Hoofdsponsor

1/35 D9R Armored bulldozer in scene Golan hights 1/35 [DONE]

De eerste weathering aan de schuifbak. Deze eerste stappen heb ik voor het grootste deel gedaan met drybrush.

attachment.jpg

Beetje onverdunde verf op de kwast gedaan en zoveel als mogelijk eraf gesmeerd op keukenpapier. Net zoveel tot er bijna niets meer van de kwast op het keuken papier af komt. Dan is het net genoeg om ermee te werken.

attachment.jpg

En verder met een tandenstoker uit hout ( niet van kunststof wegens te diep erin krassen) op het eerder aangebrachte en droge aluminium verf dunne streepjes en kleine putjes erin dippen als slijtage. Donker grijs als kleur bijvoorbeeld.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Met de bredere en zachte kwast met drybrush horizontale voorzichtige lijntjes erover trekken gebruik matzwart als kleur. Hierdoor komen de hoogste gebiedjes van de dikke aluminium verf naar voren wat er realisme aan gaat geven.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Natuurlijk blijft deze weathering niet hierbij. Als straks de schuifbak gemonteerd is en de D9R helemaal klaar is komt er de laatste en grootste weathering aan te pas. Voor nu is ook dit onderdeel klaar voor montage.

attachment.jpg

attachment.jpg

De schuifbak oftewel de shovel is gemonteerd. Deze is in hoogte verstelbaar en oogt erg stevig in de ophanging. De montage hiervan is erg gemakkelijk en geeft meteen een algeheel zeer grote indruk eraan. Nu gaat mij wel opvallen hoe groot hij eigenlijk is. Niet alleen in de vormgeving maar vooral in afmetingen. De D9R is immers onderdeel in een diorama. Dus het wordt een groot diorama met de gebouwen en open plein. Maar dat is voor later..

Ik denk dat foto`s hier meer zeggen als woorden en daarom komen nu de plaatjes. De decals en sommige onderdelen in het rood zijn typerend voor de IDF die deze bewapende bulldozer in haar beheer heeft in Israel. Er komen nog hekwerken om de cabine heen waarna het geheel in de eindfase volledig wordt geweatherd met droog zand wat haar huidig werk terrein is.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Machtig imposant ik denk dat ge zoiets in uw achteruitkijk spiegel opmerkt dat ge toch in uw broek doet
Wow knap gedaan
Marc

Ik moet zeggen dat gij er wat van kunt en sta steeds weer versteld ook al zie ik van kilometers ver al dat het knap word als jij aan zo iets begint hoed af grt.

Schitterend werk zover en heel snel ook. De afmetingen zal in een diorama nog meer tot zijn recht komen

Dank jullie jongens. Hij is bijna klaar. Alleen nog de hekwerken eromheen en de eind weathering nog. Het formaat is verrassend groot dat zal bij de dio later ervoor zorgen dat ook de dio plaat groter moet gaan worden.

Beste dat het knap is of word hoeven we niet meer te zeggen he maar ik zou wel graag zoiets eens in het echt willen zien om een idee te hebben hoe groot dit gevaarte wel is
Prachtig
Marc

Mooi, een lekker vuil ding geworden, die schovel is ook mooi geworden, moet ik onthouden, ergens mis ik wel de aangekoekte aarderesten erop

http://www.armorama.com/modules.php...dex&req=viewtopic&topic_id=210828&ord=&page=8

Ik heb nu wel het idee dat de MG bovenop de kabine in de camo-kleur meegespoten is? klopt dit?

Verder kan je eventueel ook nog met Caterpillar geel werken rondom de beschadigingen als kleuraccent, omdat enkel de bovenbouw nieuw was, de onderbouw word gewoon gespoten.

Mooi, een lekker vuil ding geworden, die schovel is ook mooi geworden, moet ik onthouden, ergens mis ik wel de aangekoekte aarderesten erop

http://www.armorama.com/modules.php...dex&req=viewtopic&topic_id=210828&ord=&page=8

Ik heb nu wel het idee dat de MG bovenop de kabine in de camo-kleur meegespoten is? klopt dit?

Verder kan je eventueel ook nog met Caterpillar geel werken rondom de beschadigingen als kleuraccent, omdat enkel de bovenbouw nieuw was, de onderbouw word gewoon gespoten.

Inderdaad moet de shovel nog verder worden bewerkt met o.a. rest materialen. Dit wil ik doen bij de eindafwerking. Het wapen bovenop de cabine zit inderdaad gedeeltelijk in de camo. Het onderstuk behoort ook zo te zijn. Het wapen zelf is zwart. Ik kan dit uiteraard nog gemakkelijk bijwerken.

Je bedoeld dat onder de aarde kleur bovenop het CP geel zit?. Dus met gele kleur op sommige plekjes aantippen is wat je bedoeld?.

Ik wil nog even aan het bovenstaande bericht toevoegen dat ik persoonlijk het project in armorama teveel als versleten/gebruikt of verroest vind. Ieder zijn smaak natuurlijk. Ik bedoel zijn werk ziet er fantastisch uit maar ik wil de D9R niet uitbeelden als zijnde zover in zijn staat verkerende slijtage slag. Mijn D9R is nog wel redelijk jong in gebruik. Behoort ook zo te zijn i.v.m. het nog toekomende diorama eromheen. Wel jammer eigenlijk dat er weinig animo is geweest in dit project. Ik bedoel de D9R is een apart project in zijn geheel. Persoonlijk had ik wel meer verwacht van eventuele lezers betreffende bijsturingen. Jammer ook in dit opzicht dat hij bijna klaar is nu. Maar ook daar verschillen smaken nu eenmaal in. Kijkcijfers interesseren mij niet maar wel ervaringen of aanvullingen waren in dit project voor mij nuttig geweest. Ik heb mijn best gedaan hierin en denk dat ik toch nog wel een beetje erin ben geslaagd tot nu toe.

Nog een update over een tijdje en dan is dit project gereed..

Bijsturingen?? als er iemand een opmerking plaats trek je toch je eigen plan wat ook mag natuurlijk jou model. Zo plaatste ik een een opmerking over de tracks dat deed ik niet voor niets en het resultaat is dat ze veel te veel doorhangen en nee dat is niet te zien op foto`s van het echte voertuig dus trek me weer rustig terug met de gedachte je ga je gang maar :)

Ik heb niet de ervaring om commentaar te geven om je verweringskunsten, wel kan ik beide bekijken, daarbij moet ik vertellen, dat die van jou er veel beter uit ziet in mijn beleving. Inderdaad, te oud, daar bij in mijn beleving te smerig, het is geen tank aan het front, maar hij zal er achter werken. Daarbii worden deze machines in de regel regelmatig gereinigd, hij wordt bediend door een techneut, en die zal tijdens pauzes, de lagen vuil op de geleide wielen al wegschijven met zijn voet. Kan het zijn dat hij aan het werk is en even tot stilstand, dan kan de schuif niet vuil zijn, want die wordt gepoetst door zand en stenen. Die hoort te spiegelen. Op de schuif de onderste laag vuil, kan dus niet aangekoekt zijn en veel te dik, voor wat resten. Dat hij in de sinai werkt vertelt volgens mij de kleur van IDF grijs, door denk, ik niet dat er geel gedroogd modder blijft zitten, dat stuitert er ook af door de tracks. Dat hoor je al aan het geluid als zo'n apparaat rijdt. Het getik van de tracks hoor je kilometers ver weg, zelfs op de dorst harde en zachte klei.
Als laatste, alles wat ik benoem zou nog kunnen tijdens een hele kort stop, tijden hevige beschietingen, maar dan zijn de luiken wel dicht, de deur gesloten en de ramen met kogelwerend glas ook dicht, want de airco koelt de cabine, dan verlaat niemand de veilige koele ruimte om onder geweervuur in de kokende hitte achter een kei te kruipen. A;s je dan ook nog heel goed kijkt, dan zie ook dat de vergruizer achterop, nog onder de verse grijze verf zit, nog nooit gebruikt en nooit met de grond in contact. Dze had minimaal de zelfde hoeveelheid bagger moeten hebben. Op een beurs zou ik naar deze kijken en doorlopen met de gedachte dat de bouwer, beter bij de tanks aan het oostfront in voorjaar 44 had kunnen blijven.

