Hoofdsponsor

1/8 Citroën Traction Avant 15-6

ERVARING
Ervaren, maar fouten maken doe ik nog genoeg
BOUWWIJZE
Out of box, met hier en daar wat scratchwerk
BOUWBUDGET
Geen budgetlimiet in gedachten
BOUWSTATUS
Voorbereiding
COMMENTAREN
Altijd welkom!
Ongelooflijk dat een grote kit als deze twee sprues te kort bevat.
Hopelijk heeft Heller een goede service qua onderdelen nabestellen?
 
dat is een heel autootje in omvang, maar daarom niet makkelijker te bouwen vrees ik.
Succes er mee, ga zeker af en toe komen kijken.
 
Net het hele item doorlezen , dat wordt een serieuze opdracht Roy , maar laat je niet tegenhouden en ga ervoor , ik zal zeker meevolgen, zeer benieuwd naar het vervolg.

Greetzzzz Modest.
 
It’s always a pain prepping parts , you can miss some on armour and get away with it , but on a car there is nowhere to hide it. Great start.
 
@falco @Beyond @DEMPSEY @oldieman @marc w @Modestforest @GraemeB dank allemaal voor jullie interesse in dit project! Er is hier verrassend veel belangstelling voor deze oude Heller-kit, waarschijnlijk omdat die (ook mij) tot de verbeelding spreekt. Ik kan mij voorstellen dat veel modelbouwers de doos vanaf 1977 bij tijd en wijle in de modelbouwwinkel zagen liggen, een -toen- onbereikbaar iets want als kind kon je zoiets niet voor je verjaardag vragen. In elk geval waardeer ik de belangstelling, ondanks de trage voortgang, zeer!

@Beyond: tsja twee sprues te weinig... in totaal bevat de kit, afgezien van de 5 banden, 43 sprues dus dan is 2 stuks niet eens zo heel opvallend veel. Maar wel jammer. Ik kan trouwens niet 100% uitsluiten dat de sprues er wel ingezeten hebben: de kit zat in het plastic voorafgaande aan de brand in onze woning. Toen we hem terug kregen van de opslag, was het plastic verwijderd zoals al het plastic van bijv. speelgoedverpakkingen verwijderd was omdat de rookmoleculen zich daaraan hechten. Ik zich echter in het geheel geen reden om aan te nemen dat iemand van de opslag die sprues eruit heeft gehaald, ook al omdat dit de enige twee zijn die dubbel in de kit aanwezig zijn. Relatief goed mogelijk dat de inpakker daar een fout maakte (ook omdat een exemplaar van beide sprues samen in één plastic tas verpakt zaten). Maar als Heller wil dat ik bijbetaal, geen probleem. We zullen zien. Naar het schijnt heeft Heller best goede service, al laten ze de mensen soms wel even wachten.

@GraemeB: prepping the parts is going to be a major undertaking here, mainly due to their size. It must be said that Heller did a fine job overall, considering that 1977 was the year of original issue of this kit model.


7. Men zou haast de gietlijnen binnenin vergeten.



8. De ejector pin marks aan de binnenzijde van de armen zijn moeilijk weg te krijgen. Je kunt ze vullen, maar het daarna strak maken kost evenveel moeite als de volgende methode. Ook erg arbeidsintensief, maar een lekker gevoel als het klaar is!

Stap 1: met een micro chisel (scherp beiteltje) héél voorzichtig het oppervlak rond de cirkel wegschrapen.



Probeer de littekens zo oppervlakkig mogelijk te houden:



Stap 2: met een gebogen mesje, alles effenen. Steeds op zoek gaan naar putjes en diepere krasjes, door het onderdeel te bewegen in het licht.



Stap 3: schuurpapiertje korrel 400, daarna korrel 600, daarna korrel 1.000: schuren. Hier 400.



En dan is hier, na een uur, de binnenzijde van het onderdeeltje klaar. Het blijft in het zicht en zoals gezegd, ik wil de kit eer aandoen.



