niet overtuigt is, dat de rubbers er niet uitzien alsof ze op schaal zijn overgeschilderd. Met andere woorden, het ziet eruit alsof JIJ een fout hebt gemaakt in plaats van dat er op het echte model slordig is gewerkt. Nog met andere woorden, de slordigheidjes zijn
niet op schaal. Waren ze op schaal geweest, dan hadden ze er niet zo grof uit gezien.
Iets wat ik al een paar keer heb gezegd in mijn topics (maar ik weet niet of je de andere topics op dit forum volgt, laat staan die van mij, dus ik schrijf het nog maar een keer) is dat je in de modelbouw vaak het beste atypische details kunt vermijden, tenzij je héél héél goed bent. Anders ziet het er al vrij snel uit als een fout.
Voorbeelden die je als niet-professioneel modelbouwer beter kunt vermijden:
- Blootliggende rode primer waartussen roest zit die bijna dezelfde kleur heeft (veel toeschouwers zullen denken dat je niet netjes de primer hebt aangebracht).
- Een figuurtje dat zijn arm uit de kom heeft en het niet tegelijkertijd uitkermt van de pijn (je wilt bijvoorbeeld een stoere kerel uitbeelden... maar waarschijnlijk zal 80% van de kijkers denken dat je de arm gewoon verkeerd hebt geplaatst).
- Een beetje vogelpoep op een verder 100% glanzende auto (je zegt "het kan toch best dat er net een vogel is langs geweest, een minuut na het polijst- en waxwerk" maar in werkelijkheid denkt het publiek dat je hebt geknoeid met wat verf. Overigens kun je het beeld geloofwaardig maken door de eigenaar van de auto ernaast te plaatsen, kijkend naar de witte vlek en zijn handen in ergernis omhoog houdend.
- Raamrubbers die op wel heel grove wijze overgeschilderd zijn.
Als je een professioneel modelbouwer bent, kun je met dit soort dingen wegkomen en gaan ze vaak tot de charme van een model horen zelfs. Maar professionele modelbouwers weten dan ook haast fotorealistische modellen te bouwen waardoor een zeer geloofwaardige illusie wordt gecreëerd. En dan nog zullen ook zij vaak proberen hun bouwgerelateerde idiosyncrasie te verklaren. Bijvoorbeeld door dat mannetje te plaatsen bij de auto-ontsierende vogelpoep, of de roestige plek bij de rode primer met een witte krijtstreep te accentueren (om aan te tonen 'dit moet gerepareerd worden'), of door het figuurtje dat de arm uit de kom heeft een pijnlijke gezichtsuitdrukking mee te geven. Of, zoals bij die raamrubbers, bijvoorbeeld een mannetje met een roller met een bak verf erbij te plaatsen. Liefst met een krat Jupiler en ernaast en wat lege flesjes op de grond, zodat een verklaring wordt gegeven voor de slordige manier waarop de overschildering heeft plaatsgevonden.
Met professionele modelbouwers bedoel ik mannen als Mig Jimenez, Adam Wilder of Michael Rinaldi. Voel jezelf dus zeker niet afgekraakt. Wat betreft je model, zou ik je sterk in overweging willen geven om de schilderwerkzaamheden van de cabine volledig opnieuw te doen en daarbij netjes af te plakken. Ik denk dat je daar misschien wel drie uur voor nodig hebt om het helemaal goed te doen, maar het resultaat zal er naar zijn. En wat is drie uur (weliswaar vervelend werk, dat geef ik toe) op een bouw die je al zo veel tijd heeft gekost?
Ten slotte over je opmerking dat het voorbeeldmodel ook niet binnen de lijntjes is gekleurd... dan is het dus wellicht de uitdaging om het beter te doen dan het voorbeeldmodel. Zie het als een eer om dat te mogen proberen. En stel jezelf in het vooruitzicht om, na afronding van de bouw, eindfoto's van de tractor aan de fabrikant te sturen met daarbij de suggestie dat ze die op hun website of verkoopbrochures mogen plaatsen als ze willen (met vermelding van jouw naam). Als jouw model beter wordt dan dat van henzelf, zou dat best kunnen.
Overigens ziet het model op de box art (in je eerste bericht) er qua rubbers beduidend beter uit dan dat van jou. Sorry dat ik wat hard over kom, maar ik kan er niets anders van maken.
Te eindigen zoals ik begon: het is jouw model, jouw moeite die je er tot nu toe in gestoken hebt, jouw keuzes. Ik zie een discrepantie in niveau enerzijds wat voorbereidingen betreft (dat is op orde) en anderzijds wat schilderwerkzaamheden betreft (dat ligt onder het niveau van de voorbereidingen). Dat geeft de indruk dat je niet alles onder de knie hebt, terwijl dat volgens mij niet zo hoeft te zijn. Ik ben benieuwd of je open staat voor de door anderen en mijzelf gegeven kritiek.