Hoofdsponsor

1/10 British tank crew member WWII (Young Miniatures). [DONE]

• Onderwerp starter Onderwerp starter GUnit
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
De para die ik liggen heb is een hedendaagse Belgische met volledige uitrusting gekocht van een mede forum lid op een sockel met het embleem van de para's.
Het is een heel gedetaileerd figuur ongeveer op schaal 1/6 denk ik en wil er pas aan beginnen na voldoende tips hier gevonden te hebben en na testen op andere figuren daar de para eerder een uniek stuk is.
Er zit hier op het forum wat kennis bij elkaar e en leuk dat iedereen het met iedereen wil delen.

wanneer jij je veiliger voelt met olie, dan is dat je medium Guy.
Ik had het ook, ik krijg het niet te pakken met acryl.
Ik gebruik acryl wel om te gronden, waterige lagen, ook om globaal kleurgevoel aan te zetten.

het plan is dan invullen met olie.
dat langer niet willen drogen vind ik eigenlijk een gemak, zo heb je oneindig tijd om netjes te blenden.
maar het is wel zo dat het feitelijke eindresultaat pas zichtbaar is als het droog is.

mijn Hans Landa staat nog steeds onder een lampje in de vitrine om te kijken hoe ik verder doe.

haast is bij figuren schilderen niet geboden.

Ge leert niet zwemmen als ge op het droge blijft staan mannen.
Guy, ik weet niet wat de anderen voor scherm hebben of ik wordt oud maar iets grotere of detail foto's komen constructieve kritiek ten goede.
Voor de rest goed bezig.

Grtx Jan

Ik geef je gelijk René. Dat waar je je zelf het beste mee voelt, dat is jouw medium.
Alle begrip voor jouw argumenten Jan, inderdaad, niet geslagen is helemaal mis, maar ik voel me zelf toch ook niet helemaal goed met acryl.
Het blenden van de kleuren met olie is toch nog iets makkelijker dan met acryl.

Mark

Mark, het probleem is dat velen de oefenperiode gewoon willen overslaan. dit lukt jammer genoeg zeer zelden.

Jan

Vandaag heb ik wat gepenseeld met de eerste olieverf. Meerbepaald de kraag van de trui en de zgn. oversuit werden qua kleur reeds wat bijgestuurd. De binnenkant van laatstgenoemde heeft een bruingroene kleur. Hier gaat het voornamelijk om het lokaliseren van de eerste ruwe licht- en schaduwtonen. Dit is slechts heel basic. Nu ga ik de rest ook zo aanpakken, tot alles qua schilderfase op één lijn zit. Ik wil niet onmiddellijk allerlei effectjes najagen maar geduldig opbouwen.

Foto van de buste, veel groter dan ze in werkelijkheid is :

10_zpsaf4be4cc.jpg

schilder je het hoofd en torso separaat Guy? of is het al gemonteerd.

je jaagt nog geen effecten na nu maar is het een plan om wat van het groen in de huidskleur te blenden in de schaduw thv de kraag ( reflexie)?

René, ik bedoel dat ik niet te snel de contrasten de hoogte zal injagen. Ik zou er graag stapsgewijze een uitgebalanceerd geheel van willen maken. Over reflexies heb ik nog niet eens nagedacht, maar als dit realistisch is zal ik me daar zeker even over beraden.

ik heb weet van het feit dat je geduldig bent :-) en volledig.
Vandaar mijn gedachte. Alvast beetje vooruit kijken doet geen kwaad.

Jij zelf bepaalt de wijze waarop je het geheel belicht wilt zien, getemperd of juist wat extremere lights.
Het aanmaken van de juiste kleuren om het huidgevoel te benaderen is ook al lastig genoeg.

zoals je merkt, ik volg hem met plezier en ga er fijn onbevangen van genieten...