Natuurlijk moet ook de rand opgeschoond worden. Hoe het was en hoe het werd:



O ja en speciaal bericht voor @coachke : jij wilt deze kit hebben, bouwen en ervan genieten, schat ik in...! Het is een ode aan de autotechniek!! Fantastisch om aan te werken. Hier een impressie:



Totaal bestede bouwtijd: 8 uur.
 
Duidelijke uitleg van het 'schoonmaken'(y), keuze korrel schuurpapier vind ik altijd een moeilijke... 'voor' en 'na' is een enorm verschil... dat moet idd voldoening geven.
 
Je zou bijna zo een kit kopen alleen al om de techniek van de ophanging te leren kennen!
 
Zit veel werk aan deze kit weet ik. Probeer eens een stukje met alleen korrel 400 gereed te maken voor spuitwerk en kijk of je dan nog schuursporen ziet na de primer en de lak. Ik schuur alleen maar met 400 soms minder omdat het schuurpapier slijt van het schuren. Polijsten is uiteraard een ander verhaal.
 
Die "klassieke" bouwtekeningen van Heller zijn misschien niet zo overzichtelijk als de moderne ingekleurde versies maar ik vind ze wel wat hebben omdat ik wel van die stijl houd.
Ik denk dat het schoonmaakwerk aan deze onderdelen behoorlijk "therapeutisch" kan werken overigens :winking:
 
Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik een zwarte spreu zie.
Rood al wel maar zwart niet.
Vraag mij af of het de zichtbaarheid op het kuiswerk beïnvloed naar kleine details toe ?
 
Mooi werk Roy. Ik ben net met hetzelfde werk bezig maar op een andere manier.
De onderdeeltjes zijn te dun en de ejector pin marks te diep om dit toe te passen. Dan zou het onderdeel veel te dun worden doordat ik dan veel te veel moet wegschrapen.

Zo'n beiteltje ga ik ook eens voor op zoek.

Ik zal er ook foto's van maken hoe ik het probeer op te lossen en dan posten in m'n topic.
 
Mooi opgekuist, die pin marks en gietnaden.

Ik haat die werkjes maar ze horen erbij en ik durf daar wel eens slordig in te zijn.

Grtz.

Luc :cool:
 
@DEMPSEY voor mij is de keuze van schuurpapier om plastic op te schonen 400, daarna 600 en daarna 1.000 waarbij 400 verreweg het meeste werk kost. Beginsituatie moet er trouwens een zijn zonder te diepe krassen, die schraap ik er anders eerst uit. Maar ieder doet dit natuurlijk op z'n eigen manier en met eigen keuze van middelen.

@Erwin ja de techniek van de ophanging, en/of de techniek achter een dashboard om maar wat op te noemen...:



De handleiding staat vol van dit soort mooie tekeningen en grote hoeveelheden details. Wat de ophanging betreft, de kit heeft een min of meer werkend en uitgewerkt systeem van torsievering (ik ga die van mij overigens vast zetten).

@coachke Dank je! :)

@Ron interessante tip, ik weet dat ik zelf bij een andere kit niet helemaal tevreden was na 400, maar weet eerlijk gezegd ook weer niet of ik verder zou hoeven dan 600. Ik zal deze bij een volgende gelegenheid eens testen: kijken wat het verschil is als je schuurt tot 400, 600 en 1.000. Wordt vervolgd.

@dancooper Ik vind de bouwtekeningen prachtig. Inderdaad niet heel overzichtelijk, maar je krijgt wel het gevoel echt bezig te zijn met autotechniek. Schoonmaakwerk is niet heel erg, geef ik toe. Je weet dat het een grooooooote kit is en daar schik ik me dan op enig moment maar naar. Het is hoe dan ook geen werkje dat zo af is.

@Pascal ik weet dat Italeri-kits van vrachtwagens uit de jaren '80 ook zwarte sprues hadden. Bij deze Citroën was het natuurlijk de bedoeling van Heller dat er al een zwarte onderlaag zou zijn voor de zwarte eindlak, maar omdat er steeds minder met enamel wordt geschilderd komt er steeds vaker een primer bij kijken en is de kleur van de sprues minder belangrijk geworden.

