Hoofdsponsor

1/350 CV-9 Essex en CV-19 Hancock

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*
ca7c822820f3dc181faca440c3cb68e8.jpg


De kieren van de verplaatste lift en van de overgang tussen twee dekdelen zijn geplamuurd en het patroon van vloerplaten opnieuw gegraveerd.

3fda31db6d48b4109f7c9bc83bc56ed1.jpg


Er blijft nog een grote kier over onder de stuurboordhangarmuur. Die maak ik dicht met een Evergreenstrip.

22e694e94a14641dc3039776cc72ca08.jpg


Dit was ook nodig bij de twee schepen.

151f39ea273ef4dabe53431aff8683b4.jpg


De kier aan de buitenkant wordt met een hele hoop Tamiya plamuur dichtgesmeerd.

ccb190e8c89ab24d84bb1c5d63229ac3.jpg


De nodige versterkingen voor de vliegtuigen zijn voor een deel aangekomen, de cockpits hadden 2 sets moeten zijn, maar ze moesten er een bijbestellen. Hopelijk lukt ze dat nog.

1d3d0953b0ba9cf02e50132691a3e8b5.jpg


Deze lange naad is mooi gladgeschuurd, want hier komt het opvallendste camouflagewerk.

73408b29dcfff498cf589dd7d390b80a.jpg


Bij de long hull romp zaten de eerste hangarpoorten te veel naar buiten. Maar ik kon ze niet naar binnen duwen zonder extreme vervorming.

64adaebda9c59debb520438693b5be56.jpg


In mijn grote referentieboek bleek dit deel foutief gekopieerd van een short hull poort, die het spiegelbeeld van de bakboord zijde is. Maar in plaats van de schuin oplopende poort zijn er hier drie kleinere rechte poortjes. Die zijn op foto's van Hancock terug te vinden. Ik had geen plan dat toonde waar deze poortjes moesten zitten, dus heb ik gezaagd waar de plaat plooide.

5c4f91e0f1f3f1873191fe3516f8b40c.jpg


Hier is de positie gecorrigeerd, zodat ik de gun sponson links op de foto kon monteren.

2e7cd2991e5b9898d5adf5075cb03c10.jpg


De botenkranen zijn volledig te vervangen door PE, maar de onderdelen worden niet in de handleiding van Pontos benoemd.

De volgende foto's tonen de opbouw van de achtersteven, die bij Pontos volledig door PE vervangen wordt.

f038460f68561807a50efdd71d4aa0ca.jpg


be495a36a0e3f2f5bb1d66051230567a.jpg


732fe1ba2dba51f66d22d165bb5c0ec8.jpg


39a5f18442900ec8d498722424ef4001.jpg


75a0272c6eec40e27b6f9e72ece51190.jpg


935dcd3f6cf09414ff56496ea48a5bf3.jpg


0bc2d3a8151c944a829f6469c327dfa1.jpg


893e33c343060fa0ed922f931fd37ed9.jpg


Een dry-fit ziet er goed uit, hier moeten de paravanes nog onder.
 
Er zijn inderdaad twee stukjes op de hoeken meteen afgebroken, maar ik denk dat die beter in ijzerdraad teruggezet worden.

911f39953dae41b1dc8e25e288fdc6d0.jpg


De achtersteven van Essex is ook iets anders gebouwd, met een asymmetrische geschutsopstelling en vuurleiding. Essex heeft ook aan stuurboord enkele posities die bij Hancock afwezig zijn, wat ook op foto's te checken is. Toch zijn de locator holes bij beide kits identiek, en wordt er geen melding meer gedaan van wat je met die vier open gaten moet doen. Ze zijn dan maar dichtgeplamuurd.

a0747a1e7985d7e7bad96a31781b67a5.jpg


3f342e49703661c70f87323016cf126c.jpg


De ondersteuning van het vliegdek achteraan wordt voorzien.

