Hoofdsponsor

1/200 Blue Marlin 1:200 scratchbouw [DONE]

Inmiddels is de verschansing aan de binnenzijde voorzien van twee lagen plamuur en lichtjes geschuurd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En ik heb de start gemaakt met het construeren van de bulb. Dit is een moeilijk proces zoals zal blijken uit de komende updates. De bulb gaat over in de rompvorm door middel van een vloeiende boeglijn. Lastig om te creëren maar niet onmogelijk.

Eerst maar eens het gat in de boeg gemaakt. Al het werk voor niets...:)

attachment.jpg

Een flink blok balsahout wordt de uiteindelijke bulb. Dit blok heb ik gemaakt uit drie lagen van 12 mm dik. Dus je kunt je voorstellen dat het een flink blok is.

attachment.jpg

attachment.jpg

De eerste ruwe vorm erin geschuurd.

attachment.jpg

attachment.jpg

Wordt de eerste grote uitdaging.

Ik probeer in ieder geval mijn best te doen :)

In de volgende stap is te zien dat er wel wat komt kijken bij de montage van de boeg.

Ik heb als eerste een goede hap meer eruit genomen om alles te kunnen plaatsen. Er moeten aan weerszijden immers ook nog glooiende geleiders worden gemonteerd tegen de bulb aan.

attachment.jpg

Zo gaat het uiteindelijk komen.

attachment.jpg

Flinke brokstukken voor de geleiders.

attachment.jpg

Vanaf deze zijde rondom aftekenen..

attachment.jpg

attachment.jpg

Dank je wel. De sterkte is hiermee gelukkig verzekerd. Later wordt alles rondom beplankt waardoor je de delen niet meer ziet en alles een geheel vormt.

Mooi up-date weer hoor Ron. Toch wel erg leerzaam wat je ons hier weer allemaal voorschotelt.

Fred

Dank je Fred. Hoewel de constructie niet moeilijk is blijft de uitdaging erin zitten om deze wijze uit te vinden. Daar liggen de uitdagingen in. Eenmaal een plannetje bedacht gaat de rest vanzelf.

De volgende stap in deze is de beide uiterste geleidingen in de ruwe vorm te gaan monteren.

De ruwe vorm is nu erin gezaagd.

attachment.jpg

Met de volgende foto`s is wel nu te zien wat ongeveer de bedoeling is.

attachment.jpg

attachment.jpg

Met montagekit gemonteerd...

attachment.jpg

Ik heb hier de eerste ruwe vorm erin geschuurd zodat ik beter kan zien hoe de bulb verder te behandelen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dank je wel. Het gaat inderdaad wel redelijk snel tot nu toe...

Dit hoorde nog bij de update. De voegen tussen de boeg en de geleiders heb ik na uitharden van de montagekit nog netjes dicht gekit en afgewerkt.
Later is ook deze voeg niet meer terug te zien omdat deze ook onder de geleiders komen..

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een beetje gas geven kan geen kwaad. Derhalve weer een update...

De bulb begint vorm te krijgen.Het gedeelte achter de groene lijn verdwijnt in de romp tijdens de montage.

attachment.jpg

Vooraanzicht geeft al de juiste vorm.

attachment.jpg

Onderzijde is (nog) niet juist. In de cirkels zitten nog foutjes..

attachment.jpg

De vorm zit er al goed in Ron.
Toch een lastig onderdeel van het schip, het is zeer bepalend voor het gezicht.

Ja klopt Wim. En daarbij heeft de Blue Marlin ook nog eens aan toevoeging bij de bulb en daar ligt de moeilijkheidsgraad.

De montage van de bulb.

Ik heb hiervoor eerst een " bedje " gemaakt voor de bulb. Zo kan ik de overgang tussen het piepschuim en het hout mooi schuren zonder dat ik meteen een gat schuur in het piepschuim. Verder geeft dit een prima gelegenheid om de bulb mooi uit te richten als nodig. Ook kan ik hierdoor het risico sterk verminderen dat ik per ongeluk de bulb te lang heb gemaakt (is mij destijds overkomen bij de Emma Maersk). Nu kan ik er als nodig nog een stuk afzagen..maar was gelukkig niet nodig.

attachment.jpg

De vorm van de bulb laat goed zien dat deze uit 4 lagen bestaat van 12 mm elk. Deze delen had ik eerder op elkaar gemonteerd.

attachment.jpg

Kijk en hier is de bulb definitief gemonteerd. Duidelijk te zien dat deze iets te hoog zit. Dus nu kan ik gerust lekker gaan schuren zonder kans op beschadigingen.Aan jou de lezer waar de veiligheid zit ingebouwd...goed leervoorbeeld..

attachment.jpg

Voor de rest sluit de vorm goed aan tegen de romp. Later moet ik hier nog veel werk gaan verzetten...

attachment.jpg

Na uitharden netjes en strak afwerken hoort bij een scratchbouwer ook al zie je deze delen nooit meer terug na bekleding.

attachment.jpg

attachment.jpg

Je wordt hier wel hoe langer hoe bedrevener in Ron. Vakwerk wat je hier laat zien.

Mark

Terug
Bovenaan