Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Hello beste mensen... op den duur durf ik eigenlijk bijna geen draadje meer beginnen op het forum, als je ziet wat ik allemaal begin en uiteindelijk al in tijden niets meer afgewerkt heb (enfin, toch niet op het forum).
Momenteel heb ik massa's vrije tijd, en covid-19 is dit keer niet de oorzaak, neen, de alwetende "safety officer" (amper 25 jaar en nog nooit een trein van dichtbij gezien) heeft beslist dat ik niet meer voldoe aan de vereisten, nodig om bij hun amateuristisch spoorwegbedrijf gedetacheerd te blijven
De directe gevolgen voor mezelf : tot eind februari in mijn opzegperiode, dwz, ik behoud mijn wedde (zonder de productiepremies evenwel), zit alle godsganse dagen thuis (zonder coronamaatregelen zou het een zeer productieve periode kunnen geweest zijn met behulp van een flexijob), en zal na mijn opzegperiode mijn wagen moeten teruggeven (hoe ik aan geld voor een andere auto zal komen om terug naar de nmbs te gaan werken weet ik echt niet).
Dus : toch nog maar een halfslachtige poging om iets te maken.
Omdat mijn vrouwtje gek is van deze locomotief (zelf heb ik ondertussen een hartgrondige hekel gekregen aan alles wat ook maar lijkt op iets van mijn werk... de ondankbare rotzakken), geef ik jullie de Central Pacific n°60, oftewel den "Jupiter"...
http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=135303&d=1605287749
Even voor alle duidelijkheid, het model is weliswaar gebaseerd op een echt bestaande n°60 Jupiter, echter deze is eigenlijk een replica uit 1979, terwijl de echte, gebouwd in 1893, reeds in 1909 "gescrapt" werd, maw ; het kleurenschema zal wellicht niet 100% correct zijn aangezien er van de echte "Jupiter" enkel een paar wazige zwart-wit foto's bestaan.
http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=135356&d=1605388412
De reden waarom de n°60 "historisch" genoeg was om een replica van te bouwen is dat het feit dat deze, samen met de n°119 ("Leviathan", als ik me niet vergis), betrokken was bij de "Last Spike" ceremonie (10 mei 1869) waarbij de symbolische "golden spike" bevestigd werd die oost en west met elkaar verbond.
De bewuste "golden spike" (17.6 karaat) bevindt zich heden ten dage in het California State Railroad Museum.
De bouw van het model :
De "eerste snede", ofte de aanvang was enkele dagen geleden op 10/11, maar eerst nog een zijaanzicht :
http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=135306&d=1605288492
Een blik op de eerste bladzijde van de bouwtekening (over de enkel in het Pools geschreven bouwbeschrijving, zullen we het maar niet hebben zeker):
http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=135311&d=1605291096
En daar gaan we dan, we beginnen met het chassis, gelukkig heb bij het boek ook de lasercut (lc) onderdelen bijbesteld... en gelukkig zijn de 2mm dikke langsliggers bij de nieuwere uitgave ook inbegrepen, wat schijnbaar voorheen niet het geval was.
http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=135308&d=1605289598
Jupiter heeft 4 assen, waarvan 2 aangedreven door haar stoomketel, deze twee zijn zogenaamde "vaste" assen, wat inhoudt dat ze niet op een bogie zitten, maar op het chassis.
Uiteraard zitten ze niet zomaar door een gat in de langsliggers, maar zitten ze door zogenaamde "asplaten", deze platen zitten min of meer los over de langsliggers en kunnen dus op- en neer schuiven voor de vering.
http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=135312&d=1605291328
Elke asplaat bestaat uit drie onderdelen ; 0.5mm lc en twee uitgesneden stukken uit het boek (achteraf heb ik beseft dat ik op dat punt al een foutje had gemaakt, de onderdelen met luchtgekleurde cirkel hoorden enkel aan de buitenkant, de andere kant hoorde eigenlijk gewoon een stuk zwart papier te zijn, niet erg).
http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=135314&d=1605292939
Op volgende foto zien we de asplaten op de langsliggers gelijmd, in werkelijkheid zouden deze los in gleuven geschoven zijn geweest.
http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=135310&d=1605290375
Dag twee, 13/11 (op 11/11 hebben we van het zachte weer geprofiteerd om een mooie wandeling te gaan maken rond de abdij van Maredsous... kaas en bier aangevuld na de wandeling ).... dag 2 dus ; eventjes een zijsprong gemaakt naar een ander onderdeel namelijk de ketelsteun die teven ook dienst doet als draaipunt voor de bogie.
Eerst de "ruwbouw" in lc :
http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=135315&d=1605293903
En daarna de papieren bekleding erbij :
http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=135319&d=1605300893
http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=135318&d=1605299620
Aan de onderkant komt dan het scharnierpunt voor de bogie :
http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=135317&d=1605298356
Ondertussen is het chassis al wel een klein stukje verder, maar de foto's staan nog op mijn gsm en moeten nog overgezet worden... morgen of overmorgen wellicht een update van de bouwwerken.
Keep it safe...
Ps : ja hoor Fred ; de Cn2t zal echt nog wel verder gemaakt worden, daarvoor heb ik immers (samen met deze n°60) het boekje opnieuw gekocht.
Ik maak met deze site mijn foto's kleiner, mischien een idee.
https://icecreamapps.com/nl/Image-Resizer/
Ik maak met deze site mijn foto's kleiner, mischien een idee.
https://icecreamapps.com/nl/Image-Resizer/