5c2b659b954928009fb8ed1231b8b31a.jpg


Alle walkways naast het vliegdek worden vervangen, dus het plastic wordt er af gezaagd en de dekrand geschuurd. Die was ook niet erg glad afgewerkt, alsof hier en daar antislip zat.

bff201aa6fb9b4780e785296d7a4b306.jpg


De tweede achtersteven in PE voor de Essex staat hier klaar.

c893e613eae18f64c974b0e9a563b2af.jpg


6b64ae0bfc737265d5c092a3a6f14c16.jpg


c9e79a0ad48bea7245fbba967428b3f4.jpg


Dezelfde stappen als voor Hancock. Het verschil zit in de aanhechting van twee kleine galerijen op de hoeken onder het vliegdek. Er is zelfs wat extra variatie mogelijk voor wie de Hornet wil bouwen.

ced7d9412bbccd9d47a52b519f39a1d0.jpg


Aan de voorkant van het dek van de Hancock moet eerst een staketsel gebouwd worden. Om dit te plaatsen wordt een enorme messingplaat gekleefd. Ik heb een stommiteit begaan en heb het dek voor de Essex genomen. Daarom moet je in de volgende stappen de bedenking maken dat de plaat er uiteindelijk terug afgehaald moest worden, iets dat gelukkig relatief makkelijk gelopen is buiten het feit dat de helft van de intussen voorziene lengteribben terug van de plaat sprong.

56be5be60473e5d982722b12c5f7e888.jpg


Het staketsel wordt eerst op een tegeltje rechtgezet.

cb78fe26e7c65c8c825ff1fb9092918a.jpg


Dan is het met knijpers op de juiste positie geklemd en vastgelijmd.

58900991efa94182405466d48be0f926.jpg


Verschillende series van geperforeerde latjes worden dan toegevoegd, hoewel deze alleen nog via een spiegel zichtbaar zullen kunnen gemaakt worden, of het schip behoorlijk slagzij zou moeten maken. Nu zijn er wel foto's van Essexen die dat doen, zoals die van de Franklin.

5eb167e4b0b63dc577061096443a85aa.jpg


Op deze foto zie je plots dat het dek wel aansluit aan de plaat, hier zitten dus enkele uren reparatiewerk tussen om de helft van die latjes terug te kleven. Ik heb er langs gestreken met een scalpel om te testen of ze allemaal echt wel vast zitten.

e52fdbbedc3cc821ab37620827a4e681.jpg


b5287435b0bc7c589e421fd53fbea295.jpg


Er komen een paar onderdoorgangen aan dit geheel. De twee langsdoorgangen kunnen nog met de Bug geplooid worden.

e7cc236adc13efc6c52d95a298a393ac.jpg


De dwarsgang heeft echter een te grote lengte. Een tool is hierbij nodig omdat de spijlen hier het zwakste punt zijn en niet de plooirand die er nog onder zit.

e62e090793049754388d2244a3268605.jpg


Het mooie aan zo'n plooitoestel is dat je soms net nog stukjes twee keer kan plooien.

7311be931495deaaa7efc12474d30e42.jpg


7b2ee5eced3dc17667b1f4c0b0ee7a48.jpg


Hier was het stuk bijna af. Alleen de pilaren moesten nog versterkt worden. Ondertussen staat de tweede constructie al klaar voor de latjes.

04aa254fcd11d8056dbe41414d899dc1.jpg


De bedoeling is dat het geheel zo aansluit op het hangardek.
 
PE of niet, je moet verdorie toch serieus op de hoogte zijn om een dergelijke verbouwing uit te voeren. Sprakeloos.
 
Uitgebreide kennis van het onderwerp gekoppeld aan een ruime ervaring in het bouwen er van. Zo kom je tot die prachtige resultaten. Telkens weer een genot om te volgen.
 
Mogelijk kun je een foto van deze onderzijde naast het gerede model leggen, om de miniatuurpraal te tonen.
 
