Beter te laat dan nooit Y.
Ik heb nog vaak over dit model, waar ik niet volledig tevreden over ben, nagedacht en blijf het jammer vinden dat ik niet mijn oorspronkelijke plan heb doorgevoerd om de glans van de laklaag terug te dringen.
In eerste instantie was de bedoeling: verflaag -> 2K-vernis meerdere laagjes -> net zo lang schuren in steeds kleinere korrel tot er een spekgladde eindlaag was -> aan het eind een
iets grotere korrel, bedoeld om minieme krasjes te krijgen waardoor het model nog steeds mooi blonk maar niet meer zo overdreven hard. Bijvoorbeeld korrel 2.000.
Dit plannetje ging niet door. Omdat de karmijnkleurige lak zo ontzettend moeilijk te bewerken was (dik, ruw) was ik op een gegeven moment blij met een redelijk gladde laag. Ik weet niet meer bij welke korrel ik precies ben gestopt met schuren, maar in elk geval wat te vroeg. Ik was op dat moment bang om het model te verpesten als ik verder zou gaan (door de vernis heen te schuren). Achteraf gezien vind ik mezelf hierin te voorzichtig, ik had niet zo snel tevreden moeten zijn. Mijn volgende laklaag ga ik zeker op de beschreven manier proberen (maar met andere basisverf).
Daarnaast meen ik, dat het concept 'out of the box' mislukt is. De bedoeling was om eens lekker snel iets te gaan bouwen door strikt 'out of the box' te bouwen, maar in de praktijk ging ik allemaal trucjes bedenken om me daar toch weer niet aan te houden. Gloeilampjes van secondenlijmdruppel: OOB, want lijm mag ik gebruiken. Uitgebreide verwering? OOB, want ik pas niets aan. Verfvariaties om effecten te krijgen? OOB, want verf is verf. Alles tot in de puntjes schoonmaken en alle gietnaden zo goed als ik kan verwijderen? OOB, want dat hoort bij de opkuis. Maar uiteindelijk kostte deze bouw me door dit alles veel meer tijd dan verwacht.
Geheel ontevreden ben ik ook weer niet, ik ben blij met de zorgvuldig aangebrachte verwering (maar had dan bijv. net zo goed 5 minuten extra kunnen besteden door even wat bougiekabels toe te voegen, nu het OOB-principe te kunstmatig bleek). Het interieur is uiteindelijk, met behulp van forumleden Erwin en Silenoz geloof ik, toonbaar geworden. En het is natuurlijk een prachtig autotype, waar ik met plezier nog eens naar kijk.
Dit model is de aanleiding geweest om na te denken over methoden om het bouwen sneller en plezierig te maken, met specifieke regels; dit heeft geleid tot het idee van
de recente groepsbouw. Misschien dat in dat concept nog een tweak kan komen, bijv. dat er op geforfaiteerde schaal verweerd mag worden (bijv. in totaal 2 uur), maar te lezen aan de meeste reacties in die groepsbouw ervaart men plezier in het 'snel' bouwen. Zo komt er eens resultaat; het hoeft niet altijd even gedetailleerd te zijn.
Dank je wel voor het doornemen van het topic, ik had het voor een groot deel bedoeld als 'lees mee en leer mee'-verhaal, reden waarom ik veel dingen redelijk uitvoerig beschreef. Fijn om te lezen dat het topic niet in de vergetelheid is beland!
Diorama komt er niet, ik weet niet eens meer dat dat de oorspronkelijke bedoeling was. Ik ben bezig met de Delage 15-S-8, zie
hier, en probeer daar zo snel mogelijk een nieuwe vlog voor te maken maar op dit moment heb ik eenvoudigweg te druk op mijn werk om iets aan het Delage-project te doen.