Drie geweldige reacties!
@Marc v. N.: toffe reactie; inderdaad was de grille aan chauffeurskant niet meer mooi en hij fungeerde vooral nog als doorn in mijn oog. Ik ben blij te zien dat het extra werk gewaardeerd wordt.
@Marc S.: dank je wel Marc, ik ben blij met de vele views; bekijk ze echter wel in verhouding tot de 451 posts die tot heden al zijn geschreven (andere topics komen vaak niet verder dan 100 posts) en dat Google hier zodoende ook vaker kijkt om de pagina te indexeren (immers, de pagina wordt vaak geactualiseerd).
@Pascal: je reactie heeft mij positief verrast! Ik zal eens een kijkje in mijn gedachten geven wat mijn beleving van dit forum betreft en hoe jij die met een post als die welke je hebt geplaatst ten positieve beïnvloedt.
Ik vind het forum gezellig, vooral de ledendagen. Maar de laatste tijd heb ik me ook behoorlijk geërgerd aan dingen die ik eerder al zag maar die me steeds meer opvallen. Anderen zullen het niet zien of er zich weinig van aantrekken (of zeggen: ieder doet toch gewoon waar hij zin in heeft, wat zeur je) maar ik zit aan mijn eigen gedachten vastgeketend. Voorbeelden, zonder daarbij een discussie te willen starten: 1) Er wordt relatief weinig gereageerd in bouwtopics. Ik heb dit al vaker geschreven. Mensen doen moeite om hun bouw te voorzien van foto's en tekst, maar de meeste forumbezoekers reageren daar niet op en vinden het interessanter om te praten over beurzen, nieuw gekochte modellen, verjaardagen en het weer. Ik klaag niet over een gebrek aan belangstelling in
dit topic, want die was er in voldoende mate, maar heb het over andere bouwverslagen.
Er zijn ook steeds meer forumleden die alleen maar oog hebben voor hun eigen verslagen en nooit reageren in andermans topics. Hoewel dit ook niet hoeft, benadeelt het de sfeer op een forum (althans zo zie ik het). En 2) Er is te weinig opbouwende kritiek op elkaars bouw. Het is een beetje de Vlaamse mentaliteit (op zich een heel positieve eigenschap, beter dan bij het vaak venijnige Modelbrouwers, laat ik daar helder over zijn!), waarbij men een ander niet wil kwetsen, maar zo help je elkaar niet vooruit. Tegenargumenten als 'het gaat erom dat je zelf tevreden bent' en 'ieder zijn eigen tempo' overtuigen mij niet. Ik heb hier al het nodige over gezegd en zal niet in herhaling treden. Wel zal ik eerlijk zeggen dat sommige bouwprojecten op dit forum echt van een behoorlijk 'voor verbetering vatbaar' niveau zijn, om het eens voorzichtig uit te drukken. In het verlengde van dit punt, vind ik het dan ridicuul, contraproductief en
beledigend voor de bouwer dat er dan een overload aan complimentjes komt. Beledigend, omdat we hier geen kinderen zijn en niet hoeven te worden gepaternaliseerd. Ridicuul, omdat het gebrek aan visueel succes in een bouw soms recht evenredig loopt aan de intensiteit van de gegeven complimenten. En contraproductief, omdat de bouwer én er niet van leert én denkt dat hij op de goede weg is; terwijl ik zeker weet dat er achter zijn rug om iets anders wordt gezegd.
Vanzelfsprekend is het zo, dat sommige bouwers niet verder kúnnen en andere niet verder wíllen. En sommige bouwers hebben niet de materialen ter beschikking om optimaal te kunnen scratchen bijvoorbeeld. Of niet de financiële middelen. Een oplossing om die gevallen in reacties goed te kunnen benaderen is, wanneer de bouwer in zijn openingspost vertelt wat voor reacties hij graag zou willen. Wil hij kritiek? Kritiek op macro-niveau alleen, of ook op micro-niveau? Hoeveel ervaring heeft de bouwer? Hoeveel geld wil hij maximaal aan deze bouw besteden wat materiaal betreft? Et cetera. Maar dit voorstel is door het forum niet opgepikt. In nieuw te starten bouwtopics zou je dit bijvoorbeeld als template kunnen zetten die door de topicstarter alleen nog maar hoeft te worden ingevuld als een soort formuliertje, ik heb hier ook al een voorstel voor gedaan; helaas is hier niets mee gedaan en weten we niet wat de starter van een bouwtopic van de forumleden verwacht (op een enkele bouw na, bijvoorbeeld die van Pascal... ik heb hem recht toe recht aan gevraagd wat hij van mijn en andermans reacties verwachtte en ik kreeg daar een eerlijk antwoord op, vervolgens gaf ik dan ook een eerlijk antwoord).