Goed bezig Guy en wat René zegt, je werkt met de verf die je het beste bevalt en dat is in jouw geval olieverf, een verf waar ik totaal niet mee uitkom en ik zweer bij acryl. Beide verven werken goed en uiteindelijk zal elk zijn voorkeur hebben. De basis ziet er goed uit en de kraag ook.
Veel contrast is kan, alleen hoeft het niet, een buste heeft door zijn formaat zijn eigen schaduw en en lichte plekken en dat hoeft niet altijd zodanig benadruk te worden, dan krijg je toch een erg geverfd model, terwijl juist met subtiele overgangen en minder contrast een figuur meer leeft. Uiteindelijk is eigen voorkeur.
Ik blijf het ook met belangstelling volgen, mijn laatste buste is bijna klaar en deze ziet er interessant uit.

Jip, ik heb lang met olieverf gewerkt en ken het medium goed. Acryl vergt een heel andere opbouw en dat wringt. Maar ik wil het later wel leren.

De ogen werden vandaag voorzien van wat helderblauw en pupillen. Er volgen nog fijnere nuances en een reflexielicht en daarna nog glansvernis.

De oversuit werd tevens geschaduwd en zachtjes opgelicht waar nodig. Meer volgt.

14_zpsabbdd753.png

Vriendelijke groet ! G.

Met elke stap zie je de Brit groeien en met olieverf ben je goed bedreven en waarom zou je veranderen Guy? Het gaat uiteindelijk om het plezier en met dit medium slaag je erin tot nu toe een zeer levende buste neer te zetten die met veel belangstelling zal volgen ;)
Grt Johanna

Heb je de schaduwen ook met olieverf gezet G ?
Zoals Jip ook al schreef, je ziet die Brit met de keer groeien...
Prachtig, ik blijf met grote gretigheid volgen.

Mark

Dank je Jip, ik ben blij dat je zoveel steun geeft. Als jij zegt dat het er levendig uitziet ben ik heel tevreden !

Inderdaad Mark, eerst heb ik met donkere verf alle hoeken en kieren waar geen of weinig licht komt, ingeschilderd. Met een zeer zachte borstel heb ik de verf dan tamponnerend laten overgaan in de rest van de oversuit. Met een andere zachte borstel brushte ik dan minieme hoeveelheden lichtere verf over de meer belichte delen. Donkere en lichte verf mengden zich heel subtiel en zonder achterblijvende toetsen of strepen.
Ik moet toegeven dat ik hiermee veel lol beleef en het is een welkome afwisseling met de pantsers van afgelopen tijd. Na deze zal ik mijn Char met hernieuwde kracht kunnen afwerken !

Bedankt voor de toelichting G.
Dat je je Char met hernieuwde kracht gaat kunnen afwerken, daar twijfel ik zelfs niet aan.

Mark

Guy, ik wil de spelbreker niet zijn en het doet geen afbreuk aan je schilderkunsten.
Maar of je tanker heeft een vrij moderne suite aan of voor de geplande epoche is hij te groen
https://www.google.be/search?q=ww2+british+tank+suit&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=pg3fUdTVGMOQtAa0z4GgBg&ved=0CC4QsAQ&biw=1680&bih=925

Grtx Jan

Jan..........mischien wel een heel terechte opmerking...maar denk dat guy kennende dat helemaal nog gaat aanpassen;););).....hij leeft van referenties....en daar bewonder ik hem zo voor...guy...top man doe zo voort :nowink::nowink::nowink:

Hallo Jan, het wordt zeker geen moderne suit nee, en een spelbreker ben je zeker niet, integendeel ik ben gerust tussen zo'n betrokken mensen.

Deze referentie geeft aan dat de oversuits verschillende tonaliteiten konden vertonen, je ziet eerder bruine, en enkele groenere exemplaren op deze wartime foto.

4_zps5320d734.jpg

Het vuilere uitzicht wil ik middels transparante bruinachtige washes in verschillende tonen gaan nabootsen. Ik kan het niet helpen, ik ben een laag-over-laag man denk ik ? Hij wordt in elk geval wel nog bruiner.

Oeps Spaander, ik moet je gelijk geven. Maar dan nog, soms is het heel moeilijk om een beoogd effect te bereiken. De mooiste vind ik die van tanker 2 en 3, daar wil ik een beetje naartoe werken. Ik garandeer niet dat dit lukt, het is verdorie lang geleden:wacko:.

Laatst bewerkt:
nice job Guy! Dit is sowieso weer een werkstuk waar je u zal kunnen uitleven met washes, filters, pigmenten,... Geheel uw ding dus!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan