Hoofdsponsor

1/72 Dornier Do 17z [wip]

@Ed: nee het is echt mooi gedaan door Tasman. Doordat het plastic van Squadron veel dikker is, biedt dat ook niet zo'n mooi doorkijkje. Maar voor wie de Revell-Do17 wil maken, is dat toch wel de geëigende weg.

Overigens verbaasde het me hoeveel vacform-glaasjes er wel niet te verkrijgen zijn. Ik was bij Aviation Megastore en daar stonden letterlijk zeven bakken met in elk zeker een stuk of 70 setjes. Voor schaal 1/72, 1/48 maar ook 1/32 en zelfs 1/24. Ik ga daar de volgende keer zeker eens voor kijken, als ik weer aan een vliegtuig zou beginnen. Volgens mij hadden ze voor jouw Corsair niets, maar daar kan ik me in vergissen; misschien is de canopy van Tamiya zo goed en dun dat het niet nodig is.

@Pascal: merci.

@Pascal: merci. :D

@Ronald: een vulpotlood hard, dat is inderdaad iets om te overwegen. Ik weet nog niet zeker welke hardheid ik ga nemen voor de belijning, de hardste is misschien te zilverachtig. Ik ga het vulpotlood in m'n opties betrekken, merci voor de tip.


310. De laatste foto confronteerde me met het feit dat twee kabels niet zo zouden hebben gelopen. Het is onbekend hoe deze kant van het vliegtuig er precies uitzag, omdat er geen foto's van zijn. Wel is het zeer waarschijnlijk dat de bekabeling in het zicht zat; maar zeker niet zo hoe ik het had gedaan. Ik heb dat meteen maar hersteld, zodat er een soort kabelboom is en de bekabeling vast zit tegen de wand in plaats van onrealistisch 'rondzweeft':

38059867845_450513779f_b.jpg
 
Roy, ik weet dat dit hier nog niet ter sprake komt maar misschien eens over nadenken om het glas te schilderen voordat je het op het toestel plaatst. Er zijn namelijk heel veel kanten aan en later afplakken zou wel eens heel moeilijk kunnen worden.
Misschien ook nog vermelden eerst de kleur van de binnenzijde te schilderen en daarna de camo kleuren.

Op de laatste foto van #256 zie je ook nog diepe groeven in de zijkanten van de romp.
Gezien je bemerkingen en bewerkingen aan de groeven op de vleugels, zal het ook hier nodig zijn om deze bij te werken.
 
Erwin, dank voor je tips.

- Ik gebruik voor het afplakken de maskeringsset van Eduard. Ik zal de meeste stukjes tape aanbrengen wanneer het 'glas' nog niet vastgelijmd zit. Ik weet nog niet met welke lijm ik het ga vastlijmen, bruine Gator Glue (=stevigst) of houtlijm / Micro Kristal Clear (=mooist), waarschijnlijk de laatste. Maar het schilderen zelf zal ik doen als alles vast zit, omdat ik een mooie doorlopende lijn wil.
- Inderdaad zal eerst de kleur van de binnenzijde worden geschilderd, daarna pas buitenzijde en daarna camo.
- Alle groeven over het vliegtuig die geen bewegende delen voorstellen, zullen worden bijgewerkt.
 
Wat je ook zal kunnen gebruiken voor het afplakken van de ramen is BMF supper dun spul.
 
@Ron: ik heb precies op maat gemaakte stickertjes, van Eduard.

cx411.gif

@Alain: nee die foto kende ik nog niet, zeer nuttig! Ontzettend mooie foto ook trouwens. Dank je wel.
 
310. Het volstaat niet om de rechter flap (voor de kijker links) te proberen te scriben. Om de een of andere reden die ik me niet kan herinneren, is die flap een beetje afgebrokkeld (te zien anderhalf centimetertje onder het mes).

48727538533_34991c0dd9_h.jpg

311. Daarom wordt de flap helemaal verwijderd en vervangen door een reserve-exemplaar. De nacelle-uitloper zit stevig vastgelijmd aan de nacelle, dus nadat deze foto was genomen moest ik nog (met Karmijns nieuwe mes) de onderkant van die uitloper schillen totdat al het overbodige plastic verwijderd was. De bruine Gator Glue waar eerst de photo etched kleppen aan zaten, nog onder de flap zichtbaar, leek zich van geen kwaad bewust.

48728041662_ee2e50631e_h.jpg

312. Hier wijs ik de nieuwe flap aan. Tevens doet deze foto dienst om te tonen dat al het grut van dit project bij elkaar geraapt is, gesorteerd en in één doos gedaan. Wel zo overzichtelijk!