Bdankt voor de reacties. Ook de Essex kreeg nu zijn voorste vliegdekondersteuning. Nu zie je duidelijk het verschil in oppervlakte.

fdcb004a23a412ae7490d6066ad4f4f8.jpg


Hier moeten wel vijf rijen geperforeerde latjes afgewerkt worden. Merk op dat er hier alleen een stuurboord-onderdoorgang voorzien wordt.

379810785143c7d3fc1a95c2ed15b498.jpg


De dwarsverbinding is anders gebouwd, met op de hoeken van het vliegdek een stukje loopgang, maar daartussen lijkt het alleen een kruipgangetje. Het eerste stuk is de bakboordgang, die een stukje om de hoek gaat. Ik was eerst wat sceptisch, want het leek of dit stuk niet geplooid zou kunnen worden.

d0fd0ed36a8f5dbda525178c1f314c3c.jpg


Maar mijn vrees was ongegrond, er was toch een snijlijn geëtst.

b16dc93a1493c04206405c7428c91cb9.jpg


De drie stukken werden dan aan de dekrand gekleefd. Dit past wel beter dan bij Hancock, waar de reling van de langsgangen tegen de deksteunen aan drukt.

2abe5000ddf067175b5e3204c1d0deb2.jpg


b995e61e8a4db0b005a75f938fac0e93.jpg


Ik had bij beide schepen al een stuk toegevoegd, dat volgens het boek hier niet hoorde. De hangarkatapult, die al bij de Yorktown-klasse uitgetest was, is ook bij een zestal Essexen geïnstalleerd. Dat waren echter andere exemplaren. Bij beide modellen moet het er dus weer af, zoals ik ook op foto's kon vaststellen.

8e50758551e722f7884b11aed19bb8a0.jpg


db57d01ec3a0e39e84b265ea26ca475f.jpg


Ik had ook te snel bepaalde kitonderdelen vastgelijmd die me de grof leken, even later vond ik in de handleiding van Pontos dat ze vervangen moesten worden.

27645252881fdb10f3140eb2dd210e31.jpg


Ook de volledige dekrand wordt overgekleefd met PE, omdat Trumpeter er nergens de doorgangen en brandblusstations in heeft aangebracht. Maar op de handleiding van Pontos zit deze strook over een onbewerkt stuk plastic gekleefd, waardoor de deurtjes in het PE nog steeds dicht zitten. Ik besloot om openingen te boren waar deze deurtjes zitten.

fcf05c46160373a3da02aebd5eb48324.jpg


Daarna heb ik de boorgaten nog wat uitgefreesd.

be67ad4f7aebe2bf00756ad0a5792bbc.jpg


Maar van het uiteindelijke resultaat ben ik nog niet zo tevreden, want er zal nog meer materiaal weggehaald moeten worden.

7807a0eba180a1d5361ae10b95e2154e.jpg


752eb3f44d648a0da6ab56619f7d8853.jpg


9188161653931e04522202e22eebe5d6.jpg


Nu besteden we even aandacht aan het plafond van de hangar. Daar was geen detail voorzien, alleen een plat plafond met wat pin ejector marks en op elk onderdeel van het vliegdek de merknaam. Ik haalde dat al maar weg uit principe. Misschien kon ik later deze lettertjes nog wel eens gebruiken (niet voor in de soep!).

883c997a57250e33ac3e230e68f329a3.jpg


De gecreëerde liftopening werd recht afgewerkt met het gescratchte PE-onderdeel voor de lift.

79556bc2a04c05d1c4fbf62cb00a6dca.jpg


Dit deed me bedenken dat er in het andere model in de hangarvloer een gelijkaardig gat gemaakt moest worden, ik haalde het paneel er dus terug uit en zaagde de vloer er uit.

cbba0e0bae3238291a26d751904900b4.jpg


6896c469803f42b99c55f91c1e044049.jpg


fef108ff007eefe73653ef3cee4eb1f4.jpg


f7de0bc1e9671c69ca7e4c20c4a3a5fd.jpg


Op dat punt kon het teruggeplaatst worden.

e5602373b6919e98d725c31cd8c2cf6f.jpg


Er was nog wel een probleem, ik had de paneellijnen van de hangarvloer gevolgd om te snijden, maar Pontos had zijn eigen liftopeningmaten bepaald. Er moest nog een stukje terug aan.

