Hoofdsponsor

clyde puffer morningstar schaal 1/24

ERVARING
Ben ondertussen alweer heel wat jaartjes actief maar een gedeelt van dit project is nieuwe matterie.
BOUWWIJZE
zoals al vele jaren gewoon vanaf plan en met een boel foto's als lijdraad
BOUWBUDGET
niet van toepassing
BOUWSTATUS
de nieuwe matterie is reeds verkend en getest
COMMENTAREN
je schrijft maar :)
Had het zelf kunnen bedenken om eens terug te gaan in de tijd en dan het ik dit inderdaad terug gelezen wat ik nu wel gedaan heb.
Prachtige werken en een heel mooi schip dat je aan het maken bent.

Schermafbeelding 2024-09-18 095553.jpg

Die twee laatste foto's tonen hoe correct je al hebt gewerkt wat ik zeer bewonder.
 
Veel is er niet gebeurt, zo lijkt het toch :D
Heb mijn hoofd inwendig eens goed aan het werk gezet om de stuurinrichting origineel te behouden via kettingen en takelblokken.
Uiteindelijk ben ik gelukkig met het uitzicht en werking van V3 :yes:
Nu de stuurhut nog een beetje aanpassen en dan eerst eventjes nog genieten van een week verdiende vakantie ( althans dat vind ik toch)
Daarna gaan we weer verder.
20 (1).jpg
20 (2).jpg
20 (3).jpg
tot later, Marc
 
Ondertussen weeral in de volgende maand beland en de vakantie dagen voor dit jaar bijna allemaal op gesoupeerd:confused:
Gelukkig kunnen we nog veel bouwen, tekenen,printen en schilderen aan ons bootje.
Ook al raakt de bodem van het potje met geschilderde onderdeeltjes vol en worden er regelmatig afgewerkte items op het dek geïnstalleerd, blijft het potje met te schilderen redelijk gevuld. Maar ach we hebben dus nog wat te doen en hoeven niet op café van verveling.
De laatste dag voor mijn vakantie had ik de binnenkant van het ruim nog voorzien van een extra laag epoxy en die is ondertussen mooi uitgehard.
Vandaag eveneens wat aan de wieltjes van de draaibank gedraaid tot er een mast en giek tevoorschijn kwamen.

21 (3).jpg
het potje geschilderde items hierboven en de nog af te werken en te schilderen hieronder
21 (4).jpg
en dan nog wat bolders, touw geleiders en deksels geplaatst op het dek
21 (5).jpg
21 (6).jpg
alsook de stuurhut aan de binnenzijde een kleurtje gegeven en een primer laagje aan de buitenkant.
21 (2).jpg21 (1).jpg
en als laatste foto de mast en giek,
tot later maar weer, Marc
 
Ik vind het heel erg mooi. Misschien zijn er mensen die zullen zeggen dat het hout een grove nerf heeft voor de schaal maar toch heeft dat ook zijn charmes.
Aan de laag epoxy te zien zal de Morgenster in ieder geval wel waterdicht zijn. (y)
 
Er was al wel een laag met doek voorzien aan de binnen zijde voor ik het dek erop legde , maar enkele weken geleden ontdekte ik holtes tussen het hout en de binnenlaag die ik eerder niet had opgemerkt. Heb toen met een dremel in het laadruim bezig geweest en op verschillende plekken het doek en epoxy terug weggeschuurd daarna gewoon een potje klaargemaakt en de romp beginnen ronddraaien tot alle gaten zeker gevuld waren. maar de epoxy blijft lang vloeien (dik half uur ) Je moet dus constant vanuit de bodem( laagste punt de epoxy terug tegen de wanden smeren en of de romp steeds wisselend opstellen, maar uiteindelijk krijg je op de bodem toch steeds een dikkere laag dan tegen de wanden. vermoed tegen de wand een 0.5 mm en op de bodem een dikke 1mm, valt dus wel mee maar het glimt nu wel prachtig in het laadruim.
 
we hebben weer wat te melden,
vorige week heb ik strips op de romp gekleefd om de overlapping van de staalplaten te simuleren, helaas was ik hier niet helemaal tevreden over vermits ik het te heftig vond. Op een ander forum is hierover wat heen en weer geschreven en zijn er enkel mogelijkheden voorgesteld om het realistischer te maken.
hieronder het 1/1 vb
1- starlicht  (1).jpg

en mijn poging dit te simuleren.
22 (1).jpg
Ongeschilderd was het al helemaal een mislukking in mijn ogen maar omdat er al zoveel uren werk inzaten toch de volgende stap maar gezet en er een laagje primer over gespoten.
22 (2).jpg
Het zag er al wat minder , te veel, uit maar met deze foto ben ik dus te rade gegaan op een ander forum en is gemeld dat de voegen aan 1 zijde eigenlijk schuin moeten oplopen daar de staalplaten daar geplooid zijn. het einde van de plaat mag wel de zijkant tonen.
zo werden we weer wat slimmer en zijn we alle gekleefde strips met schuurpapier en een Dremel te lijf gegaan.

de horizontale strips op de romp zijn ondertussen aan 1 zijde schuin aan geschuurd, de verticale lijnen ga ik voorlopig behouden zoals ze zijn.
Het oogt voor mij zeker realistischer dan vorige week, ga eerst ook de andere zijde schuin aanschuren en het verder wat laten bezinken.

De stuurhut nadert stilaan zijn voltooiing , hopelijk geraakt dit weekend ook de schoorsteen nog verder afgewerkt.
Verder brand de verlichting en schilderen we stilletjes verder tot alles zijn kleurtje heeft gekregen.