Zichtbaarheid kuiswerk maakt eigenlijk niet uit, zodra je gaat schuren wordt het antraciet van kleur.

Echt vervelende sprues zijn die van bijvoorbeeld Revell, in een soort aluminiumkleur ingespoten. Daar zie je een soort 'aderen' in die je niet weggeschuurd krijgt omdat ze in het plastic zitten. Onvoorstelbaar irritant, juist ook omdat de kleur van de sprues voor mijn manier van modelbouwen (primer gebruiken) niet uitmaakt.

@Michel bij de Miniart kit gaat dat dunner maken niet altijd lukken inderdaad. Bijteltje gebruik ik lang niet steeds trouwens, meestal hou ik het bij het halfronde mesje.

Als je zo'n bijteltje gaat zoeken, google dan eens op 'modeling chisel'. Er zijn verschillende vormen verkrijgbaar.

@Lucske de schoonmaakwerkzaamheden remmen wel wat af, maar de wetenschap dat niet iedereen zich ertoe zet dit te doen vind ik wel motiverend.
 
9. In het midden van de jaren '70 liep de Vietnamoorlog tegen z'n eind, galmden Donna Summer en ABBA uit de speakers en werd de kerncentrale Tihange I in Luik te werk gesteld.

In het dorpje Trun in Normandië rolden op een goede ochtend twee levensgrote Citroën Traction Avant zescilinders de fabriek van Heller binnen. De auto's waren door Heller aangeschaft puur voor het kunnen uitvoeren van een prestigeproject: een zo gedetailleerd en kwalitatief hoogstaand mogelijk model maken van een van de meest tot de verbeelding sprekende voorbeelden uit de recente autogeschiedenis van Frankrijk. En dat op een grootte die tot dan toe het terrein van Pocher was: schaal 1/8.

Heller zag zich verplicht de auto's aan te schaffen, omdat er geen blauwdrukken (meer) bestonden. De auto's werden gedemonteerd en, onderdeel voor onderdeel, geïnventariseerd, opgemeten en getekend. Zesduizend manuren later, waren de tekeningen klaar en konden de mallen worden voorbereid.

Het schitterende resultaat is deze kit, die me nu al telkens verrast door zijn precisie en ambitie. Het is duidelijk dat de ingenieurs van Heller echt iets prachtigs wilden neerzetten en daarmee de modelbouwwereld wilden verrassen. Naar het schijnt, heeft al deze grandeur en de hoge inzet ziende op deze kit, geleid tot het faillissement van het bedrijf een paar jaar later.

10. Met deze achtergrond is te begrijpen, dat Heller zo ver ging in zijn detail, dat het voor de modelbouwer bijzonder lastig wordt (en misschien zelfs ondoenlijk, daar gaan we achter komen) om het model volledig goed af te werken. Dit komt doordat echte onderdelen van de auto anders in elkaar steken dan plastic onderdelen. Die worden immers aan elkaar gelijmd, terwijl echte onderdelen bijvoorbeeld ineen geperst worden of geschroefd aan elkaar worden gezet. Ik wil jullie meenemen op een puzzeltocht, vooral omdat ik dit nergens anders over deze kit heb gelezen, zelfs niet in uitgebreide bouwverslagen op andere fora.

10a. Puzzelen jullie mee?

Op de achtergrond, het dwarsdeel ofwel de 'wieg', waaraan de draagarmen scharnierend vast komen te zitten. De instructies stellen, dat je eerst de twee houders A en B moet vastlijmen aan het dwarsdeel. Even verderop, moet je onderdeel C ertussen wurmen. Dat kan echter niet zonder het dwarsdeel (dat al een elkaar gelijmd zit) te beschadigen. Ik zal de instructies hier dus niet in volgen.



10b. Als je de houders nog niet meteen lijmt, maar wacht totdat de draagarm op z'n plek zit, is er niets aan de hand en past het. Vanaf onderstaande foto: je schuift die draagarm er zo in (de draagarm-delen moeten dan wel naar elkaar toe gedrukt worden).



