In de volgende update wordt duidelijk dat er eerst aan de basis gewerkt moet worden vooraleer de detaillering aan bod kan komen.
De 40mm-opstellingen van Hancock zijn intussen beide aangepakt, naargelang wat ik van de beschikbare foto's kon maken. Met wat spare PE onderdelen en stukjes van de afgeknipte catwalks heb ik de juiste vorm er in gebracht.
Ze zijn beide op de hull geplaatst, waarbij de hangardoor er onder vrij gehouden is. Hiervoor moest een stukje van de steunen afgezaagd worden, dat daar expres gezet was. Ik kon nergens een afsluiting voor de poort vinden.
Ik zou ook de boeg van de Hancock corrigeren. Over deze chirurgische lijn moet er gezaagd worden.
Het plastic is hier zo'n drie millimeter dik. Dat is prima, zo kan er later veel van weggeschuurd worden zonder dat het fragiel wordt.
Om de boeg terug te plooien, moest de snede een wigvorm krijgen in de vorm van de complementaire hoek. Het stukje aan de waterlijn wordt voorlopig weggenomen.
Omdat de boeg iets terugwijkt, moet het voorst waterlijnpunt ook iets naar achter. Een insnijding wordt gemaakt tot aan een al aanwezig gat in de bodem. De boegtip is nu losgesneden.
Er worden twee gaten door de boeg geboord met de dikte van een stuk sprue.
Met klemmen worden de twee romphelften samengetrokken en de stukken sprue worden in de boorgaten vastgelijmd. De spanning door de romp was te groot om alleen de romphelften te verlijmen, maar de stukken sprue zetten zich beter vast.
Het stukje aan de waterlijn wordt ingekort en teruggeplaatst. Je ziet nu goed hoeveel materiaal er wegvalt.
De kieren worden opgevuld met het verwijderde plastic, dat al de juiste kromming heeft.
Ik heb sommige delen dan geplamuurd, al zou er beter meteen secondelijm gebruikt zijn.
Een vergelijking met het plan toont dat de hoek nu correct is.
Er volgde nu een hoop schuurwerk, waar ongeveer een cc plasticstof uit kwam.
Er moest ook zorg besteed worden aan de dekrand, die hier op de boegpunt geschetst is zodat die met een vijl terug naar een rechte lijn gebracht kan worden.
Bij het schuren is er ook een stukje naar achteren toe gewerkt, om een vloeiend verloop te behouden naar de nieuwe boegpunt.
Er is wel een aantal uur aan geschuurd en geplamuurd voor de juiste vorm er terug in zat. Daarbij is wel wat secondelijm gebruikt om de putty te verstevigen.
Tussen het droge van die putty in, is er aan de opbouw van het eiland gewerkt. Ik had er niet op gerekend dat er bij elk van de schepen zeker achttien waterdichte deuren op zitten. Maar er is wel een verschil tussen de hoofdonderdelen bij de twee schepen. Essex heeft acht kleinere deurtjes tussen de gewone zitten. Ik had er al een aantal uit de Pe-set opgebruikt in de romp, voor ik doorkreeg dat die eigenlijk hier thuishoorden. Gelukkig komt het nog net uit.
Maar nu moesten die 36 deuren en die ladders er ook nog afgehaald worden, zonder de ingegoten leidingen en vloersteunen te raken. Ze waren hier niet bereikbaar voor mijn microzaag, maar ik had er wel een andere oplossing voor. Met de Proxxonfrees konden deze stukken makkelijk ingeklemd worden en dan met een bovenfrees redelijk precies ontdaan worden van de te vervangen structuren. Het gebrek aan precisie zit hem in het verticale aandraaiwiel van deze frees. Als je van richting verandert, dan is er een halve slag nodig om grip te krijgen op de inwendige tandheugel en dat maakt het lastig om op fracties van een millimeter te werken om zo'n laddertje weg te frezen zonder in de wand te frezen.
Er moeten dus wel een paar littekens weggehaald worden, maar die zouden er ook geweest zijn als ik hier met hand op los gegaan zou zijn.
Ik zag dat ik ook niet alle platformen door PE kan vervangen. De splintershields worden steevast van een zware gietnaad voorzien, met wat offset van de malhelften. dat valt met de vijl wel recht te trekken. De steunen onder de platformen hoeven niet vervangen te worden door PE, want dit zijn op de referentiefoto's H-profielen.
Nog een reden waarom het frezen van de eilandstukken niet optimaal verliep, is dat die van de Hancock aan warping leden.
Het is niet zeker of dit er later uit gedrukt wordt door het vast te lijmen op het dek, dus heb ik maar een inwendige versterking aangebracht in de vorm van een stuk sprue. Het is mogeljk dat een van de deurtjes op het gelijkvloers opengezet gaat worden, dus moest dit sprue dieper in het eiland gestoken worden.
Nu nog een korte vergelijking van drie soorten 5 inch/38 opstellingen waarover ik beschik. Naast die uit de kit, die uit stukjes opgebouwd moeten worden, heb ik ook resin exemplaren uit de Pontos sets, maar ik wilde die eens vergelijken met een Flyhawk-setje dat ik op eBay gekocht had. De Flyhawks zijn de bleke stukjes, die van Pontos zijn zandkleurig.
Er is te zien dat de stukken van Flyhawk nog hier en daar flash vertonen, maar de kleinere details zoals trapjes zijn daar voorzien op een apart PE-velletje. Bij Pontos is alles op het stuk gegoten met iets meer detail. De commandantenluikjes op de opstelling zijn bij Flyhawk voorzien van een cover.