04c81b35596d42ae96b668bad77495e7.jpg


Nog iets dat bij de Hancock niet correct was, de afstand van het vliegdek tot het plafond van de hangar. Dit is meer dan de ongeveer 1 meter die de plasticdikte oplevert. Ik vond een doorsnede op een plan, de afstand moest zes millimeter worden. Ik sneed dus een lat voor van vier millimeter Evergreen. Ik had ook vier blokjes geplaatst om de lat te steunen.

52ea2a799d8b65dad4029e306e5727e7.jpg


Maar ik had een verkeerd idee van hoe de binnenkant van de lift geconstrueerd was, ik dacht dat de ronde hoekjes naar beneden volgden. Ik had dus eerst deze foute constructie gemaakt.

2f98859cd083e26dbc258daa08057409.jpg


Maar de wanden bleken recht te zijn, met veel details ingebouwd. Hoe kon ik dit best namaken?

62540425d0102f7938e3bc5ba743e5a9.jpg

(foto Navsource: https://www.navsource.org/archives/02/09.htm )

Er waren veel stangen en buizen, dus voegde ik die toe in metaaldraad.

5071f92b7d92fb7b24a440de5308e58b.jpg


53c577cfb4bf687a610eddcbb163c9da.jpg


Ik ging in de referentiefoto's op zoek naar alle vier de aanzichten van de achterste lift. Bij Boxer vond ik ook de voorzijde, daar zat het aandrijfsysteem voor de veiligheidsreling. Een deel van de structuur kon ik met reling van WEM namaken.

696b6d4287c338a0aa131f3996592cc2.jpg

(foto Navsource: https://www.navsource.org/archives/02idx.htm )

Het was even wat monnikenwerk, maar er is nu inkijk voorzien. Ik moet alleen de geleiding van de lift naar het hangardek nog voorzien.

18bcfac13e66d9083f59d6f0406191cd.jpg


4c48014d8037c27d6d229ae3bb43e4b3.jpg


263e367dae4836c6fb1c3c7f5b34761f.jpg
 
Allen bedankt. We gaan nu verder met de dekrand van beide schepen, waar nu alle openingen met een zaagschijfje in gemaakt worden. Sommige deurtjes komen bijna bij de bovenrand van het dek uit, dus kan je daar niet met een mes beginnen kerven. DE PE- stroken voor de zijkant van het dek steken soms uit aan het volgende stuk dek, wat het lastig maakt om te manipuleren zonder te verplooien. Maar voor deze bewerkingen is het wel handig dat het niet een groot vliegdek is.

895b1fe693ef392c4e5c2c4bfd2493ab.jpg


1a15993964125045c4a60608e91a7afa.jpg


000af4ab60113eb10cf5ed4cbf540ecc.jpg


908e03578be57816d2a241d02a352a8b.jpg


Je kan ook niet in een keer de hele rand uitzagen, de geschutsopstellingen komen er nog tussen met hun eigen PE-winkel. En je weet pas hoe de PE zijkanten passen wanneer die opstellingen geplaatst zijn. Op dat moment staan ze ook in de weg voor de cirkelzaag, dus enkele keren heb ik net gelijmde opstellingen moeten weghalen om de deurtjes te voorzien. Achteraf zijn dan onder elke deur vloertjes geplaatst, zodat je niet in de zee valt als je er door gaat, en dan nog alle zaagsnedes dichtgeplamuurd en geschuurd.

172dfbe8d23447e1951f155a288fde49.jpg


Daardoor komt de werkmat al snel vol te liggen met afgeknipte stukjes plastic en zaagsel.