Dus blijven we dobberen met 'prachtige bouw' en 'ik ben groot fan' en dergelijke, aan welke reacties je niet kunt zien wat de werkelijke mening is van de mensen. Het enige, en werkelijk enige, wat je hier aan hebt dat de bouwer motivatie krijgt om verder te gaan. Dat is dan een kortetermijnsverdienste, want volgens mij krijgen de meeste bouwers echt blijvende motivatie als hun kwaliteit blijft groeien en als ze merken dat mensen ook gemeend enthousiast zijn.
Dan zijn er nog verschillende manieren om je punt te maken. Afbrekende kritiek en opbouwende kritiek. Ik denk dat met wat tact, iedereen de verbale kwaliteiten zou kunnen kweken om aanvaardbare opbouwende kritiek te geven.
De laatste weken heb ik mij behoorlijk geërgerd aan bovengenoemde punten en om die reden las ik, na afronding van dit topic, zoals mijn gevoel nu is, een pauze in op dit forum; behalve wat betreft de ledendag betreft, daar heb ik veel zin in want om de een of andere reden kan daar wel in eerlijkheid worden gesproken over modelbouw en elkaars verworvenheden. Ik kan achteraf zeggen dat Erwin en Silenoz me, door hun eerdere kritiek over de stoelen, hebben aangezet dit topic te vervolgen want ik zag het eigenlijk niet meer zitten. Daar kreeg ik dus een boost van. Maar na afronding van dit topic zal ik tot nader order minder actief zijn op het forum. Ik weet dat sommigen daar blij mee zijn en vermoed anderen wat minder.
Zo heb ik het kader geschetst waarbinnen ik kan terugkomende op jouw punt. Zoals je inmiddels begrijpt, vind ik het tof dat je niet alleen zegt dat het niet realistisch is, of dat je een voorstel doet hoe ik het zou kunnen verbeteren, maar dat je daarnaast ook durft te zeggen dat je het niet mooi vindt. Ik kan niet anders zeggen dat dit me ook weer energie geeft en extra motivatie om het de volgende keer beter te doen.
En normaal gesproken zou ik het ook aanpassen conform jouw tekening. Je hebt namelijk gelijk. Ongepaste reactie? Totaal niet, je hebt alle recht om iets wat je signaleert te benoemen. Zoals gezegd, dat is zelfs beter en het is een verfrissing op dit forum.
In alle gevallen behalve dit, zou ik je suggestie volgen. Je weet inmiddels dat ik redelijk ver ga om voor elkaar te krijgen hoe ik het graag wil (in deze bouw vooral het maken van de laklaag met de vermaledijde Faskolor-verf en, in mindere mate, het aanpassen van de stoeltjes; voor een extreem geval zie
dit topic waarbij ik op 13 verschillende manieren probeerde louvres na te maken. De 14e manier volgt na afronding van de BMW-bouw, ik ga proberen de louvres te photo etchen. Uiteindelijk moet en zal het goed zijn).
De reden dat ik in dit geval blijf bij de grille zoals ik die heb gemaakt is, dat de dikte van de kopspelden te vergelijken is met die van de spijlen in de Revell-grilles en dat ook de afstand tussen de spijlen vergelijkbaar is. Uitgangspunt blijft dat deze bouw uiterlijk als 'out of the box' zou moeten kunnen gelden. Zou ik het mooi willen doen, zou ik in plaats van 3+2 spijlen 6+2 spijlen maken zoals jij het aangeeft, en dan proberen de gaatjes te boren (hoewel dat wel een héél lastige methode is). Maar ik wil het dus bewust niet mooier maken dan hoe het was.
Hartelijk dank voor het eerlijk delen van je gedachten dus. Alleen daar kan ik als modelbouwer mee vooruit komen. Groot compliment!