48727538748_8396e4c1f1_h.jpg

Totaal bestede tijd: 105,5 uren
 
Kijk aan, weer een project uit de motteballen :)

Nieuwe flaps zien er veel beter uit. Waarom deed je dat nu pas eigenlijk ?
 
Nieuwe flaps zien er veel beter uit. Waarom deed je dat nu pas eigenlijk ?

Oorspronkelijk wilde ik de kleppen open gaan zetten; ik maakte daarbij gebruik van de PE-set van Eduard. Zo zag het er toen uit:

21198445150_dc2fa83b46_c.jpg

Maar daar heb ik de fik in gezet (#250) om de t.a.p. geduide redenen.

21866672254_c045e91361_b.jpg

Wegens fouten in de constructie van Eduard (zoveelste keer) en de onmogelijkheid deze op minder dan zeer ingewikkelde manier te corrigeren, besloot ik even later om de photo etch te verwijderen en simpelweg de gesloten kleppen te tonen (#255).

22391937670_e020c337b2_b.jpg

Toen heb ik dus het Airfix-klepje geplaatst. Ik weet alleen niet meer hoe het kan dat daar een oneffenheid in ontstond; wat ik me kan voorstellen is dat ik het te ver heb geschuurd vanwege het Gator Glue-residu dat in de weg zat. Anderzijds, de reserve-klep die je op foto #312 ziet afgebeeld heb ik nog niet bijgeschuurd en die zit eigenlijk al prima op z'n plek. Dus het is me toch een beetje een raadsel hoe het kan dat de vorige Airfix-klep wat is afgebrokkeld.

Hier was het nog oké...

21957152594_c18bb1a5aa_b.jpg

Daarna wilde ik de spleet die je vooraan ziet, gaan vullen met secondenlijm. Dat was een fout mijnerzijds, want daar hoort (natuurlijk) een spleet te zitten wegens einde klep. Toen ik de kit deze week erbij pakte, ging ik de lijm verwijderen en zag ik de oneffenheid. Ik dacht, wacht eens ik heb nog een tweede kit liggen, en die fungeerde als donor.
 
Tja... wanneer je het correct wilt hebben begrijp ik de rigoureuze ingreep.

Wat betreft die onverklaarbare oneffenheid, ik hoop niet dat jij 'plastic rot' hebt ontdekt :O:nowink:
 
Hey,

Mooi dat je deze terug oppakt... ;)
Is een mooi model dat ikzelf ook heb liggen, dus ik volg je wel... :)
 
Swa, fijn je weer in het topic te zien. Het is zeker een prachtig model, Airfix heeft goed z'n best gedaan. Eigenlijk is het enige wat ermee mis is de greppelbrede panel lines, maar daar wordt aan gewerkt (zie hieronder).

Zelf alweer plannen om ergens aan te beginnen of verder te gaan?


313. De flap wordt ondersteund door een rolletje toiletpapier gedrenkt in wat bruine Gator Glue. Dit zet iets uit en wordt hard als de lijm droogt.

48755812307_5c272ec81a_b.jpg

314. Ik heb verse groene Zap gekocht, dus gebruik ik die voor het vullen. De flap zit vastgetaped tijdens het drogen.

48755615851_cb087afa3e_b.jpg

315. Alle panel lines vol lijm.

48755297003_0ae6062ff3_b.jpg

316. Schuren totdat er een grijze laag lijm overblijft.

48755812242_11e5f6ce01_b.jpg

317. Dan frezen met de multitool. Dit freesje wijst richting een stuk resterende lijm (=lichtbruin). Het is een kwestie van die lijm wegfrezen.

48755812127_d5e8f310a8_b.jpg

318. In de hoekjes gebruik ik een spitser freesje.

48755615966_45db4bff40_b.jpg

319. Vereffenen met schuurpapier (ik gebruik eerst korrel 600).

48755615786_832f4dc3bb_b.jpg


320. Na schuren (schuurstick en -papier) is het spoedig glad.

48755615551_b6ce6ef58a_b.jpg

Onderkant van de vleugels, inclusief vleugelwortels, is nu volledig gevuld.

Totaal bestede tijd: 107 uren
 
Ok , ben zeer nieuwsgierig naar het vervolg , had wel even schrik zo met de grove middelen , toegegeven het ziet er best goed uit
Marc
 
Dank jullie wel Marc, Pascal en Bart voor jullie reacties.

