Een update, om wat zaken niet in de vergetelheid te doen belanden:
- De harddisk waar ik al mijn referentiemateriaal wat dit diorama betreft had staan, is gecrasht. Oorspronkelijk zat die map in het backup-plan maar daar heb ik de bestanden op enig moment wegens ruimtegebrek uitgehaald. Daarbij ben ik vergeten daar ook een backup van te maken. Goede les voor de toekomst...
- Gelukkig heb ik dit topic bijgehouden, want bepaalde voor mij zeer waardevolle tekeningen en luchtfoto's zijn zo bewaard gebleven. Zoals deze:
- De Opel Blitz tankwagen kan helaas niet worden gebruikt (op de tekening staat hij helemaal bovenaan, deels geparkeerd op het bruine pad, weergegeven). De reden is, dat dit type tankwagen pas vanaf 1941 werd gebouwd.
- Tot die tijd werd de Mercedes-Benz L3000S door de Luftwaffe gebruikt voor het tanken van de bommenwerpers.
(Copyright unknown, picture(s) will be removed upon first request of the rightful copyright holder(s))
- Gelukkig heb ik ook daar een kit van.
- Anders dan het kitje van de Blitz (ook van Mac), zijn de louvres van de Mercedes-Benz niet als photo etch bijgeleverd. Ofwel ik zou ze zelf moeten maken met de freesmachine, of ik zou toch eens een photo etch-poging moeten maken; maar dat is toch wel een hoge drempel. Freesmachine zal waarschijnlijk een strakker resultaat opleveren, maar met etsen kan ik mooiere vormen maken (=afronding van de louvres). Dilemma's
Idem geldt trouwens voor de Mercedes-Benz ladderwagen.
Een ander 'probleem' van de Mercedes-Benz LG 3000 is, dat er weinig referentiefoto's van zijn, vooral van het interieur. Dat gezegd zijnde, heb ik nog niet uitgebreid gezocht. Ik ben er inmiddels wel achter, dat er nog ten minste één tanker over is gebleven (wellicht meer), misschien is die te traceren. Op enig moment was die door een Nederlander aangekocht, maar hij schijnt te zijn doorverkocht.
- Wellicht is de Famo met kraan bij nader inzien wél te gebruiken op het diorama, dit naar aanleiding van informatie afkomstig van Ron. Hier een oudere versie van de tekening, die overigens nog iets te recht stond: