@Roy: ik heb er in laatste instantie nog iets aan toegevoegd toen bleek dat de truck voor de Wehrmacht (en waarschijnlijk dus ook de Luftwaffe?) pas in serieproductie gegaan is in 1941.
Dank voor het opvolgen en uitzoeken, dat waardeer ik zeer. Elders las ik ook al een innerlijke twist tussen 1939 en 1941, maar van wat ik tot nu toe heb gelezen neig ik zelf naar 1939. Dan nog weet ik niet welke maand het zou moeten zijn. Ik ga dat nog nader onderzoeken, maar misschien dat ik deze vrachtwagen toch niet zou gebruiken en wel om de volgende reden:
Dit zou een mooie vervanger kunnen zijn voor de L1500S brandweerwagen. De KS25 wordt ook door Fankit Models gemaakt, een sympathiek bedrijfje met vriendelijke communicatie. Zie
hier. Van de KS25 weet ik zeker dat hij er in 1939 zou kunnen staan. Om dan drie Mercedes-Benz vrachtwagens te hebben staan op één diorama gaat misschien wat ver (hoewel ik mij wel kan voorstellen dat de voorkeur wordt gegeven, op één en hetzelfde vliegveld, voor vrachtwagens van één merk. Ik ga het nog eens bekijken. Zolang er twijfel is over 1939 wat de 4500 betreft, zal ik die sowieso niet gebruiken.
Referentie: zie
hier.
@Marc en @Pascal: dank voor jullie reacties. Het is altijd leuk te weten dat een topic gevolgd wordt.
Ik zou nog terug komen op de wielen voor de Hanomag SS-100 Gigant, in het bijzonder het CMK-aftermarket setje.
Allereerst viel mij op dat op de gietramen van de kit, van het merk Special Armour, een verwijzing staat naar de website van CMK models. En op de andere kant van de sprue staat "Made by MPM Productions Ltd.". Huh? Wie is nu de kitmaker? Special Armour, CMK of MPM? Wie het weet mag het zeggen
Ditmaal heeft CMK zijn aftermarketset wél een toegevoegde waarde gegeven. Hier wat foto's ter vergelijking.
1. Meer reliëf op de (lichtgrijze) CMK-wielen. Het is wel een ander type band trouwens.
2. Niet goed te zien, maar de originele versie (geel) is te diep (!). De CMK-versie klopt daar beter. Ook zit wat speling tussen band en velg, hetgeen bij CMK eveneens mooier is. Als ik dit vergelijk met foto's van het origineel, lijkt het erop dat de CMK-versie helaas een iets te dikke band heeft, hetgeen ten koste gaat van de ruimte van het dieper liggende deel. Dit zal moeten worden berekend. Voor het geval mijn inschatting klopt, heb ik een oplossing paraat: afdraaien op de draaibank van het dieper gelegen deel. Daar zal overigens wel een zeer rank beiteltje voor moeten worden geslepen. Maar anders zou het ook te makkelijk zijn he.
3. Aan de onderzijde van beide sets dubbele banden zit een 'gietplek'. Dit zal moeten worden verwijderd.
4. De voorwielen zien er zeer vergelijkbaar uit.
Op dit aftermarket-setje heeft CMK dus beduidend beter zijn best gedaan dan op dat van de Opel Blitz... tenzij iemand daar nog iets meer over weet te vertellen (zie mijn vorige post).