Vaak wacht ik met beantwoorden tot er een nieuwe update is, zodat ik het in één bericht kan stoppen, maar deze keer worden er twee erg interessante opmerkingen gemaakt; hier en op een ander forum. Ik zal op beide punten ingaan.


321. De eerste reactie is, dat er zulk grof geschut aan te pas komt (=de multitool + freesje). Dat dit op het eerste gezicht zo lijkt maar eigenlijk best meevalt, blijkt uit het filmpje dat ik hieronder heb geplaatst. Voor een drietal centimeters ongeveer, heb ik ruim 4 minuten nodig. Het is dus echt niet zo dat de dremel snel door de lijm heen gaat en daarna door het plastic, want die lijm is kei- en keihard. Je kunt dus zo'n multitool heel goed controleren. Je ziet het 'stukje lichtbruin' (de secondelijm) steeds kleiner worden, dan weet je dat je er bijna bent. Om de paar seconden even controleren, dan komt het goed. En zou er echt een keer een deukje ontstaan, dan is dat alleen maar realistisch want die panelen waren vaak niet 100% strak.


322. De tweede interessante vraag die ik kreeg, was hoe ik het vliegtuig straks een mooi levendig uiterlijk geef als er geen panel lines meer zijn.

Het antwoord daarop is, dat het zeker niet zo is dat de panel lines er straks niet meer zijn. Integendeel, er komen er veel meer bij!

Er waren minstens twee redenen om de 'kiertjes' te vullen. Ten eerste, ze waren véél te breed (2,1 centimeter op het echte vliegtuig, waar zo'n 0,1 centimeter maximaal zou zijn toegestaan). De tweede reden is, dat de positie van de panel lines consequent incorrect was. Ik kan veel voorbeelden geven, maar zal me beperken tot enkele. Zie hier een weergave van de opgedoken Dornier, vergeleken met de kit:

48759268823_f2f2866b56_b.jpg

48759268248_0d88119c1e_b.jpg

Het is niet eens zo, dat er alleen te weinig lijnen zijn (die zullen allemaal worden bijmaakt), maar vooral ook dat degene die er wél zitten veelal verkeerd zijn.

Zie hier ook hoeveel paneeltjes er in werkelijkheid zijn (onderste romphelft, onder cockpit):

48759588591_0aaf1fcd1f_b.jpg

En hoe weinig (op willekeurige wijze) daar van terug te zien is op de kit:

48759777002_cc46ba8419_b.jpg

Hoe kan het nu dat Airfix er zo naast zit? Wat ik denk is, dat zij gebruik hebben gemaakt van het Airdoc-boek uit 2005. Het Kagero-boek uit 2015 bevat tekeningen die veel accurater zijn... (hoewel ze, Kagero kennende, niet 100% goed zullen zijn) maar ja toen waren de Airfix-mallen al klaar dus daar kon geen rekening mee worden gehouden. Hier een vergelijking tussen kit, foto en Kagero-tekening.

48759777032_089b6c7d72_b.jpg

Nadat alle panel lines met potlood zullen zijn aangebracht (ook in werkelijkheid waren de oppervlaktes van vleugels en romp van Duitse vliegtuigen nagenoeg glad, maar zijn de onderscheiden panelen wel visueel van elkaar te onderscheiden), zal ik met olieverf nuanceschakeringen maken. Denk daarbij aan effecten zoals te zien op de laatste foto hierboven. Dit zal echter héél subtiel zijn, omdat het vliegtuig dat ik wil maken in 1939 vers van de band in Heiligenbeil aangekomen is.

(Copyright, respectively, AirDoc "Dornier Do 17 E-Z Do 215 B, Manfred Griehl, ISBN 3-935687-42-7"; Kagero Monographs #60, Dornier Do 17/Do 215, ISBN 978-83-64596-33-9; RAF Museum Cosford, education purposes only, pictures will be deleted upon first request).
 
Heb veel bewondering voor je werk, je opzoekwerk en je inspanningen Roy en volg deze met grote aandacht.
 
Nuttige uitleg want ook ik zat met dat 'grof geschut' gevoel.
Belangrijk voor dit werk zal vast ook het ingestelde toerental zijn van de tool.
Zo te horen is dat vrij laag. Op hoeveel toeren draaide de motor ?
 
48759777032_089b6c7d72_b.jpg

Zijn de vele paneeltjes hier niet de lijnen waar de platen geriveerd (gerivetteerd) zijn aan de romp en geen afzonderlijke platen?

Bedankt voor de tutorial... had eerder hetzelfde idee als Peter moet ik toegeven.
 
Terug
Bovenaan