Nu bij de jouw, zijn deze zaken wel in overeenstemming, een redelijk schoon onderhouden voertuig, de gruizer achterop, is gebruikt. de schuif inderdaad er zit vervuiling op, maar dat glijd in mijn beleving bij het volgende gebruik op de grond. De grote hoogglans is er niet op, dat kan omdat of de zon niet fel schijnt, of doet al een half uur niets, dus alles is een vraagteken, ook of de bemanning wel of niet aan boord is. Dus ramen en luiken dicht met een redelijke vervuiling ipv alles open met een zware vervuiling.

Dan nog een waar ik het meest over val, jij heb hem in IDF geel, met gele vervuiling en aangroei. De zijne is IDF grijs met jouw gele vervuiling dus de Isrealische DR9 rijdt in de verkeerde woestijn, of IDF is zo stom dat ze nu vergeten zijn de kleuren even over te verven. Geel met een gele vervuiling. Grijs met alle andere kleuren vervuiling.

De kit die hij heeft gemaakt zonder de hekken heb ik ook, als de bouwer zich even in de beschrijving van de kit ingelezen had, wist hij dat er op de zijne, bruine, rode of grijze modder had gehoord. En met ramen en deuren open wat wel kan, hadden er doorzichtige ramen in gezeten.
Dat ik nog niet begonnen ben, betekend niet, dat ik mij niet ingelezen had, ik vond de gekleurde ramen ook mooier, maar wilde ook iets van de binnenkant, dan staat in de beschrijving, geen keuze alleen de doorzichtige ramen, en dan was de kleur grijs geweest, welke ik al in huis heb. En had ik als beginnen bouwer geweten er zitten in de bouw en verf keuze al een paar fouten.

Zoiets als dit bericht alleen algemener heb ik al een meer onder woorden gebracht, voor de jouw heb ik bewondering, je mist inbreng van anderen, die bouwer staat zeker weten niet open voor commentaar, daar kan ik niet aan tippen en waarschijnlijk heeft hij een groep met bouwers en ververs om zich heen, en pikt de beste en mooiste eruit, en past het verhaal aan. Dat is wat ik waardeer, hier bij jou en anderen, waar het fout ging, of verkeerd, mag ik het lezen en over 2 jaar, kan ik ook hetzelfde tegenkomen, en jij heb 1 DR9 gemaakt, daar is voldoende geld om er 10 te bouwen, waaruit concludeer ik dat, als er eenmaal lijm of lijm aanslag op een raampje zit, is het onmogelijk dat 3 foto's later deze aanslag verdwenen is.......

Bijsturingen?? als er iemand een opmerking plaats trek je toch je eigen plan wat ook mag natuurlijk jou model. Zo plaatste ik een een opmerking over de tracks dat deed ik niet voor niets en het resultaat is dat ze veel te veel doorhangen en nee dat is niet te zien op foto`s van het echte voertuig dus trek me weer rustig terug met de gedachte je ga je gang maar :)

Oke dat is duidelijk :)

Je krijgt misschien niet veel reactie om reden dat veel mensen deze machine enkel kennen door de kit of misschien ooit eens gezien op tv. Deze vorm van bull komt hier niet zo veel voor.
Wat de opmerking betreffende de tracks betreft kan ik Ron wel volgen. Ik had bijna dezelfde opmerking willen maken maar heb mij ingehouden om reden dat ook ik dit voertuig in de realiteit niet genoeg ken.
Wat betreft de rest denk ik dat ik je goed gevolgd heb en regelmatig iets aangebracht heb, niettegenstaande ook ik nog nooit een bull gemaakt heb. Zie o.a. het verven van de schep.