De afgeschuinde horizontale lijnen.
23 (1).jpg
de verlichting , overdag en na zonsondergang.

23 (5).jpg
23 (2).jpg
23 (3).jpg
23 (04).jpg
de glaszetter mag stilaan ook eens langskomen,
Nog voldoende werk , hoef me niet te vervelen komend weekend,
groeten Marc
 
Gisteren toevallig een aflevering bekeken van de Engelse kok Rick Stein terwijl hij meeging op langoustine vangst en tijdens het vissen passeerde er zo een puffer. Maar wat een rook dat daar uit die schoorsteen kwam, niet te doen.
 
Met schaamrood op de wangen zie ik dat ik hier nog nooit gereageerd heb.....dit terwijl ik deze bouw wel volg.
Zelf vroeger ook met stoommachines gespeeld, maar zelf maken:261:
Erg knap wat je hier aan het bouwen bent, is ook een heel leuk scheepje om te zien.

Toch 1 vraag, je schrijft dat de stoomketel gas gestookt word, leg je er dan een gasfles in?
Ik weet wel dat wij vroeger de stoomketels met spiritus blokjes stookte.

Fred
 
Gisteren toevallig een aflevering bekeken van de Engelse kok Rick Stein terwijl hij meeging op langoustine vangst en tijdens het vissen passeerde er zo een puffer. Maar wat een rook dat daar uit die schoorsteen kwam, niet te doen.
Rook gaat bij mij wel meevallen,vermits ik met gas stook en niet met vette Engelse steenkool.
Zal hooguit wat stoom zijn nadat deze de machine heeft aangedreven.
 
Gaat al goed voorruit deze stevige gebouwde schuit/boot? Totaal geen vertand van deze materie maar wel leuk om te volgen.
 
Eerst nog wat voorbereidingen zoals ramen schilderen en glasplaatsen.
Maar ook nog een hele avond aan de draaibank om 2 ringen te draaien die onder en boven de schoorsteen dienen geplaatst te worden.
Het werden er uiteindelijk 3 omdat er eentje bij de laatste bewerking plots uit de klemklauwen kwam gevlogen en vervolgens volledig verwrongen op de vloer belande.
Gelukkig geen gewonden bij dit voorval maar wel weer wat wijzer geworden zullen we maar denken.
Uiteindelijk de schoorsteen voorzien van zijn 2 hoofd kleurtjes. Het witte lintje zal voor later zijn net als de stoomfluit die een messing uitzicht dient te krijgen.
Na alles afgeplakt te hebben kon uiteindelijk nog een laagje primer op die plaatsen waar nog niets zat en daarna het kleurtje van de infrastructuur er op.
24 (6).jpg
24 (1).jpg
24 (2).jpg
24 (3).jpg
en hierna was ik helemaal niet meer gelukkig, heb me dus helemaal vergist in het kleurtje dat ik er op wou.
Dit is bijna kanarie geel en zeker niet de bedoeling.
Vandaag dus maar terug naar de winkel en enkele foto's op de gsm om kleurtjes te kunnen vergelijken.
Na een beetje slissen, hier en daar wat meer omdat er toch nog een foutje tevoorschijn was gekomen.
Daar straks het kleurtje er op dat me wel blij maakt en daarna alle afplakband er terug af en het geheel overschouwen.
24 (4).jpg
24 (5).jpg

natuurlijk moeten er nog enkele streepjes met het penseel toegevoegd worden voor het uiteindelijke resultaat en de afdekking van het laadruim dient nog gemaakt nadat de stoommachine geplaatst is. het enige nadeel is dat de verf nu volledig dient uit te harden voor we nog een laagje vernis kunnen aanbrengen en we daarna terug verder kunnen met de afwerking van de romp.
tot later, Marc
 
Kleur is soms moeilijk vast te stellen in een potje.
Eenmaal op een model ziet het er soms helemaal anders uit dan verwacht.
 
Het stond hier even op verf uitharden maar we kunnen opnieuw wat verder knutselen.
De schoorsteen voorzien van enkel spankabels en een nep stoomfluit tegen de schoorsteen geplaatst.
Het gaatje voor de schoorsteen dient straks om een werkende stoomfluit naar boven te brengen
25 (4).jpg
en dan de mogelijke belasting van deze romp even uitgetest.
Het laadvermogen is nog groter dan ik reeds in gedachten had.
Gewoon op het water gevuld met 4 lege 1.5Lpet flessen komt achteraan de schroef tot de naaf in het water en vooraan lijkt ze wel te surfen over het water.

25 (1).jpg
25 (2).jpg
en jullie zien het al aankomen, met 4 gevulde 1.5l pet flessen omgerekend 5,5KG waarvan 3.5KG nodig voor de ganse stoommachine en randapparatuur heb ik niet genoeg om ze een beetje deftig op het water te laten drijven.
25 (3).jpg
de schroef zit wel volledig onder water maar het blijft een opstijgend watervliegtuig
:)

Er gaat dus nog wel enkel Kg aan gewicht toegevoegd dienen te worden vrees ik.
tot later, Marc
 
@Danny, nu nog de kleur van de schoorsteen herhalen op de romp nadat alle klinknageltjes zijn aangebracht.
@ Fred, is niet ongewoon, denk dat bijna in al mijn schepen wel een blokje of blok lood te vinden is. Alleen had ik gedacht dat het totaal gewicht op het einde rond de 6Kg zou gaan liggen maar dat gaan er dus minstens 1 of 2 meer zijn. ( de romp alleen weegt nauwelijks 500gram )
 
Terug
Bovenaan