Doomwad, bedankt man, leuk dat je even tijd maakt voor de militaire tak van de hobby.
Erwin, merci, ik moet eerlijk bekennen dat de techniek niet zo voor de hand liggend is als de boekjes ons soms voorschrijven. Het kan best wel complexer zijn dan het lijkt. Nu, een whitewash in één keer met bevredigend resultaat neerzetten zou ik zelfs niet leuk vinden, een mens moet wat kunnen zoeken af en toe he.
Koekie, je bedoelt de KVII van Mig ? Dat is inderdaad een machtige bak geworden, die man maakt top modellen!
Famo, no problem, de haarlak laat je even indrogen en dat duurt echt niet lang. Als je er dan watergedragen acrylverf over spuit en ook die laat indrogen, gaat dit niet reageren op mekaar. Je hebt het water nodig om de haarlak weer zacht te maken, zo ontstaan de schilfertjes die je kan wegpoetsen.
De foto's tonen inderdaad laag-over-laag behandelingen, maar het echte poetswerk met penselen vindt plaats in de eerste verflaag. De tweede laag teister ik dan met een tandenstokertje, of met een stug penseeltje in tamponnerende verticale beweginkjes, dus niet stekend want dan beschadig je de verf doorheen de lagen.
Ron, bedankt voor de snelle toelichting vriend!
Silenoz, inderdaad, zo heb ik de effecten bekomen. Maar laagjes vernis tussen de diverse behandelingen kon ook om echt op safe te spelen naar de eerder behaalde effecten toe.
Ratticus, mijn nek neemt buitenmaatse proporties aan zo maar ik ben erg gecharmeerd dat je het mooi vindt!
In elk geval vandaag weer even aan de verf gesnoven.
Eerst heb ik het hele model goed gecontroleerd op mindere plekjes in de verf en whitewash. Een hoekje wat bijgewerkt en dan een laagje glansvernis erover gespoten (Clear van Tamiya).
Ik heb een begin gemaakt met de simulatie van whitewash restanten rond handgrepen, bouten, bij lasnaden etc...op die plekken blijft de witte kalk het langst hangen. Om dat te doen gebruik ik enamelverf die makkelijk weer bij te sturen is met white spirit, om harde en ook zachte witten te bekomen.
Halverwege deze werken :
Goe weekend! G.