56cc82c03c5466a3754bed9d0198c082.jpg


De achterkant van Hancock heeft hier nog wat hangende 20mm-galerijen gekregen, plus een onderdoorgang.

d88b84d984b7f8fdff990fcc9a47aa98.jpg


Bij Essex zijn die net iets anders geplaatst, maar daar vond ik ook de instructies niet terug voor de galerij aan bakboord. Je krijgt er gelukkig wel de onderdelen voor.

a19ef301789a2c1dfb28f9b051984311.jpg


Maar in de instructies heb ik prentjes gevonden die thuishoren in een andere Pontos-kit. Je ziet hier hoe er bij CV-10 ook aan stuurboord twee platformen zijn, maar die komen niet voor bij de schepen die ik gekozen heb. Daardoor kan dit plaatje niet gebruikt worden in deze setting. ik hoop dat ik straks toch bruikbare stukken reling tegenkom en niet dit korte stukje tussen de platformen. Essex krijgt dit platform daar pas ergens laat in de oorlog, maar daarvoor moet het PE-dekrandstuk gedeeltelijk weggezaagd worden. Ik denk dus dat het de éénkleurige camo gaat worden. Maar ik moet hier wel nog eens over nadenken, want dan zou het kunnen dat de Corsairs komen te vervallen aangezien die alleen bij een late Essex opduiken.

a412493d1046bb8b5edc7aa87f5d889d.jpg


Ik heb ook nog een oplossing gevonden voor het kale plafond dat je krijgt in de hangar. Dit zou er als volgt moeten uitzien:

edcb93d8b19f2706d2413945748aee31.jpg


Hier van zijn natuurlijk geen plannen te vinden, maar de overblijfselen van het PE-fret voor de externe plafonds leken hier wel enigszins op. Als ik deze nu eens kleefde waar je eventueel inkijk door de hangarpoorten hebt?

45fca4ce0f5ade596a1e96b69053fa5e.jpg


De kans is klein dat je er wat van zal zien in een waterline diorama, maar het is zo makkelijk te plaatsen dat ik het nu op drie plekken voorzien heb. 1 bij Essex en voor Hancock vond ik nog een vergelijkbaar stuk van de Bismarck in de stash, dat ik al eens grijs gespoten had.

8c8bfae4a76b479f6ced32d6e64dee41.jpg


4fa2815106d0b76ad73ea83559746252.jpg


cab0011142cb5cb540ffea1082c5c7dc.jpg


Nu ben ik al begonnen aan stukjes van de buitenkant van de schepen. De 2 bakboord 40mm-opstellingen zien er wat rudimentair uit aan de onderkant, maar vreemd genoeg heeft Pontos hier geen oplossing voor. Dat wordt dus tweemaal scratchen.

a81c9abfb6020f3519ef6095365ac10b.jpg
 
Niet voor beginnelingen. Hier zie je dus weer dat je als modelbouwer niets, maar dan ook niets mag weggooien. Vroeg of laat komen resten allerhande eens van pas. Mooie oplossing voor het aankleden van het plafond van de hangar.
 
Bedankt, Airbus. Nog enkele foto's van metingen die ik heb uitgevoerd op de modellen. Daaruit blijkt afwisselend een overlengte voor Essex volgens Trojca maar geen lengteverschil volgens Warship's Data 5. O/A betekent totale lengte van het schip. Ook is er soms gemeten zonder de achterste sponson voor de 40mm inbegrepen, want die is voor Hancock groter. De overlengte van Essex naast het plan van Trojca is zo'n 2 cm, daarom mat ik nog eens van achter de eerste hangarpoort tot aan de boeg. Dat punt wijkt maar 1mm af, dus je kan er niet zomaar ergens 2 centimeter uit halen. Er is wel een verkeerde boegvorm voor Hancock. Dat laatste zou ik dan toch willen corrigeren.

86d7730596ae6bac5ad06d31625e055a.jpg


d17f68e6dcb19379b72ef7f241e09e8a.jpg


607819eadbecd0eeac0b566a92bcf397.jpg


dca67d68d24036d43ae3c03676f00a47.jpg


b41b15d8516726060b18f09004b7c6ba.jpg


7418f3132d808722beb97c6e5cf5f631.jpg


ab6b65cc17c2da96cb8f749d24056f79.jpg


4dbaf6668da95676f1372eca33fcb7a4.jpg


b9fe7d559bf017ed46718ee202e3be90.jpg


8d2790dbb8e6407f06051ba05cbb81a5.jpg


012c9ce36a9d6b4fc35340d87f5cea76.jpg


7d4fb3522053306b8811ac07ba8f4177.jpg
 
Deze toevoeging was eigenlijk naar aanleiding van een opmerking van iemand op een scheepsforum, die zelf anderhalve centimeter ertussenuit gepakt zou hebben. Hij heeft de originele plannen.
 
In de volgende update wordt duidelijk dat er eerst aan de basis gewerkt moet worden vooraleer de detaillering aan bod kan komen.

1fe8e4df839fac220bcd3d9d3b9bf552.jpg


De 40mm-opstellingen van Hancock zijn intussen beide aangepakt, naargelang wat ik van de beschikbare foto's kon maken. Met wat spare PE onderdelen en stukjes van de afgeknipte catwalks heb ik de juiste vorm er in gebracht.

2a10ffb58a8e1ad0cd33b4dba2cedfa4.jpg


Ze zijn beide op de hull geplaatst, waarbij de hangardoor er onder vrij gehouden is. Hiervoor moest een stukje van de steunen afgezaagd worden, dat daar expres gezet was. Ik kon nergens een afsluiting voor de poort vinden.

Ik zou ook de boeg van de Hancock corrigeren. Over deze chirurgische lijn moet er gezaagd worden.


fe8547baedfa60d97e008b8a60dea927.jpg


Het plastic is hier zo'n drie millimeter dik. Dat is prima, zo kan er later veel van weggeschuurd worden zonder dat het fragiel wordt.

4e9313ec35485735db118ad557b72d23.jpg


Om de boeg terug te plooien, moest de snede een wigvorm krijgen in de vorm van de complementaire hoek. Het stukje aan de waterlijn wordt voorlopig weggenomen.

e94f76dbba4221ae93db6bd26813a10d.jpg


Omdat de boeg iets terugwijkt, moet het voorst waterlijnpunt ook iets naar achter. Een insnijding wordt gemaakt tot aan een al aanwezig gat in de bodem. De boegtip is nu losgesneden.

9596503fcec09a536ebd9f78df6909df.jpg


Er worden twee gaten door de boeg geboord met de dikte van een stuk sprue.

c5a60a98facb6405644c388e255142e5.jpg


Met klemmen worden de twee romphelften samengetrokken en de stukken sprue worden in de boorgaten vastgelijmd. De spanning door de romp was te groot om alleen de romphelften te verlijmen, maar de stukken sprue zetten zich beter vast.

9ae0aa4943666532de71b0fb46def223.jpg


Het stukje aan de waterlijn wordt ingekort en teruggeplaatst. Je ziet nu goed hoeveel materiaal er wegvalt.

a161512b46b42685e60aab12dfd56468.jpg


De kieren worden opgevuld met het verwijderde plastic, dat al de juiste kromming heeft.

0e11f8f91f510d08126e730331565d7d.jpg


Ik heb sommige delen dan geplamuurd, al zou er beter meteen secondelijm gebruikt zijn.

9a7e8999d61f44bd56b5fd23fd60f591.jpg


Een vergelijking met het plan toont dat de hoek nu correct is.

c79f03fcf5e6790e832e54d259831a5e.jpg


Er volgde nu een hoop schuurwerk, waar ongeveer een cc plasticstof uit kwam.

2b55434eee42e5931e30bc7736104bb8.jpg


Er moest ook zorg besteed worden aan de dekrand, die hier op de boegpunt geschetst is zodat die met een vijl terug naar een rechte lijn gebracht kan worden.

929030aa96b605e6fd04c152e4f914d4.jpg


Bij het schuren is er ook een stukje naar achteren toe gewerkt, om een vloeiend verloop te behouden naar de nieuwe boegpunt.

