We gaan door met het eiland van de Hancock.
De balustrade voor de brug is hier een rechte plaat die overloopt in een afronding vooraan. Op de bovenrand en op elk van de volgende niveaus is een venturi-systeem gelast. Dat moet ervoor zorgen dat door wind opgezweept zeewater wegblijft van het dek. Naast de brug zit een galerij voor 20-mm afweergeschut, die hoekig afgewerkt is vooraan en een aangezet stuk lijkt te hebben dat onderaan oploopt met een trapje.
Het PE-stuk heeft een uitsparing in de balustrade die Hancock nooit gehad heeft. De galerij is afgerond en de onderrand loopt over hele lengte door.
Met de cirkelzaag kan de rand van het PE-stuk doorgezaagd worden zonder de rest te vervormen.
Een doorlopende strook, gemaakt van reststukken van het PE, is in de plaats gezet. Daardoor blijven er nog twee driehoekige gaten over in de bodem, die op hun beurt dichtgemaakt worden met PE-fragmenten. Tenslotte zijn de 4 identieke steunribben onderaan vervangen door op lengte gemaakte stukken.
De voorste twee segmenten van de galerij zijn afgezaagd, iets hoger teruggezet en voorzien van een hoekige rand.
De eerste venturi wordt opgebouwd. Om het stuk te plooien moest ik aan de buigstraal de lengte van de schotten toevoegen.
Enkele stukjes komen er toch uit bij het vastlijmen van de venturi.
Het bovenste uitzichtplatform is nu ook voorzien. Deze venturi is te kort, die zou moeten doorlopen aan de zijkanten.
Evenals de verdieping tussenin, die helemaal moet doorlopen. Misschien vind ik de moed om nog een dertigtal van deze stukjes te snijden. Met de afwerking van de platforms kunnen nu de uitsteeksels op het eiland opgebouwd worden. We beginnen met de hoofdmast.
De PE-stukken die op de grote ra bevestigd moeten worden, zijn gelukkig uitgespaard rond de trappen die in het stuk gedraaid zijn. Je moet natuurlijk wel opletten dat je deze hoeken er niet uitvijlt.
Er zijn zoveel gedraaide stukken dat je deze steeds moet checken met het silhouet dat meegeleverd is. Sommige zijn even lang maar met andere uitsparingen of ringen.
De mast wordt zo goed mogelijk uitgelijnd en de schuine positie van de twee stutten van de driepoot wordt voorbereid.
De constructie staat al recht, maar toch heb ik later nog de hoek van het kleinste platform bijgesteld.
Eens op de brug geplaatst, blijkt dat de mast nog bijgedraaid moet worden. Gelukkig is er een lang uiteinde om aan te wringen.
Zo is er alvast wat symmetrie. Maar we zijn er nog niet.
De mast staat nog uit zijn lood, want de stutten staan nog op de plastic uiteinden uit de kit, en die zijn meteen in de stukken gedraaid.
Die moeten er dus nog af. Op die plek wordt een gaatje geboord. Noodzakelijkerwijze is dit een haaks geboord gaatje, maar de paspin van de hellende stut kan er wel grotendeels door gedrukt worden. Ook die luidspreker moest er nog af.
Het blijkt ook dat het onderste platform van de mast interfereert met de wand van de schoorsteen. Ik moet er een groefje in maken. Dat doe ik met een boor, om geen PE in de buurt los te stoten.
Nu stond de mast mooi rechtop.
Het grote platform wordt verstevigd. Elk van de driehoeken heeft een andere vorm, maar ze duiden niet aan wat de onderkant is.
De reling is geplaatst, met de optie van een stuk beplating achteraan.
De ra kan er nu op, met antennes voor friend-or-foe-identificatie en weerstations.
Ik dacht die eerst apart te schilderen, maar heb hem toch maar vastgelijmd op het eiland zodat dit als geheel geschilderd kan worden. Anders gaat bij het bevestigen vast weer wat reling loskomen.
Nu worden er een aantal radarantennes opgebouwd, waarbij ik naar de volgende foto's moest kijken.
Hancock heeft in vergelijking van de opties in de Pontos-set een iets variërende opstelling. Toch zijn alle nodige schotel- en matrasantennes voorzien.
We beginnen met de SM radar. Dit is de enige die ik nog niet eerder gebouwd had. Uitzoeken hoe deze ineen hoort te zitten volgens de instructies, is een uitdaging. Op detailfoto's is er ook een fijn raster dat men in de PE-set niet heeft gereproduceerd, dit is zo dun dat het al met riggingline zou moeten toegevoegd worden, maar dan zou je 20 evenwijdige draadjes op een halve vierkante centimeter moeten spannen. Dat heb ik toch maar niet uitgevoerd.
De SK matrasantenne is minder ingewikkeld om te bouwen. De masttop heeft twee kleinere schotelantennes. Bovenaan een YE homing beacon en een sneuwvlokvormige TBS antenne, met daaronder een SG-1-schotel. De luchthoorn van het schip staat op de bakboordzijde van de schoorsteen.
Even een vergelijking van de Mk.37 vuurleidingstorens voor het 5 inch geschut, de kit naast een set van L'Arsenal die ik vorig jaar kocht:
Het viel me al meteen op, dat er een enorm verschil in afmetingen was. Daarom heb ik nagemeten in mijn boek hoe breed de behuizing moet zijn:
In het boek is schaal 1/100 30 mm breed. De kit heeft 8,5 mm, wat bij omrekening goed klopt: 30x2=60 op 1/50 en dan 60:7=8,6 op 1/350. Dan zit L'Arsenal meer in de buurt van 1/400 met 7,5 mm.
Verder is L'Arsenal wel in elk opzicht gedetailleerder, met de scharnieren voor de luiken tenminste voorzien. Op de kit zitten lelijke gietnaden aan de zijkant.
Gelukkig is er in de Pontos set een remedie voorzien voor de ontbrekende voetrails en ladders. Dan zou ik alleen nog graag de scharnieren toevoegen.
De torens om de vuurleiding op te zetten, hebben geen details meegekregen. Een rudimentair deurtje is het enige uitsteeksel. Gelukkig had ik nog heel wat luikjes in de Very Fire uitbreidingsset voor de Cleveland. Niet zoveel als ik voor 2 schepen nodig heb, maar de rest valt wel te scratchen.
Een opening wordt geboord voor elk luikje en dat wordt opgekleefd.
Op de koepels komt een Mk.4 antenne. Hiervoor hebben ze een stuk met omgekeerd ge-etste plooilijnen gemaakt. Ik had die dus eerst fout geplooid. Bij het omplooien breekt dit stuk dan in afzonderlijke fragmentjes. Die zijn wel terug in elkaar gelijmd, maar gezellig was dit niet. De rond geplooide opengeklapte cilinder moet je zo diep mogelijk in het frame duwen, anders passen de dipoolantennes er niet goed op. De manier om het op de koepel te bevestigen met een ingeklemd stukje vond ik dan weer geniaal.
Ook deze zaten gauw vast op het eiland.
Ik zag dat de "stoofpijpantenne" er nog niet op stond. Ik betwijfel of die voorzien is in de kit, maar voor de montage vond ik wel een PE-stuk.
Ik heb dan nog, zoals de instructie vroeg, de achterste mast gemaakt. Hier was ook een uitsparing voor in de schoorsteen. Maar die mast komt niet voor op de referentiefoto's dus zal ik moeten uitkijken of ik die op de Essex nog kwijt kan. Nu volgen nog enkele aanzichten van het grotendeels afgebouwde eiland.