Hey,
Pascal, indd, ik gebruik kurk omdat dit een dankbaar materiaal is om mee te werken, je kunt het schuren, zelfs wat vijlen, snijden, enz...
Op dit werkstukje heb ik de kurk rechtstreeks aangebracht op de MDF, omdat de straat iets of wat vlak mag zijn, buiten de kleine verzakkingen die ik zelf gecreëerd heb. Op de schaal die ik gebruik zijn de stenen zeker te klein voor op schaal 1/35, ik heb je topic al gezien, en snij mijn 'stenen' 2 mm op 1 mm. Meestal snij ik repen op maat en snij dan willekeurig de stenen eruit. De ene is wat groter dan de andere maar dat heeft juist de mooie vorm van de straat en in het echt zijn kasseien ook niet echt recht en mooi op maat. Dat probeer ik te maken in deze schaal. Dus ja, alle stenen zijn stuk voor stuk gesneden.
Maak zeker dat je kleine en grote stenen hebt om een soort van kruisverband te leggen in je straat, dus zeker niet recht op recht leggen maar maken dat er verband in zit. Kijk maar eens naar de 'echte' straten en je zult wel zien wat ik bedoel.
Mocht je echt een 'boerenstraat' willen maken kan je de kurk nog altijd op een oneffen ondergrond leggen van een soort van isolatieplaat die je ruw hebt uitgesneden. Dan kan je echt een zeer slechte 'karrewegel' maken met diepe verzakkingen. Om kleine verzakkingen te maken dien je echt enkele stenen iets of wat te halveren, schuin af te snijden, enz..., om dan kleine verzakkingen te maken.
Lijmen doe je met houtlijm, verdund met water of puur. Nadat je de straat hebt gelegd, dien je wel nogmaals over te gaan met , en nu zeker, verdunde houtlijm om je stenen te verzegelen en om deze dicht te maken voor het verdere proces, zijnde het schilderen ervan.
Ik hoop dat je hieraan iets hebt, anders, vraag maar op he...