Boegschroef
Vandaag ben ik terug druk bezig geweest op de scheepswerf.
Yep, de boegschroef is geplaatst.
Hoe ik dat gedaan heb kunnen jullie aan het volgende fotoverslag zien:
Nadat ik de positie van de boegschroef had bepaald, werd alles op de romp uitgetekend.
Vervolgens werd het gat ruwweg uitgeboord...
...om dan met de frees verder te worden bewerkt.
Toen dit achter de rug was moest ik enkel met schuurpapier het schroefgat mooi egaal maken.
Eer ik de schroef kon plaatsen moest ik eerst de motor ontstoren en van de gepaste bedrading voorzien. Het laatste wat ik wil is een model dat door een slecht ontstoorde motor op hol slaat.
Hier zien we de straalpijpen door de romp heen steken.
Zoals jullie ook kunnen zien moest ik de gaten groter maken dan de diameter van de pijpen. Dit omwille van de vorm van de boeg.
De boegschroef voorlopig geplaatst (dryfit).
Hier is de schroef door middel van polyesterplamuur aan de romp bevestig.
Ik heb me niet zitten bezig houden om dit mooi glad te maken omdat je daar later toch niks meer van terug ziet. De schroef zal volledig onder het bakdek zijn weggewerkt.
Jullie merken ook op dat de motor volledig is afgeplakt. Dit heb ik gedaan omdat anders het eventuele (schuur)stof door de openingen in het motoranker kan geraken en dit is natuurlijk niet al te gezond.
Op een later tijdstip zal het maskeerpapier terug verwijderd worden.
Eens de boegschroef volledig waterdich aan de romp was bevestigd, moesten natuurlijk de uitstekende delen worden afgezaagd.
Dit is het resultaat na een schuurbeurt. Mooi glad, niet?
Om zeker te zijn dat de schroef volledig waterdicht was, kwam deze kleine proef in het testbassin... euh... onze vijver.
Op dat moment was het ook eens tijd om te kijken of het roer en de hoofdschroef ook waterdicht waren gemonteerd.
Wat gelukkig het geval was... .
Uit ervaring weet ik dat zo'n boegschroef in sommige vaarwaters wel enkele waterplanten kan opzuigen, en dit met alle gevolgen van dien.
Om dit te vermijden moest ik -net zoals bij al m'n rc-schepen- zorgen dat er beschermbeugels voor de straalpijpen worden geplaatst.
Deze beugels zorgen er ook voor dat er per ongeluk geen vingers in de straalpijpen kunnen geraken. Zeker als er kleine kinderen in de buurt zijn!
Hier werden de hulplijntjes voor deze beugels op de romp getekend.
Zes beugels aan bak- en stuurboord moeten er nu voor zorgen dat alle ongewenste items tijdens het manoeuvreren niet worden meegezogen.
En zo is de stand van vandaag: alles zit momenteel op z'n plaats.
Nu kan ik eindelijk de volgende dagen alles gaan schuren... en schuren... en schuren... en schuren... en... ... ... ... ...
.
Wordt vervolgd.
Droop