470ff51453fde68467bebc3692fb917c.jpg


Er is wel een aantal uur aan geschuurd en geplamuurd voor de juiste vorm er terug in zat. Daarbij is wel wat secondelijm gebruikt om de putty te verstevigen.

c77dc624fea026936c31c7aeaf8cf863.jpg


Tussen het droge van die putty in, is er aan de opbouw van het eiland gewerkt. Ik had er niet op gerekend dat er bij elk van de schepen zeker achttien waterdichte deuren op zitten. Maar er is wel een verschil tussen de hoofdonderdelen bij de twee schepen. Essex heeft acht kleinere deurtjes tussen de gewone zitten. Ik had er al een aantal uit de Pe-set opgebruikt in de romp, voor ik doorkreeg dat die eigenlijk hier thuishoorden. Gelukkig komt het nog net uit.

677483c920ce2c359da1aefbca50ae4b.jpg


Maar nu moesten die 36 deuren en die ladders er ook nog afgehaald worden, zonder de ingegoten leidingen en vloersteunen te raken. Ze waren hier niet bereikbaar voor mijn microzaag, maar ik had er wel een andere oplossing voor. Met de Proxxonfrees konden deze stukken makkelijk ingeklemd worden en dan met een bovenfrees redelijk precies ontdaan worden van de te vervangen structuren. Het gebrek aan precisie zit hem in het verticale aandraaiwiel van deze frees. Als je van richting verandert, dan is er een halve slag nodig om grip te krijgen op de inwendige tandheugel en dat maakt het lastig om op fracties van een millimeter te werken om zo'n laddertje weg te frezen zonder in de wand te frezen.

42f94058f1d19e625d1c8e9d98981df0.jpg


Er moeten dus wel een paar littekens weggehaald worden, maar die zouden er ook geweest zijn als ik hier met hand op los gegaan zou zijn.

a7bd02efcee46073cf57cda5efc261cc.jpg


Ik zag dat ik ook niet alle platformen door PE kan vervangen. De splintershields worden steevast van een zware gietnaad voorzien, met wat offset van de malhelften. dat valt met de vijl wel recht te trekken. De steunen onder de platformen hoeven niet vervangen te worden door PE, want dit zijn op de referentiefoto's H-profielen.

a5760df36129015025a372e6313110aa.jpg


Nog een reden waarom het frezen van de eilandstukken niet optimaal verliep, is dat die van de Hancock aan warping leden.

7483d902952900cdaf6a74576ea596bc.jpg


Het is niet zeker of dit er later uit gedrukt wordt door het vast te lijmen op het dek, dus heb ik maar een inwendige versterking aangebracht in de vorm van een stuk sprue. Het is mogeljk dat een van de deurtjes op het gelijkvloers opengezet gaat worden, dus moest dit sprue dieper in het eiland gestoken worden.

814b95199bc013fd1d353340aeab0109.jpg


Nu nog een korte vergelijking van drie soorten 5 inch/38 opstellingen waarover ik beschik. Naast die uit de kit, die uit stukjes opgebouwd moeten worden, heb ik ook resin exemplaren uit de Pontos sets, maar ik wilde die eens vergelijken met een Flyhawk-setje dat ik op eBay gekocht had. De Flyhawks zijn de bleke stukjes, die van Pontos zijn zandkleurig.

464e06aa7d0137b878362ec04f91a973.jpg


d0a6186bdaffc184aec5e292e215f2da.jpg


fab2738b79a12ba39f1254e640ee0f35.jpg


Er is te zien dat de stukken van Flyhawk nog hier en daar flash vertonen, maar de kleinere details zoals trapjes zijn daar voorzien op een apart PE-velletje. Bij Pontos is alles op het stuk gegoten met iets meer detail. De commandantenluikjes op de opstelling zijn bij Flyhawk voorzien van een cover.
 
Dat was een serieuze plastiek chirurgie dat je daar uitgevoerd hebt, gaan er je niet veel nadoen!
 
Terug
Bovenaan