Als militair bouwer kan ik je verfwerk erg appreciëren en de enige op/aanmerking die ik eventueel nog zou doen is dat je de details nog wat beter zou kunnen accentueren door gebruik van washes en drubrushing, zeker voordat je er het lattenwerk op zal aanbrengen. De grote hoeveelheid bouten en verbindingen zouden hierbij veel beter uitkomen, zeker als je rekening zou willen houden met zenithale verkleuring en de invloed van de zon op de verf in die toch heel warme gebieden waar de bull gebruikt wordt.

Het aanbrengen van het lattenwerk zal veel verstoppen maar vraagt op zichzelf ook heel veel aandacht wat betreft de kleuring/verkleuring dus je hebt nog heel veel schilderwerk voor de boeg.

persoonlijk vind ik het getoonde voorbeeld ook "te", maar het is maar als illustratie... als je er iets op niets mee doet.. so be it. Ik heb nooi gezegd dat je een kopie moet maken van het getoonde, ik wilde enkel illustreren wat een effect kan zijn, en daar kies je gewoon voor voor van ik doe het, of ik doe het niet. Ik hou niet echt van die afgeleefde bakken, maar bvb aan de shovel kan je aan je aan de overgang waar de verf verdwijnt nog vlekken maken met bvb buff om beschadigde verf, net also er iets langs gewreven is maar er niet doorgegaan is weer te geven, ok kan je evt het geel laten zien wat nog net onder de camo zichtbaar is als overgang, enz... het zijn gewoon ideetjes enz... geen richtlijnen ;-)

Laat ik beginnen met te schrijven dat ik nooit de intentie heb om mensen op een negatieve manier te benaderen. Derhalve dat ik dit bericht in het algemeen schrijf.

Ik heb de D9R als project gekozen om deze te gaan plaatsen in een diorama. Er komt in dit diorama veel omheen. De shovel bijvoorbeeld zal later grotendeels gaan wegvallen omdat de bak gevuld gaat worden met groot materiaal. Verder is het zo dat nadat het hekwerk is geplaatst de D9R pas volledig wordt geweatherd. Dat doe ik om het realisme beter te kunnen benaderen omdat zand e.d. over het geheel als bulldozer komt in mijn ogen. Wel heb ik reeds " moeilijke punten " geweatherd omdat daar wellicht later lastiger is aan te komen. je zou het kunnen zien als een soort " voorwerk " eraan. Dus ik ga zeker ook de tip van Erwin inzetten om na het aangebrachte zand/stof olie uitlopers te gaan aanbrengen. Lijkt me erg leuk om te gaan doen en ook erg realistisch. Verder is het zo dat het doorhangen van de rupsband in het diorama naar mijn smaak eigenlijk mooi uitkomt. Ze hangt wel uit maar ik denk niet zo erg dat het in het dio niet bruikbaar is. Dus Ron niet verkeerd opvatten dat ik je niet meteen ben gaan volgen. Ik denk dat het soms enige tijd nodig kan hebben voordat iemand jouw tip(s) kan of gaat inzetten. Dus ik heb het niet in de wind geslagen maar ben er mee gaan doordenken. Dus sorry als ik je daarin niet meteen heb beantwoord. Maar ik maak ook wel eens mee dat ik niet meteen wordt beantwoord. Als ik het niet goed zou vinden wat iemand mij aanbied of ik ga er niets mee doen zal ik dat als antwoord wel meteen plaatsen. En ik snap ook best dat het getoonde voorbeeld alleen maar als voorbeeld erbij werd gehaald. Is toch prima?. Ik had daarom geschreven dat ik zijn werk fantastisch vind met de kant tekening dat het niet mijn keuze is.

En Aris bedankt voor je uitgebreid antwoord. Je hebt er veel energie in gestoken wat ik erg kan waarderen. Dat was top!.

attachment.jpg

Laatst bewerkt:
Beste ik kan alleen positief te zijn waarom ? Omdat ik nog nooit ( buiten mijne enige kubel ) een militair of iets dergelijks heb gebouwd en kan alleen maar mijn verwondering uitspreken
Trouwens ik ken daar niks van maar ik hou er wel van
marc

Oke Marc. De D9R wilde ik al langer bouwen maar het was er nooit van gekomen als ik niet er een dio van wilde maken. Dank je wel.

Terug
Bovenaan