misschien heb je gelijk en inderdaad word er gemakkelijk " 't is goed of 't is knap " gezegd ( geschreven ), maar zoals je ook aangeeft zijn er bepaalde leden die niet graag kwetsen dat ligt grotendeels in onze opvoeding in Belgie niet dat het een verschoning is dat niet
Misschien onderschat ik dat inderdaad een beetje. Anderzijds, kán het wel en worden er wel degelijk opbouwende commentaren gegeven. Jijzelf doet dat soms, maar ook bijvoorbeeld (en ik vergeet er natuurlijk meteen een paar), wat de Vlamingen betreft, Silenoz, Erwin, Steven VD, Rocknrolla en de admins (dat de admins wat actiever zijn in de bouwtopics valt te prijzen, omdat ze op die manier een van de ongeschreven taken van een admin uitstekend uitoefenen.. het bekijken van en reageren in inhoudelijke topics, om de gang er een beetje in te houden).
Als ik zo'n opbouwend kritische opmerking zie, vind ik in het algemeen het bouwtopic meteen ook interessanter. Ik ben dan onder andere benieuwd hoe de bouwer reageert en of hij het aangereikte accepteert en misschien zelfs meteen toepast (hoewel dat lang niet altijd het oogmerk is).
en klein voorbeeldje toen ik nog werkte had ik verschillende stagairs en op een keer heeft de jongen een wiel laten los staan , ik ga er mee rijden en voel dat er iets niet klopt .
Nu kon ik 2 dingen doen , de eerste is het aan de grote klok hangen zodanig dat die jongen serieus voor schut stond , ik heb voor de tweede manier genomen en hem appart geroepen en hem dat wiel zelf laten vast zetten en hem de boodschap gegeven van " maat 1 x ok dit blijft onder ons maar geen tweede maal " de jongen voelde direct dat hij een fout begaan had en zal deze verwittiging nog lang herinneren , dan dat hij voor de hele zaak voor schut staat dat kweekt een soort van haat of woede
PM's is vaak een goede oplossing inderdaad. Vaak gebruik ik die zelf ook; veel actieve bouwers op dit forum hebben met mij per PM gecorrespondeerd over hun of mijn bouw. Vooral in twee gevallen: ofwel er is net een hele stortvloed aan complimentjes gekomen en dan voel ik me niet zo vrij om daar dan tegenin te gaan; ofwel het is een heel goede bouwer die ik (in mijn optiek) een storende fout zie maken. Die bouwer verdient het dan niet om zo in verlegenheid te worden gebracht. Dus dan per PM en dat werkt prima.. precies zoals jij het beschrijft in je voorbeeld met de stagiair die een fout maakte en die je niet en plein public wilde confronteren met die fout.
Het nadeel van de PM-methode is dat anderen het niet meekrijgen en er dus niets van kunnen leren. Maar het doel heiligt wat dat betreft het middel en vaak licht de bouwer ook nog wel de aanpassingen (als die er zijn) toe.
Nu ik probeer toch wel eerlijk te zijn maar niet kwetsend
Dat is precies het karakter van de opbouwende kritiek die ik vaak mis... (ik doel niet op jou hoor maar in het algemeen).. het is ook veel makkelijker om het topic weg te klikken, of om te zeggen 'goed gedaan', dan een uitgebalanceerdere reactie te geven. Ik schreef eens ergens (topic helaas verwijderd) 'probeer eens van elke drie bouwtopics die je bekijkt in ééntje een reactie te schrijven, van elke tien bouwtopics een inhoudelijke genuanceerde reactie met complimenten afgewisseld met opbouwende kritiek' of zoiets (getallen kunnen variëren). Schroom ook niet om te schrijven in topics over bouwgebieden die buiten je comfort zone liggen.
Maar weet ook Roy dat er toch weer een paar nieuwe gasten zijn bijgekomen die geen weet hebben van hoe het zou moeten in het begin van een topic
Zolang die template er niet is, kun je ze dat zeker niet kwalijk nemen. Maar correct me if I'm wrong, volgens mij heeft nog niemand zo'n opsommingkje voor in zijn topic staan. Indien wel, heb ik het gemist.
Enzovoorts enzovoorts, ik kan hier nog veel tekst aan wijden maar daar is dit topic niet voor. Misschien had ik mijn oorspronkelijke bericht (het antwoord op Pascals opmerking) toch ook ergens anders moeten schrijven want enerzijds was ik niet op zoek naar discussie en anderzijds lokt mijn oorspronkelijke post die misschien toch wel uit.
Hoe dan ook, ik stel voor dat we in dit topic toch maar gewoon doorgaan met de bouw van de BMW en mijn forumgerelateerde opmerkingen laten voor wat ze zijn. Wat betreft contact, ja dat zal ik ook gaan missen maar we hebben elkaars e-mailadres en ik zal gewoon op de ledendag aanwezig zijn he. En, ik ben nog niet weg! En, waarschijnlijk heb ik na een paar maanden spijt als haren op mijn hoofd en kom ik met hangende pootjes terug..
@Jelle: inderdaad heel erg spijtig dat de grille verloren is gegaan. Ik dacht 'ik ga hem wel vervangen' afgewisseld met 'nee ik ga hem niet vervangen, de BMW moet out of the box blijven' en zo nog wel een paar keer, de afgelopen week. Maar toen ik de grilles in geplaatste toestand zag, wist ik dat ik het nooit meer zou kunnen wegmoffelen met wat Tom Tom-loze geplette insectjes hier en daar. Van die naalden had ik al eerder stukjes gebruikt om de linkergrille (voor de kijker rechts) 'bij te werken' dus ik wist al dat dat de juiste dikte was.Maar jammer inderdaad...
649. Een grille in situ gedryfit.
650. De andere grille wordt gespiegeld voorzien van verticale spijlen. Dat zal het meest overtuigende beeld geven.
651. En voilà, klaar om te schilderen (wel nog even drogen...).
Totaal bestede tijd: 160.5 uur.
Laatst bewerkt: