Hoofdsponsor

1/200 Blue Marlin 1:200 scratchbouw [DONE]

Ik heb de onderkant van de boeg nu bekleed met 1,5 mm balsa. Zo kan ik ook goed inzien hoe de vormen verder verlopen tijdens de klus hierna.
Foto`s zeggen hier genoeg.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu worden de twee groen omcirkelde plaatsen opgevuld met balsa hout en reeds voor geplamuurd.

attachment.jpg
 
Mooie vorderingen Ron.
Maak je de bulb uiteindelijk nog scherper van vorm? Als ik naar de referentiefoto kijk loopt de bulb naar boven scherper uit.
 
Ja dat klopt. Ik kan dit pas doen als de gehele ombouw gereed is om de juiste overgang tussen de bulb en de boeg vloeiend te kunnen maken.
Ik ben bang dat ik anders de juiste vorm er niet in krijg. Daarom dat dat de laatste klus hierin wordt. De overgang tussen de bulb en de boeg moet vloeiend zijn vanaf deze punt. Dat kan ik alleen maar goed aanbrengen als de rest eromheen is gemonteerd.
 
mooi werk ron en de uitleg dat je er bij geeft zo kan men er veel van leren .
gr soetkin
 
Dank je wel soetkin. Een aparte naam overigens :).

De bulb was afgelopen week een onderwerp op zich. Niet zo moeilijk om te construeren maar wel om de vorm erin te krijgen.

Dit was de situatie voor de afronding van de bulb.

attachment.jpg

Na het opvullen met twee lagen balsahout van 24 mm dik heb ik dit eerst schuin afgesneden en geschuurd en daarna voorzien van plamuur. Eenmaal geschuurd was dit het resultaat.

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarna heb ik de grove houtvijl tegen de beide zijden gehouden en wat bijgewerkt.

attachment.jpg

Flink wat schuurwerk en een dosis porienvuller geven de bulb een hardere oppervlakte. Een goede bescherming voor de verdere bewerkingen.

attachment.jpg

Een zeer dunne voorzijde van de bulb maakt deze bijna mes scherp. Maar op ware grootte is dit een oppervlakte waar je gerust een flink vel papier tegen kunt houden..

attachment.jpg

De afgeronde onderzijde zie je nooit behalve in het droogdok.

attachment.jpg

Zonder lading ligt de bulb voor de helft ongeveer onder water. Dus tot aan de aangegeven groene waterlijn.

attachment.jpg
 
Dank Wim. Dit was best wel een van de betere uitdagingen. Leuk om uit te zoeken. Na het aanbrengen van de steunen voor de verschansing loert de volgende uitdaging alweer. Dit betreft de speciale vorm van het achterschip bij de schroef ( onder water).
 
Mooie afwerking weer Ron. Je weet het toch maar telkens weer tot een goed "einde" te brengen.
Benieuwd naar het vervolg...

Mark
 
Het lijkt zo´n "simpel" schip, maar de vormen onder water zijn des te moeilijker.
Mooi werk Ron.

Fred
 
Helemaal waar Fred. Maar ik vind dit wel erg leuk om te gaan doen. Dit is eens iets anders als dat we gewend zijn.
 
ron ik zit met een vraag de bulpsteven is hij in het echt ook zo scherp ??
normaal is de bulp ronder om het water te breken in plaats van te snijden ??
.mvg soetkin
 
Ja....kort en krachtig :)...

Ik heb veel plaatjes ervan. Maar misschien is het ook goed als je eens googled op " boeg Blue Marlin " bijvoorbeeld. Zo kun je misschien zelf met behulp van meerdere plaatjes dit zien. Anders kan ik eventueel altijd nog een plaatje uploaden ervan.

Maar let op,de boeg is nu nog niet helemaal klaar. Later bij het plamuren van de romp wordt de vorm vooral tussen steven en bulb ronder bijvoorbeeld. Voor nu in deze fase is de bulb prima om ermee verder te kunnen werken.
 
Ja....kort en krachtig :)...

Ik heb veel plaatjes ervan. Maar misschien is het ook goed als je eens googled op " boeg Blue Marlin " bijvoorbeeld. Zo kun je misschien zelf met behulp van meerdere plaatjes dit zien. Anders kan ik eventueel altijd nog een plaatje uploaden ervan.

Maar let op,de boeg is nu nog niet helemaal klaar. Later bij het plamuren van de romp wordt de vorm vooral tussen steven en bulb ronder bijvoorbeeld. Voor nu in deze fase is de bulb prima om ermee verder te kunnen werken.
niet meer nodig ron heb ik al gedaan en u hebt volkomen gelijk maar ik moet zegen dat is de eerste maal dat ik het zo zie .
vgr soetkin
 
Ja het zal te maken hebben met het feit dat de romp diep ligt bij belading en de weerstand dan groter is.
 
Tussendoor tijdens het bestuderen van de info over het onderwaterschip heb ik als versteviging een groot gedeelte van de verschansing aangebracht. Het voordeel hiervan is dat hierdoor de constructie meteen een stuk steviger is geworden. Moet ook wel want de romp gaat voor voorlopig een tijdje onderste boven liggen tot het onderwaterschip klaar is in de constructie.

attachment.jpg

De staanders zijn van hout omdat ik geen kunstof profiel meer heb op voorraad in deze dikte.

attachment.jpg

Maar met porienvuller heb ik ze strak gekregen. Dus verder geen probleem. De gele plakkertjes houden de bovenste kunstof leuning op haar plaats tijdens het drogen.

Daarna het gedeelte in de primer gezet.

attachment.jpg

Helemaal voorin de boeg is het platform meteen mee erin gezet. Later komt hier nog reling omheen met een trapje.

attachment.jpg
 
Terug
Bovenaan