Ergens in de jaren negentig heb ik op de kermis in Duffel eens een poster gewonnen in een lunapark, met daarop een aantal types van Amerikaanse helikopters. Die heeft een hele tijd op mijn kinderkamer gehangen, tot we uiteindelijk verhuisd zijn. Hij draagt er de sporen van.
Elk van deze types helikopter heb ik uiteindelijk gebouwd, van verschillende schalen en merken, maar er was er eentje bij dat tot hiertoe ontbrak op het appel omdat het op een of andere manier moeilijk was om die bij de courante merken zoals Revell of Italeri te vinden, en dat was de Sea Knight. Een tijd geleden verscheen de Japanse licentie van Kawasaki bij Academy, maar het was zowat aan het top van mijn budget toen en het waren wel heel rare kleuren met dat felgeel. Vorig jaar kreeg ik toch interesse in een kit van de D-versie van deze tandemrotor, nog steeds bij Academy die de enige zijn die ondertussen 4 kits van de Sea Knight op 1/48 uit hebben. Het zou een heel goeie kit zijn om te bouwen, op de decals na die wat moeilijker zouden gaan. Ik zal de inhoud eens tonen samen met de goodies die ik er ondertussen bij gekocht heb.
De kit is net als de Huey die ik voor het Vietnamdiorama maakte (dat nog steeds op 95% is blijven steken, maar het komt er nog wel eens van) oorspronkelijk afkomstig van MRC. Dit zit er in de doos, die zeker ruim genoeg is om ook alle extra's in op te bergen:
De handleiding ziet er wel informatief uit met onder andere de afmetingen van de heli op afgebeeld en een paar kleine referentiefoto's. Het is een quartoformaat boekje. De decals staan op een groot blad en als je vergelijkt met de boxart, dan valt er misschien al 1 ding op: er is geen blauwe vlag met sterretjes te zien. Alleen de sterren zelf zijn meegegeven, dus moet je die zelf uitzetten op de fuselage die je daarvoor blauw geschilderd hebt. Misschien is dit wel de properste oplossing, maar zeker niet de gemakkelijkste om uit te voeren. De getoonde versie is een uitvoering die gebruikt is op U.S.S. Camden in 2004 voor zogenaamde VERTREP-operaties (Vertical Replenishment) om voorraden met vrachthelikopters op een schip af te zetten zonder dat daarbij de vaart verminderd moet worden. De foto hierboven toont het afzetten van zo'n vracht op de USS Kitty Hawk.