Swa, goed punt. Ik wil misschien het open deel van de hangar bovenaan wat verder open werken dan de rest van het dio (geen transparantie, geen weggelaten dak, dat laat ik aan anderen over) en dat kan nu misschien nog steeds wel... moet het even bekijken.
Ik heb het aangepast in Photoshop en de lijnen zijn nu wat mooier, vindt ook mijn vriendin. Het dio is meteen iets kleiner gemaakt vanwege de minder interessante achterkant (ik was niet van plan iets op de weg te plaatsen).
Ik heb ook een nog verdere schuinstand geprobeerd, maar dat vond ik niet mooi. De volgende hoek vond ik ideaal:
Verdere aanpassingen:
- de Messerschmitt is verkleind, daar had ik een foutje gemaakt in de groottebepaling.
- De brandweerwagen staat bijna parallel aan de zuidzijde. Ik vind dat wel interessant, ook gelet op de schuinte van de poort.
Die Bilstein-kraan waar je het over hebt, is volgens mij die welke al achterop de Famo staat. Denk je niet dat het zou kunnen dat zo'n Bilstein in het veld gemonteerd werd op het Mercedes L4500S-chassis, zoals weergegeven op de tekening? Ik gebruik liever geen twee vrachtwagens voor de takel-taak. Mij leek het op zich wel kunnen dat dit in het veld werd aangepast (het was een groot vliegveld met een enorme reparatieloods, zie midden van de zwartwit-overzichtsfoto hierboven), juist vanwege de opmerkelijke positionering van het spoor. Ik hoor graag jouw (jullie) mening hierover. Idem wat betreft de vraag, of het diorama zoals boven weergegeven een verbetering is t.o.v. de eerdere ondergrond.
Nog drie dingen:
- Dio komt op (bijna) ooghoogte te staan (wordt met blokken in hoogte verstelbaar) omdat ik er een sterk voorstander van ben dat modellen op ooghoogte komen te staan. Dan zie je de details veel beter en komt het geheel bovendien veel realistischer over en kun je je in het diorama verplaatsen. Eerlijk gezegd heb ik dit nog nooit ergens gezien, op beurs of bij wedstrijd, en ik begrijp daar helemaal niets van.
- Mogelijkerwijze ga ik het dio ook roterend maken (handmatig, met een rem), zodat het makkelijk van alle kanten kan worden bekeken. Toeschouwers kunnen de rotering niet zelf uitvoeren, voor de goede orde.
- Bij bovenstaand diorama zijn de afstanden 112 centimeter x 56 centimeter.