10c. Het probleem is echter, dat pas daarna de twee helften van een bus om het draagarm-scharnierpunt kunnen worden bevestigd. Zie volgende foto. Deze montage kán niet eerder, behalve als je ook de allereerste stap van de instructies negeert en het dwarsdeel dan nog niet ineen lijmt. Dat wordt, gezien al het hiernavolgende, een heel erg serieuze optie.

Vraag 1: hoe kun je de naden tussen beide bushelften mooi wegwerken? Antwoord: ik denk dat het nog mogelijk is, ook op deze ongemakkelijke positie.

Vraag 2: hoe kun je de verschillende vlakken van het dwarsdeel nog mooi primen en spuiten? Antwoord: ik denk dat overal nog bijgekomen kan worden, maar met ontzettend veel moeite en met hele lage druk. Ik wil immers een zo effen laag verf overal. Polijstwerk is onmogelijk. Waarschijnlijk is dit ook niet per se noodzakelijk, gelukkig.



10d. De onderste fuseekogel moet worden ingeklemd tussen de draagarm en een mini-onderdeeltje. Het moet beweegbaar blijven (met name vanwege het stuurbaar houden). Wanneer lijm ik dat dan vast? Wanneer ga ik het strak maken / primen en schilderen?



10e. Het wordt ingewikkelder wanneer de wielplaat erbij komt. Die bestaat ook weer uit twee onderdeeltjes, die de fusee-steel omklemmen. Bovenaan op de foto ziet de oplettende lezer al de volgende uitdaging opdoemen...



10f. Die uitdaging vormt dit tafereeltje: maar liefst drie scharnierpunten, die elk worden gezekerd door twee helften. 1) de kogel; 2) de twee hoofddelen van de draagarm; en 3) de wielplaat (die tegelijkertijd dus ook de onderste fuseesteel moet behuizen). Oei!

(Op de foto trouwens niet te zien: de 'kraag' van de fuseekogel; belemmerend voor het schoonmaakwerk maar waarschijnlijk niet heel erg)



10g. Ten slotte zit het dwarsdeel natuurlijk gemonteerd aan de monocoque. Er worden vier lange spijlen door het dwarsdeel geregen, die tegen de monocoque worden 'geschroefd'. Ook hier komt echter nog een probleem zoals dat van 10c: twee halve bussen moeten hier nog op een van die spijlen worden gelijmd en dan -eigenlijk- strak gemaakt. Dit is volgens mij onmogelijk als je de volgorde van de instructies aanhoudt.



Edit 1: Die laatste bus kan ik trouwens ook wel op de draaibank maken, nu ik dit zo op een rijtje zet! Dat scheelt al een zorg.

Edit 2: misschien kan ik het dwarsdeel wél alvast in elkaar lijmen en de draagarmen zo aanpassen, dat ze er later ingezet kunnen worden met metalen pinnen of zo. Dat zou de bouw- en schildervolgorde behoorlijk vereenvoudigen!

Edit 3: die 'piramide' op foto 10f kan misschien ook wel afgedraaid worden, ter vervanging van het plastic.


Ik hoor jullie al denken: man, doe nu toch eens een keer normaal en laat die naden gewoon zitten. Niemand die er naar kijkt. Het is de onderkant van de auto! En ja, misschien moet dat 'm wel worden. Maar ik ga echt proberen de naden allemaal (of anders, zoveel mogelijk) weg te werken en dan alles nog netjes te schilderen. Een conclusie die ik nu al wel kan trekken is, dat het schilderwerk pas plaats kan vinden als (bijna) alles op z'n plek zit. Eerst schilderen, zorgt hoe dan ook voor naden.

Totaal bestede bouwtijd: 14 uur.
 
Een beetje kennis van wagens in zijn algemeen heb je toch nodig heb ik de indruk.
Ik moet hier niet aan beginnen.
Volg verder.
 
Terug
Bovenaan