@Marc: ja ik heb al een strijdplan, hoewel sommige aspecten nog wat testen behoeven.
Wat is de reden dat je geen zin hebt in die VW Hotrod? Was er niet iets misgegaan? Dat kan altijd voor demotivatie zorgen..
@Pascal: leerrijk is het altijd, of het nu lukt of mislukt
@Alain: voor de Mech zul je het ander aanpakken dan ik hier, denk ik. Je kunt panel lines maken met behulp van een zogenaamde 'scriber', door deze langs een liniaaltje te halen op je model. Zo kerf je uiteindelijk de groef die ontstaat doordat twee panelen net niet tegen elkaar aan zitten. Als scriber kunnen ook dienst doen bepaalde tandheelkundige benodigdheden. Als je eens wilt oefenen vooraf, kun je dat doen met de achterzijde van een scalpeltje. Dat is scherp genoeg om een groef te maken (niet te hard drukken, liever een paar keer extra 'rillen').
Ik ga dat bij dit project niet doen, omdat de groeven op schaal 1/72 zo klein zouden zijn da ik ze niet kan scriben.
@Silenoz: primen zou dan zo dik moeten, dat het een grote kliederboel zou worden en dat de aansluitpunten tussen bijvoorbeeld nacelle en vleugel onscherp zouden worden. Dat is hier niet de juiste methode, omdat de groeven daarvoor te diep en breed zijn.
Ik zal naar aanleiding van de commentaren van Alain en Bart aan het einde van deze post schematisch uitleggen wat mijn bedoeling is.
295. Eerst het vullen. Dat is makkelijk: gewoon een laagje secondenlijm over alle groeven heen leggen. Ik gebruik geen accelerator, de secondenlijm is na ongeveer 20 minuten klaar om te worden bewerkt.
296. Met beleid het surplus aan lijm weer weghalen met de multitool.
297. Daarna schuren met korrel 400. Met de zilverstift kan dan weer worden gecontroleerd of het volledig vlak is. De groeven blijken breed genoeg om de dikke secondenlijm helemaal in zich op te nemen. Later blijkt dat er nergens putjes zijn ontstaan. Dat is een meevaller, want ik had verwacht dat ik er nog een keer met de lijm overheen moest. Bij '2' zie je hoe het eruit ziet, na een zilverstiftbehandeling, alvorens de groeven op te vullen.
298. Een streepje met de zilverstift over de kieren toont genoegzaam aan, dat alles geëffend is. Door zo een vlugge check op de 'kruispunten' krijg ik het vertrouwen dat het alom wel goed zit. Het scheelt zilverstift-inhoud en schoonmaakwerk.
299. Al eerder was me gebleken, dat de twee linkervleugelhelften niet goed vastgelijmd zaten. Dit is een mooi moment voor aanpassing; ik gebruik hiervoor in ruime mate Humbrol liquid poly (zie de 'zweetdruppels' nabij de tip van de vleugel).
300. Hier het stappenplan.
1.: De gapende kier.
2.: Vullen met secondenlijm, effenen.
3.: Het ene paneel een beetje schuren (in sommige gevallen, lang niet overal).
4.: Beide panelen onafhankelijk van elkaar verweren, zodat een zeer licht en waarschijnlijk nauwelijks waar te nemen nuanceverschil ontstaat.
5.: Bij sommige 'kieren' een potloodstreepje plaatsen ter onderscheiding. Ik zal hiervoor kijken naar mijn referentiemateriaal.
301. Wat punt 5 betreft, blijkt uit foto's van de echte Dornier dat sommige kieren steeds heel goed te zien zijn (bijvoorbeeld een horizontale onder de cockpitkoepel) en andere in het geheel niet.
Hoe nu het dunst mogelijke potloodstreepje te krijgen? Bij mijn vriendin te rade gegaan (zij is docente beeldende vorming) en die ried me aan gebruik te maken van ofwel een vulpotlood ofwel een H6-potlood, dus een heel hard potlood dat goed geslepen is.
Het hardste potlood dat ik op dit moment in huis heb is H2, dus ik heb dat eens uitgetest. Hier de resultaten... ik heb geen enkele neerwaartse druk gezet op de potloden, heb ze gewoon op het model neergelegd en langs de liniaal geduwd. Kennelijk is dat al voldoende om streepjes te veroorzaken.
Het vulpotlood geeft een zachte lijn en is erg fijn, met een lijndikte van ongeveer 0,1 millimeter. Dat is al een geweldige verbetering ten opzichte van de groeven, die 0,3 millimeter zijn. Eigenlijk zou ik die eens moeten laten vollopen met verdunde verf om te tonen hoe dik 0,3mm. wel niet is. Hier een indruk van een gereed model in een boek:
Dat wil ik dus voorkomen. Dit vliegtuig is geen tegelvloer!
Ik ga een potlood H6 kopen, om te kijken of dit nog groot verschil maakt. Ik denk dat ik een combinatie ga gebruiken van H6 en het vulpotlood en dan de meeste lijntjes zo zacht mogelijk, andere iets feller. Mijn modelbouwfilosofie is, dat ik het model er zo wil laten uitzien als dat ik het op referentiefoto's zie. Steeds worden die foto's er dus bijgehaald om te controleren of het er wel realistisch uitziet wat ik doe.
Hopelijk heb ik zo mijn plannen duidelijk uitgelegd.
Totaal bestede tijd: 104 uren